دیدبان

چرا وزارت ارشاد نمی تواند به لغو کنسرت ها اعتراض کند؟

چرا وزارت ارشاد نمی تواند به لغو کنسرت ها اعتراض کند؟

به گزارش دیدبان به نقل از ایران اسلامی، ایام برگزاری جشنواره سی‌ام موسیقی فجر، با حاشیه های ناخوشایند و بدعت‌آمیزی، همچون ارائه مجوز برای خوانندگی زنان و پخش آن، همراه بود. بعد از آن عکس العمل مراجع محترم تقلید و دلسوزان فرهنگی بود که باعث باعث انکار و تکذیب این موضوع از جانب وزیر ارشاد و معاون هنری وی شد.

در ادامه این حواشی، موضوع لغو کنسرت‌ها در شهرهای مختلف کشور، بیش از همه مسئله ساز شد، تا جاییکه که وزیر ارشاد اعلام کرد، "قوه قضاییه مجاز به لغو مجوزهای صادره از سوی وزارت ارشاد نیست!" به‌نظر می‌رسد در این زمینه خلط مبحث از ناحیه مسئولین ارشاد مساله ای صورت گرفته است چراکه با در نظر گرفتن شرایط کلی فرهنگی و هنری حاکم بر کشور و با در نظر گرفتن راهبردهای جنگ نرم، طبعا نظام در این موضوع نمی تواند منفعل عمل کند.

بحث اصلی به موضوع احکام اولیه و ثانویه باز می‌گردد. طبق نظر امام راحل(ره)، ولی فقیه هم در مورد احکام اولیه و هم احکام ثانویه اختیار صدور حکم دارد. در مسائل فرهنگی و هنری، شورای عالی انقلاب فرهنگی که اعضای آن منتخب رهبری هستند، مسئول صدور حکم و اعمال سیاست گذاری در سطح کلان هستند. متاسفانه در دوران اصلاحات و اخیرا در دولت یازدهم، مصوبات فرهنگی این شورا آن چنان که باید و شاید مد نظر قرار نمی گیرد به گونه ای که بعضی دستورات و مجوزهای صادره از وزارت ارشاد با مصالح نظام در شرایط فعلی مطابقت ندارد؛ لذا در این زمینه یا کمسیون فرهنگی مجلس به عنوان نهاد ناظر و یا شورای عالی انقلاب فرهنگی باید اعمال نظر کند. در شرایط عدم تحقق نظرات دو نهاد ناظر، نماینده ولی فقیه، قوه قضاییه و مسئول آن با توجه به منویات رهبری در عرصه فرهنگ و هنر مجبور به ورود در عرصه هنری می شوند. بنابراین ممکن است با حکم قوه قضاییه این کنسرت ها به خاطر نداشتن شان هنری لازم لغو شوند.

جای سوال است که چگونه آقای وزیر حاضر است برای جلب نظر کسانی که به دنبال اباحی گری و اخلال در روند فرهنگی و هنری جامعه هستند، همه را به سکوت وادار کند تا مجوز صادر شده از وزارت ارشاد اسلامی دچار آسیب نشود!

اگر این مجوزها مخل روند فرهنگی هنری باشد و به جامعه و نسل جوان آسیب وارد کند، چگونه وزارت ارشاد اسلامی جوابگو خواهد بود در حالیکه در مرام‌نامه این وزارتخانه اجازه اخلال فرهنگی به بیگانگان یا طرفداران آنها مجاز نیست. این کنسرت‌ها غالباً به پیروی از الگوی غربی و حتی با همان ساز و ابزارهای الکترونیک تنها می‌تواند به تخریب ذهنی و آسیب معنوی نسل جوان بینجامد. در این وضعیت وزارت ارشاد معتقد است نهادهای بالادستی و ناظر دخالتی در این مسایل نداشته باشند! ظاهرا آقایان مسئول نمونه شاخص این اقدام را در دوره اصلاحات و وزارت آقای مهاجرانی فراموش کرده اند، زمانی که روزنامه های فراوان زنجیره ای، با مجوزهای قانونی وزارت ارشاد به تمامی مقدسات، ارزش ها، مذهب و ... اهانت و جسارت مستقیم می‌کردند و متاسفانه وزارت ارشاد در قبال آنها سکوت محض پیش گرفته بود.

در این شرایط رهبر معظم انقلاب (مدظله) در یک سخنرانی نسبت به این خدشه بزرگ فرهنگی موضع گیری و ابراز ناراحتی کرده و رسانه‌های زنجیره ای را پایگاه دشمن خواندند. هرچند که این تعابیر به مذاق امثال مهاجرانی خوش نیامد اما قوه قضاییه با شجاعت وارد میدان شد تا نظر رهبری را در احکام ثانویه مربوط به روند تخریبی مطبوعات دنبال و اجرایی کند. دولت هم در نهایت به این روند تمکین کرد تا در نهایت تاحدی خطر روزنامه های زنجیره ای برطرف خنثی شد.

یادمان باشد کشور و نسل جوان آن در شرایط خطیر و حساسی قرار دارد و نیازهای هنری هم منتظر پاسخ مناسب است. پدیده های فرهنگی و هنری در طبیعت خود کند و تدریجی است، آرام می آید و شکل می گیرد ولی سال ها می ماند و اگر اثر هنری با تاثیرات منفی همراه باشد، چه بسا سال ها نتوان خدشه و آسیب آنها را جبران کرد.

این مساله آن قدر اهمیت دارد که رهبر معظم انقلاب مدتی قبل در دیدار با خبرگان رهبری چند مسئله مهم و حائز اهمیت را مطرح کردند که یکی از آنها مسئله فرهنگ بود. در آن دیدار اعضای خبرگان از مسائل فرهنگی ابراز نگرانی کردند و متقابلاً مقام معظم رهبری نیز اظهار نگرانی کردند. ایشان در آن دیدار مطرح کردند که نباید در مقوله فرهنگی بی‌ملاحظگی صورت بگیرد، فرهنگ از جنس اقتصاد نیست که اگر مشکلی ایجاد شد بتوان آن را سریعاً‌ برطرف کرد چرا که اگر مشکلات فرهنگی ایجاد شود، بنیان تا ثریا کج خواهد رفت.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن