دیدبان
حجت‌‏الاسلام فلاح زاده مطرح کرد؛

به واژه «مفسده» در حکم آوازخوانی زنان توجه شود

به واژه «مفسده» در حکم آوازخوانی زنان توجه شود

به گزارش دیدبان به نقل از جهان، حجت‏ الاسلام والمسلمین محمدحسین فلاح زاده، رییس ستاد ترویج احکام دین، در گفت‏ وگو با رسا، با اشاره به صدور مجوزهای وزارت ارشاد به کنسرت‏های موسیقی با خوانندگی زنان گفت: در ایام گذشته سؤال‏های بسیاری مبنی بر تک خوانی و آواز‏خوانی بانوان در مجامع عمومی شده است که لازم است به آنها پاسخ داده شود.

وی افزود: با توجه به این‏که نیمی از جمعیت جهان را بانوان تشکیل می‏دهند لازم است شخصیت زن را از دیدگاه فقهی اسلام بررسی کنیم، بدیهی است که بین زن و مرد تفاوت‏هایی در خلقت و طبیعت موجود است که البته به معنای تبعیض بین این دو در احکام اسلامی نیست.

رییس مرکز موضوع شناسی فقهی حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: خداوند برای بانوان و آقایان تکالیفی قرار داده است که شکستن این حدود الهی به کمال بشر ضربه خواهد زد، زیرا که احکام الهی بر اساس مصالح انسان وضع شده است.

وی افزود: ارتباط بین زن و مرد مسلمان دارای محدودیت‏هایی است که البته به معنای ممنوعیت نیست فقط چارچوبی را بین این دو جنس مشخص می‏کند که در دید اسلام رعایت آنها لازم و واجب است.

حجت‏الاسلام والمسلمین فلاح زاده تصریح کرد: اما به طور اجمال می‏توان گفت که اصل در تکالیف برای زن تستر و پرهیز نامحرمان در ارتباط‏‏های غیر ضروری از یکدیگر است، چرا که بسیاری از ارتباطات زن و مرد نامحرم دارای مفسده است.

عضو ستاد پاسخگویی به استفتائات دفتر رهبر معظم انقلاب با اشاره به فتوای کتاب اجوبه‏ الاستفتائات به نشانی سوال ۱۱ص ۴۶ از در بحث خوانندگی بانوان گفت: ایشان در پاسخ به این سؤال آوازخوانی برای بانوان در مجامع عمومی را اگر غنایی نباشد و شنونده نیز به قصد لذت و ریبه به آن گوش ندهد و مفسده‏ای نیز بر آن مترتب نباشد حلال می‏دانند.

وی افزود: اما همه آگاه هستند که آوازخوانی بانوان در مجامع عمومی غالبا با مفسده همراه است بنابراین مسؤولان ذی ربط باید در ترویج این نوع فعالیت‏ها تأمل کنند.

رییس ستاد ترویج احکام با اشاره به فتوای امام خمینی(ره) در این موضوع خاطر نشان کرد: امام خمینی(ره) نیز همین سؤال رادر کتاب استفتائات خود جلد سوم صفحه ۲۷۱ به وجود مفسده معلق کرده‏اند و اگر مفسده‏ای در بین باشد بدون تردید حرام است.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به فتوای دیگر مراجع مبنی بر آوازخوانی بانوان تصریح کرد: بقیه علما و مراجع عظام تقلید نیز در استفتائات خود این حکم را منوط بر نبود مفسده و ریبه دانسته‏اند.

این مبلغ احکام فقهی تصریح کرد: صدور مجوز و درآمد ناشی از این کنسرت‏ها نیز منوط به حکم خود کنسرت است؛ بنابراین اگر کنسرت طبق حکم شرعی حرام باشد صدور مجوز و درآمد ناشی از آن نیز حرام و در غیر این صورت حلال خواهد بود.

وی در پایان گفت: مسؤولان نباید با استفاده ابزاری از فتوای برخی مراجع به ویژه رهبر معظم انقلاب اهداف خود را پیش ببرند.

مرتبط‌ها

شیطان به چه کسی کار ندارد؟

عکس/علامه جعفری و شاگرد ژاپنی اش

آیت الله بهجت: خاک بر سر شیعه!

مرحوم دولابی:بزرگ خانه، اگر تکان نخورد خانه محفوظ‌تر است!

حدیث/ سخن امیرالمومنین(ع) درباره فایده نگاه به سبزه زار

هرکس فکر می‌کند ظلم با گفتگو کنار می‌رود، آدم ساده‌ای است