دیدبان
نگاهی به واکنش دولت نسبت به اظهارات یک مقام دولتی

رونمایی از سبک جدید عزل در دولت اعتدال!

رونمایی از سبک جدید عزل در دولت اعتدال!

دیدبان: سید رضا اکرمی عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز، دبیر سابق جامعه وعاظ تهران و نماینده مجلس شورای اسلامی از شهرهای سمنان و تهران در تاریخ دوم شهریور سال گذشته با حکم مرتضی بانک، معاون کل سرپرست نهاد ریاست جمهوری به عنوان «رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری» و امام جماعت مسجد سلمان فارسی منصوب شد.

ایشان چندی پیش دعوت برنامه شناسنامه را پذیرفتند و به بیان برخی مسائل سیاسی در قالب پاسخ به پرسشهای محمدحسین رنجبران پرداختند. در ادامه به نکات برجسته این گفتوگو و واکنش سخنگوی دولت نسبت به آن میپردازیم:

اختلاف‌نظر با رئیس‌جمهور

اکرمی با اشاره به رفاقت دیرینه‌اش با حجت‌الاسلام حسن روحانی در مورد اختلاف‌نظرهایش با ایشان گفت: «در جلسه‌ای آقای روحانی در تالار هنر سخنانی با هنرمندان داشتند و به شوخی گفتند اهل فرهنگ، ارشاد و گشت ارشاد نمی‌خواهند. من وقتی به قرآن مراجعه کردم دیدم که اهل فرهنگ هم ارشاد و هم‌گشت ارشاد می‌خواهند. دلیل من آیات قرآن مجید است. اهل فرهنگ حتماً دقت و صرافت دارند و مراقبتشان هم باید زیاد باشد و افراد دلسوز خیرخواه هم باید مراقب آن‌ها باشند و هر جا که لازم است به آن‌ها تذکر دهند.»

فعالیت در ستاد موسوی

ایشان در این ‌باره توضیح دادند که: "من برای خودم سه تا دلیل داشتم، خوب دوران دفاع مقدس ایشان نخست‌وزیر بود، چند سالی هم که من نمایند بودم ایشان را از نزدیک دیدم ساده زیستی و کوشش و تلاش. بیست سالی هم که از زمان نخست‌وزیری تا آن زمان رخ‌داده بود من انصافاً نقطه منفی از ایشان ندیدم در جامعه روحانیت مبارز هم نشسته بودیم برخی صحبت کردند که آقای میرحسین با رهبری زاویه دارد به دلیل آن قراین دوره ریاست جمهوری و نخست‌وزیری. آیت‌الله امامی کاشانی در آن جلسه نقل  کرد گفت من از ایشان سؤال کردم آقای میرحسین شما با «آقا» زاویه فکری و عملی داشتید الآن چه می‌گویید؟ ایشان با صراحت نقل کرد که آقای میرحسین گفته است که من رهبری آقا را قبول دارم، آن زمان، زمان خودش بود و الآن زمان دیگر است؛ بنابراین من علاقه‌مند به آقای موسوی بودم و به دلیل قانون مداری و ساده زیستی و کوشش آن دوران نخست‌وزیری، نداشتن هیچ نقطه منفی در آن بیست سال و این موضع نسبت به ولایت‌فقیه او را انتخاب کردم."

حصر قانونی و شرعی است

در ادامه حجت‌الاسلام اکرمی در پاسخ به سؤال مجری فرصت را غنیمت شمرد و باری دیگر نظرات خود نسبت به فتنه سال 88 را بیان کرد:

«الآن هم باورم این است که حصری که انجام‌گرفته قانونی و شرعی است و من با تمام وجود آن را پذیرا هستم و مقام معظم رهبری روی دشمن ما حساس‌اند و باید هم باشند. امریکا و اروپا و ارتجاع عرب نسبت به انقلاب ما طمع دارند، نپذیرفتند، ولو به‌ظاهر بگویند ما باید نسبت به آن‌ها حساس باشیم و کاری نکنیم که دشمن در اندیشه و عمل ما زاویه ببیند باید دشمن را با تمام وجود محکوم بکنیم بعد هم نسبت به آن حوادث واقعاً جفا شد بالاخره فتنه بود 8 ماه کشور درگیر بود»

هاشمی خوش‌بین و عاطفی، احمدی‌نژاد سخت‌کوش ولی قانون‌گریز

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری دولت  در مورد تخریب هاشمی رفسنجانی در مجلس ششم گفت: "من درباره هاشمی دو نکته دارم که این را کم گفته‌ام. یک آیت‌الله هاشمی جداً آدم عاطفی است یعنی تقریباً وقتی به ایشان بگویید که بنا به فلان دلایل باید فاصله بگیری، تحمل آن برای ایشان دشوار است، می‌گوید نه آقا این زندان بوده، این با ما بوده، حالا نظرش با من مختلف است از نظر عاطفی شدیداً عاطفی است. از نظر خوش‌بینی هم شدیداً خوش‌بین است یعنی باور کنید آقای هاشمی الآن هم نمی‌تواند تحمل کند که بعضی‌ها بالاخره با انقلاب نیستند، در حالی‌که از آن‌ها توقع و انتظار است اما او حاضر نیست به زبان بیاورد به دلیل خوش‌بینی‌هایی که دارد."

وی در پاسخ به این سؤال که نقطه قوت و ضعف 8 سال ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد چه بود گفت: آقای احمدی نژاد تلاش و کوشش و دوندگی کرد اما وجداناَ قانون‌مدار نبود، قانون‌گریز بود مهر و محبت را شعار داد.

واکنش عجیب سخنگوی دولت

همان‌طور که اشاره شد یکی از انتخاب‌های دولت اعتدال حجت‌الاسلام سید رضا اکرمی عضو جامعه روحانیت مبارز و دوست دیرینه رئیس‌جمهور بود که در تاریخ دوم شهریور سال گذشته با حکم مرتضی بانک معاون کل سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری به‌عنوان «رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری» و امام جماعت مسجد سلمان فارسی منصوب شد که عین این حکم نیز در سایت ریاست‌جمهوری آمده است.

 در متن حکمی که آقای بانک برای اکرمی صادر کرده، آمده است:

«امید است با اتکال به الطاف خداوند متعال، ضمن بهره‌گیری از توانایی‌های همکاران محترم و همراهی همه مدیران صدیق و توانمند و با رعایت اصول قانون‌مداری، اعتدال‌گرایی و منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید در انجام مسئولیت محوله موفق باشید»

بر پایه این حکم رسانه‌های مختلف و ازجمله رسانه‌های خود دولت طی یک سال و نیم گذشته ده‌ها خبر و مصاحبه با آقای اکرمی و با سمت رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست‌جمهوری انجام داده‌اند که بر روی خروجی آن‌ها قابل‌دسترسی است و هیچ‌گاه مسئولان دولتی درصدد تکذیب آن برنیامده‌اند.

بعد از این گفت‌وگو دفتر سخن گوی دولت اطلاعیه‌ای به سبک سنگالیزاسیون صادر کرد که یادآور برکناری ناگهانی منوچهر متکی و حواشی آن بود؛ و طی آن از رسانه‌ها خواسته بود که برای اکرمی عنوان «مقام دولتی» به‌کاربرده نشود.

در اطلاعیه دفتر سخنگوی دولت آمده است: «نظر به اینکه در روزهای اخیر برخی از رسانه‌ها از عناوینی همچون مشاور رئیس‌جمهور، رئیس شورای فرهنگی ریاست جمهوری، مقام دولتی برای حجت‌الاسلام سید رضا اکرمی استفاده نموده‌اند، لازم به اطلاع‌رسانی است که جناب آقای اکرمی رئیس شورای فرهنگی و امام جماعت مسجد سلمان فارسی است و هرچند که این مسجد در محوطه نهاد ریاست جمهوری واقع است، لیکن عناوین استفاده‌شده در مورد ایشان نادرست است، بنابراین نظرات ارائه‌شده توسط جناب آقای اکرمی شخصی بوده و منعکس‌کننده دیدگاه نهاد ریاست جمهوری و هیچ‌یک از ارگان های دولتی نیست.»

حال جای تعجب است که چرا دولت به‌جای آنکه در حمایت از مقام دولتی خود برآید، برعکس سمت دولتی وی را نقض کرده و اظهارات حجت‌الاسلام اکرمی را نظرات شخصی می‌داند.

واکنش اکرمی

حجت‌الاسلام سید رضا اکرمی در واکنش به این اطلاعیه گفت: یک طلبه هستم و کارم خواندن، ‌نوشتن و گفتن است و در هر سنگری که باشم چه مجلس و چه ریاست جمهوری به‌عنوان خادم انجام‌وظیفه می‌کنم و کوشش می‌کنم مشی من اعتدال باشد.

وی افزود: "عنوان و پست برای من نه امتیازآور است و نبودش عیب نیست بعضی از مطالب را رسانه‌ها می‌نویسند و بنده هیچ‌گاه نگفته‌ام که سمت دولتی دارم. رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری تأکید کرد: بنده پنج دوره نماینده مجلس و در سازمان عقیدتی سیاسی ارتش بودم و در حال حاضر به‌عنوان امام جماعت مسجد سلمان نهاد ریاست جمهوری و رئیس شورای فرهنگی مشغول به خدمت هستم و هیچ مشکلی در انجام‌وظیفه ندارم."

نتیجه گیری

به عقیده دیدبان با کنار هم گذاشتن سوابق حجت‌الاسلام اکرمی و واکنش اخیر دولت نسبت به او سؤالاتی اساسی و مهم ذهن را درگیر می کند، اگر نظرات حجت‌الاسلام اکرمی شخصی است موضع دولت در کدام موضوعات با وی مغایرت دارد؟

و یا اینکه اصلاً این مقابله با اکرمی تصمیمی از جانب رئیس‌جمهور محترم بوده است یا اینکه جریانی خاص آن را به دولت تحمیل کرده است؟ آیا دولت در مورد سران فتنه خیالات دیگری دارد، آن‌هم پس از اتمام‌حجت مردم انقلابی در حماسه 9 دی؟

حتی اگر بپذیریم اختلافی بین حجت‌الاسلام روحانی با دوست دیرینه‌شان وجود دارد آیا جای نداشت دولتی که برای به سرانجام رساندن برنامه‌هایش دیپلماسی لبخند را در پیش‌گرفته از بعضی اختلافات با دوستان قدیمی خودش چشم‌پوشی کند و چنین اقدام چالش‌برانگیزی انجام ندهد؟

 در هر صورت به نظر می‌رسد این موضع‌گیری ناگهانی دولت باید هر چه سریع‌تر از جانب دولت تبیین و شفاف‌سازی شود تا مبادا بعضی جریانات خاص به خیال خام خود به فکر بهره‌برداری از وضع پیش‌آمده بیافتند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن