دیدبان

زینب کبری(س) عالمه ای بدون معلم

زینب کبری(س) عالمه ای بدون معلم

به گزارش دیدبان به نقل از عصر امروز، بنا بر قول مشهور امشب شب پنجم جمادی الاولی مصادف با ولادت با سر سعادت زینت امیرالمومنین (ع) حضرت زینب کبری (س) در سال پنجم هجری می باشد.

بنا بر این گزارش در مورد ولادت حضرت زینب (س) مورخان اقوال گوناگونی را ذکر کرده اند. که دو قول بین اقوال مشهور در مورد ولادت ایشان: ۱. پنجم جمادی الاولی سال پنجم هجری و ۲. و برخی نیز سال ۶ هجری را سال ولادت ایشان می دانند. البته اقوال دیگری نیز ذکر شده است.

عقیله بنی‌هاشم(س)

آیت الله عبدالله جوادی آملی: سرّ اشتهار حضرت زینب(س) به عقیله بنی‌هاشم این است که برخی‌ها عاقل نیستند و به دنبال تحصیل عقلند، برخی‌ها عاقلند و عقل برای آنها به صورت حال است یعنی وصفِ دیرپا نیست [بلکه] گاهی هست و گاهی نیست، برخی‌ها عاقلند و عقل برای آنها به منزله یک وصف مَلکه است، برخی‌ها عاقلند که عقل برای آنها به منزله فصل مقوّم است؛ آنها که عقل برای آنها به منزله فصل مقوّم بود، به تمام معنی عقیله‌اند.

حسین‌بن‌علی(ع) عقیله بنی‌هاشم است و زینب کبری(س) عقیله بنی‌هاشم. این «تاء»،«تاء» مبالغه است نه «تاء» تأنیث. وقتی می‌گویند انسان خلیفهًْ‌لله است نه خلیف الله، برای این است که این «تاء»، «تاء» مبالغه است همان طوری که می‌گوئیم فلان شخص علامه است، بنابراین، هم وجود مبارک حسین‌بن‌علی(ع) عقیله بنی‌هاشم است هم وجود مبارک زینب کبری؛ عقل برای اینها به منزله فصل مقوّم بود. اگر کسی عقل برای او فصل مقوّم بود، کمالات از او نشأت می‌گیرد، مقهور اوست نه مسلّط بر او.

برگی از فضائل آن بانوی با کرامت

صبر حضرت زینب(س)

«شهید مطهری» در این رابطه می نویسد: «در حماسه حسینی آن کسی که بیش از همه درس تحمل و بردباری را آموخت و بیش از همه این پرتو حسینی بر روح مقدس او تابید خواهر بزرگوارش زینب ( س) بود». و در ناسخ التواریخ آمده است: «محققاً از آغاز خلقت تاکنون از هیچ زنی از زنهای انبیاء و اولیاء با این حلم و بردباری پدید نیامده است».

 عبادت حضرت زینب(س)

«زینب کبری در تمام مدت اسارت تهجد و نماز شبش تعطیل نشد» در کتاب ریاحین الشریعه آمده است: «شب زنده داری زینب در تمام عمرش ترک نشد حتی شب یازدهم محرم».

 علم حضرت زینب(س)

زمانی که حضرت زینب (س) در بازار کوفه خطبه پرمحتوا و آتشین خود را ایراد نمود، امام سجاد (ع) در تأیید مقام علمی حضرت زینب (س) فرمود: الحمدلله تو دانشمند و عالمه ای بدون معلم و بانوی خردمندی بدون استاد می باشی» و این سخن امام سجاد (ع) نشان دهنده علم لدنی آن حضرت می باشد. لذا حضرت مفسری بود که برای زنان قرآن را تفسیر می‌کرد.  همچنین ایشان فصیحی بود که یادآور فصاحت امیر مؤمنان ـ‌علیه‌السلام‌ـ گردید.
همچنین «ابن عباس» با آن‌ که حبرالامه و مقبول الامه بود، بازهم می‌گفت: «حدثنی عقیلتنا» یعنی حدیث کرد برای من عقیله بنی‌هاشم.

عصمت حضرت زینب(س)

«عصمه الصغری» لقبی است که حضرت زینب (س) بر اساس شایستگی‌ هایش به آن مفتخر گردیده است. با این‌ حال، برخی این بحث را مطرح کرده‌اند که آیا به‌ راستی زینب کبری (س) دارای مقام عصمت بوده است؟ صاحب کتاب «زینب بنت الامام امیر المؤمنین» مقام عصمت را برای این بزرگوار ذکر می نماید و می نویسد: هر چند مقام عصمت برای ایشان «ضروری دین» نیست ولی به این مرحله رسیده اند...» و خلاصه باید گفت: شئونات باطنیه و مقامات معنویه حضرت زینب (س) نایبه زهرا، امینه خدا و زینت امیرالمومنین (ع) را هیچ کس نتواند به تحریر و تقریر در آورد.

مرتبط‌ها

شیطان به چه کسی کار ندارد؟

عکس/علامه جعفری و شاگرد ژاپنی اش

آیت الله بهجت: خاک بر سر شیعه!

مرحوم دولابی:بزرگ خانه، اگر تکان نخورد خانه محفوظ‌تر است!

حدیث/ سخن امیرالمومنین(ع) درباره فایده نگاه به سبزه زار

هرکس فکر می‌کند ظلم با گفتگو کنار می‌رود، آدم ساده‌ای است