دیدبان

روسیه تهدید به قطع گاز اوکراین کرد

روسیه تهدید به قطع گاز اوکراین کرد

به گزارش دیدبان به نقل از مهر ، تنش های قدیمی گازی روسیه با اوکراین بار دیگر اوج گرفته و شرکت گازپروم تهدید به قطع گاز صاداراتی به اکراین در صورت پرداخت نشدن بدهی گازی کی یف به مسکو کرده است.

راشاتودی در این رابطه می نویسد: سخنگوی گازپروم روسیه امروز (سه شنبه) گفت اوکراین پیش پرداخت جدید گاز دریافتی را به مسکو پرداخت نکرده است.

افزون بر این گازپروم در بیانیه ای اعلام کرد تنها ۲۱۹ میلیون متر مکعب گاز از میزانی که اوکراین پیش از این کل هزینه آن را پرداخته، باقی مانده است و باید پیش از دریافت گاز بیشتر پیش پرداخت توافق شده را به مسکو پرداخت کند.

بر اساس این گزارش میزان ذکر شده تنها برای دو روز مصرف اوکراین کافی است.این بیانیه می افزاید: اقدام اوکراین در دیرکرد پیش پرداخت خطرهای زیادی برای انتقال اروپا پدید آورده است. اروپا یک سوم از گاز مورد نیاز خود را از روسیه تامین می کند و نیمی از این میزان از طریق اوکراین به اروپا ارسال می شود. شرکت نفت و گاز اوکراین نیز دیروز گازپروم را به ارسال نکردن گاز متهم کرد، در حالیکه کی یف مبالغ لازم را از قبل پرداخت کرده است.

گازپروم اواسط ماه ژوئن سال ٢٠١٤ میلادی به دلیل اختلاف گازی با اوکراین، عرضه گاز را به این کشور قطع کرد، اما پس از آن که کی یف برای تحویل آتی گاز پیش پرداخت داد و بخشی از بدهی گازی را به روسیه تسویه کرد، عرضه گاز به آن از سرگرفته شد.
توافقنامه کنونی عرضه گاز روسیه به اوکراین تا پایان سه ماهه نخست سال ٢٠١٥ معتبر است.

اوکراین اعلام کرده است که توافقنامه گازی امضا شده با روسیه در ماه اکتبر سال ٢٠١٤ میلادی به کی یف اجازه می دهد که تا ماه مارس سال ٢٠١٥ میلادی ٥ میلیارد مترمکعب گاز از روسیه بخرد.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن