دیدبان

ضوابط ورود و خروج ارز مشخص شد

ضوابط ورود و خروج ارز مشخص شد

به گزارش دیدبان به نقل از مهر ، اجتهادی تصریح کرد: در بحث مقررات ارزی بنا به قانون روابط ورود، خروج، خرید و فروش و نگهداری کالا باید از سوی بانک مرکزی تعیین شود. بر همین اساس اخیرا مکاتبه‌ای با بانک مرکزی داشتیم که بانک ضوابط و شرایط ورود، خروج و نگهداری ارز در کشور را تعیین کرده است و در صورتی که فردی خارج از شرایط تعیین شده اقدام به خرید و فروش ارز کند به لحاظ قانونی متخلف و ارز وی قاچاق محسوب می‌شود.

سیدعبدالمجید اجتهادی درباره ضوابط ورود و خروج ارز در کشورگفت: براساس بند خ ماده ۲ قانون مبارزه با قاچاق مصوب آذرماه سال ۱۳۹۲ («هر نوع ورود، خروج، خرید، فروش و حواله ارز بدون رعایت ضوابط تعیینی توسط دولت و بدون مجوزهای لازم از بانک مرکزی قاچاق محسوب می‌شود.») بنابراین تمامی افراد برای ورود، خروج، خرید، فروش و حواله ارز باید مجوز بانک مرکزی را داشته باشند.

وی افزود: همچنین در تبصره دو ماده ۷ آمده است «عرضه و فروش ارز، خارج از واحدهای مجاز تعیین شده توسط دولت به وسیله اشخاص و واحدهای صنفی، ممنوع است و با مرتکبین براساس قانون برخورد می‌شود.» و به این معنا است که اگر کسی ارز دارد و می‌خواهد بفروشد حتما باید به قسمت ارزی بانک‌ها و یا صرافی‌های مجاز داری مجوز از بانک مرکزی مراجعه کند و در غیر اینصورت برابر قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز با وی برخورد می‌شود.

اجتهادی تصریح کرد: در بحث مقررات ارزی بنا به قانون روابط ورود، خروج، خرید و فروش و نگهداری کالا باید از سوی بانک مرکزی تعیین شود. بر همین اساس اخیرا مکاتبه‌ای با بانک مرکزی داشتیم که بانک ضوابط و شرایط ورود، خروج و نگهداری ارز در کشور را تعیین کرده است و در صورتی که فردی خارج از شرایط تعیین شده اقدام به خرید و فروش ارز کند به لحاظ قانونی متخلف و ارز وی قاچاق محسوب می‌شود.

وی گفت: بانک مرکزی میزان ارزی که مردم می‌توانند بدون تشریفات قانونی خاصی به کشور وارد کنند ۵ هزار دلار و میزان ارزی که مردم می‌توانند بدون تشریفات قانونی خاصی از کشور خارج کنند نیز ۵ هزار دلار اعلام کرده است. طبیعتا اگر قرار باشد شخصی ارز بیشتری به کشور وارد یا از آن خارج کند باید به نمایندگی بانک مرکزی در فرودگاه‌ها مراجعه و اظهارنامه ارزی دریافت کند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن