دیدبان

دولت موضع خود را در حل مشکل ریزگردها مشخص کند

دولت موضع خود را در حل مشکل ریزگردها مشخص کند

دیدبان: دبیر مجمع نمایندگان استان خوزستان گفت: طی  روزهای گذشته خوزستان چهاردهمین پدیده گرد و غبار در سال ۹۳ را تجربه کرد.

به گزارش افکارنیوز، سید شریف حسینی با بیان این مطلب افزود: بررسی های کارشناسان سازمان هواشناسی نشان می دهد که این پدیده تا پایان سال ادامه خواهد داشت و دوباره ممکن است شاهد افزایش میزان گرد و غبار در استان باشیم هر چند غلظت و کانون های مولد داخلی و خارجی از سوی کارشناسان در حال بررسی است.

وی اظهار داشت: وی درباره کانون اصلی داخلی بروز این پدیده توضیح داد: ۲۸۰ هزار هکتار از زمین های استان به عنوان کانون اصلی ایجاد ریزگردها محسوب می شوند که برای کاهش اثرات باید هرچه سریعتر نسبت به مالچ پاشی این زمین ها اقدام کرد.

وی تصریح کرد: این موضوع در سفر رییس جمهور در دولت قبل مطرح و تصویب شد تا مالچ پاشی ۲۰۰هزار هکتار از این اراضی به عنوان کانون های اصلی آلودگی انجام شود و قرار بود شرکت ملی نفت نیز منابع مالی آن را تامین کند و اجرای آن از سوی سازمان منابع طبیعی انجام شود که از آن زمان تاکنون فقط ۲۵هزار هکتار یعنی معادل ۱۲.۵درصد از کل این راضی مالچ پاشی شده و این طرح اکنون به دلیل نبود اعتبار به دست فراموشی سپرده شده است.

وی تاکید کرد: این طرح ها از نظر اجرایی با مشکل مواجه نیستند اما باید دستگاه ها و سازمان هایی مانند محیط زیست، جهاد کشاورزی و وزارت نیرو با هم همکاری متقابل و تنگاتنگ داشته باشند و کمک کنند تا ۲۰۰هزار هکتار اراضی مستعد تولید گرد و غبار مالچ پاشی شوند.
وی بیان کرد: کانون های خارجی این پدیده در کشورهای همسایه نیز وجود دارد که باید با آنها تعاملات بین المللی برقرار کرد.

وی گفت: بحث اصلی اقدامات و برنامه ریزی های دولت برای کنترل و کاهش اثرات کانون های داخلی است که باید طرح های کوتاه و میان مدت ارائه و اجرا شود.

وی توضیح داد: برای کاهش اثرات این پدیده باید ۲ کار انجام داد، پرآب کردن تالاب هورالعظیم یا هویزه و همچنین تالاب شادگان با استفاده از حق آبه های پشت سدها زیرا تالاب شادگان در اصل فیلتر کننده کانون های داخلی ایجاد گرد و غبار است که از سمت جنوب استان و شهرهای هندیجان، ماهشهر، بندر امام و... به مست سایر شهرها حرکت می کند و در مقابل اثر کانون های خارجی را می توان با پرآب کردن تالاب هورالعظیم تصفیه و فیلتر کرد.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: در پدیده گرد و غبار چند روز گذشته شاهد غلظت ۱۰هزار میکروگرم بر مترمکعب بودیم که از حد مجار بسیار فراتر بود و این یعنی شرایطی که تنفس برای تمام شهروندان به کاری سخت تبدیل شد بنابراین با توجه به این شرایط باید اقدامات عملی و فوری انجام شود زیرا برگزاری جلسه، نشست و صحبت مسوولان دیگر کارساز نیست و فایده ای ندارد و مشکل مردم را حل نمی کند.

وی تاکید کرد: دولت و مسوولان هرچه سریعتر موضع خود را روشن کنند که آیا می توانند برای این معضل کاری انجام دهند یا خیر؟ اگر نمی توانند کاری کنند با حضور در رسانه ملی از مردم عذرخواهی کرده و بگویند که با پدیده گرد و غبار همانند زلزله نمی تواند کاری کرد و کنترل اوضاع از دست ما خارج است.
وی ادامه داد: ۱۳سال گذشته و دولت های مختلفی عوض شده اما نتوانسته ایم تاکنون راهکاری عملی اجرا کرده و اثرات این پدیده را به حداقل برسانیم.

حسینی درباره اظهارات برخی از مسوولان مبنی بر مقصر قلمداد کردن دولت های قبلی در این حوزه گفت: در این مورد نباید تسویه حساب جناجی و سیاسی انجام داد اگر کسی چنین کاری انجام می دهد حتم بدانید به دنبال حل مشکلات مردم نیست؛ بنده به عنوان نماینده مردم در مجلس تاکید می کنم که اکنون هم اطلاح طلبان هم اصول گرایان و... نای تنفس در هوای خوزستان را ندارند و این مساله نگاه به عملکرد دولت های قبلی و یا جناح های خاص سیاسی نیست بلکه کسانی که مسوولیتی را پذیرفته اند باید کارهایی را انجام دهند و حتی اگر از قبل اقدامی انجام نشده اکنون باید نسبت به آن اقدام کرد زیرا جان و سلامت مردم در میان است.

وی توضیح داد: وزیر بهداشت همزمان با سیزدهمین پدیده گرد و غبار وارد استان خوزستان شد با مردم استان همدردی کرد ما از خانم ابتکار انتظار داریم اگر به هر دلیلی نتوانسته در استان حضور یابد در صدا و سیما با مردم خوزستان صبحت کرده و این پدیده را تحلیل کند نه این که کارشناسان به جای وی این کار را انجام دهند.

وی اظهار داشت: پدیده گرد و غبار تنها زندگی مردم خوزستان را تحت تاثیر قرار نمی دهد بلکه بر روی آب و هوای کرمانشاه، کردستان، ایلام، بوشهر و استان های مرکزی کشور نیز تاثیرات منفی برجای می گذارد.
این نماینده مجلس بیان کرد: اگر انتقادی نسبت به وضعیت فعلی می شود، مسوولان حتم بدانند نگاه جناحی با دولت قبلی یا فعلی نداریم و نگاه ما انسانی است و وظیفه خود می دانیم مطالبات مردم را مطرح کنیم.

وی ادامه داد: اگر تند صحبت می کنیم بدانید که با فیلتر کردن بسیاری از موارد ۱۰درصد از صحبت های مردم را به گوش مسوولان می رسانیم ؛مردم حق دارند و دستگاه های مسوول هرچه سریعتر باید مشکل را حل کنند.

وی توضیح داد: خانم ابتکار از کمیسیون تلفیق انتقاد داشته که چرا بودجه مقابله با آلودگی هوا را کاهش داده و به اصطلاح توپ را به زمین مجلس انداخته اما وی باید پاسخ دهد که با همان بودجه تعیین شده چه اقداماتی انجام داده است؟ این سازمان حتی برای توزیع ماسک در خوزستان بودجه ای در نظر نگرفته و جمعیت هلال احمر از بودجه داخلی خود برای این کار استفاده کرده است اکنون به جای تقابل و رو در رو قرار گرفتن باید در کنار یکدیگر و با همکاری متقابل مشکلات را حل کنیم.

حسینی گفت: اگر دولت واقعا عزم جدی برای حل این معضل دارد حتم بدانید مردم از این اقدام حمایت خواهند کرد و هرچقدر این کار طول بکشد آنها گلایه ای نخواهند داشت زیرا شاهد انجام امور خواهند بود اما در شرایط فعلی و وقتی کاری انجام نمی شود طبیعی است مردم گلایه و اعتراض کنند.
وی تاکید کرد: اکنون هوا پایدار شده و بهترین فرصت برای انجام اقدامات پیشگیرانه قبل از شروع مجدد گرد و غبار در استان است امیدوارم مسوولان با خوب شدن هوا فراموش نکنند که این درد نیازمند علاج و درمان است.

دبیر مجمع نمایندگان استان خوزستان بیان کرد: اکنون با پایداری هوا مردم به سر کار و زندگی خود برگشته اند اما انتظار دارند دولت اقدامات مناسب انجام دهد زیرا نفس کشیدن در هوای پاک حق مسلم آنهاست.
وی گفت: امیدوارم پایداری هوا ادامه دار باشد و بودجه ای که برای مقابله با ریزگردها و گرد و غبار در نظر گرفته می شود صرف آبادانی این استان؛ ایجاد اشتغال، ترمیم و بهسازی شبکه فاضلاب شهری و... شود.
وی در پایان اظهار داشت: هرچند با بررسی ها و پیش بینی های علمی تا پایان سال باز هم امکان تجدید این شرایط وجود دارد اما امیدوارم مسوولان از آن عبرت گرفته و در پی حل مشکل برآیند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن