دیدبان
آسوشیتدپرس:

اظهارنظرها نشان از سختی‌ مذاکرات است

اظهارنظرها نشان از سختی‌ مذاکرات است

به گزارش دیدبان به نقل از فارس ، یک خبرگزاری آمریکایی در گزارشی به بررسی اظهارات اخیر وزیر خارجه این کشور درباره آمادگی واشنگتن برای ترک مذاکرات هسته‌‎ای و پاسخ رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص به این هشدار پرداخت.

جان کری روز شنبه در لندن با اشاره به اینکه همچنان اختلافات میان مذاکره کنندگان در مذاکرات هسته‌ای ایران باقی است گفت که اگر یک توافق کلی تا مهلت مقرر یعنی ۳۱ مارس بوجود نیاید این مذاکرات تمدید نخواهد شد. او همچنین هشدار داد آمریکا آماده ترک مذاکرات است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص در واکنش به اظهارات وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه مذاکره کردن امتیازی نیست که آمریکایی‌ها به ایران داده باشند، گفت: «آمریکایی‌ها احتیاج دارند موضوع هسته‌ای ایران را در مذاکرات به جایی که مورد نظر آنان است برسانند.»

علی اکبر ولایتی ادامه داد اگر هدف آنان تحت فشار قرار دادن و جنگ روانی است باید بدانند ایران از انقلاب تا کنون به این تهدیدهای بدون پشتوانه عادت کرده است و ایران به برکت نظام مستقل، حمایت مردم، هدایت و ایستادگی دولت راه خود را به پیش خواهد برد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در واکنش به این اظهارات مقامات آمریکایی و ایرانی نوشت: «این تبادل (سخنان و اظهارات)، شاید تلاشی برای خطاب قرار دادن شنوندگان در داخل کشورهایشان باشد اما در عین حال می‌تواند نشانی از مشکلات و اختلافات در مذاکراتی باشد که تنها یک ماه تا (پایان) مرحله اول توافق باقی است».

در حالی که مقامات و مذاکره‌کنندگان ایران بر لزوم یک مرحله‌ای بودن توافق هسته‌ای تاکید دارند، مقامات آمریکایی همچنان بر دو مرحله‌ای بودن آن تاکید و اصرار می‌کنند. ایران اعلام کرده با تجربیاتی که از رفتارهای طرف آمریکایی دارد با توافق سیاسی در یک مرحله و توافق بر سر جزئیات در مرحله دیگر موافق نیست.

این گزارش در حالی منتشر شده که دور سیزدهم مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۵+۱ در ژنو برگزار شد؛ دیداری که این بار دو چهره جدید به خود دید. علی‌‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا که در دیدار ۲.۵ ساعته شب گذشته کری و ظریف حضور داشتند.

«وانگ‌ چون» مدیر کل اداره کنترل تسلیحاتی وزارت خارجه چین و سرپرست هیئت مذاکره‌کننده این کشور در گفت‌وگوهای ۱+۵ از توافق طرفین برای انجام دور بعدی گفت‌وگوها در آخر ماه جاری خبر داد اما گفت تاریخ دقیق و زمان آن هنوز تعیین نشده است.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن