دیدبان

ریاض به دنبال تجزیه یمن است

ریاض به دنبال تجزیه یمن است

به گزارش دیدبان به نقل از فارس ، حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل خاورمیانه در نشست خبری بررسی تحولات یمن که امروز (سه‌شنبه) برگزار شد، یمن را کشوری 28 میلیونی با 70 میلیون سلاح خواند و افزود: حوثی‌ها در انقلاب یمن وارد شدند تا آن را انحراف بازدارند، زیرا همه مردم در یمن مسلح هستند.
 
وی با اشاره به تقسیم‌بندی اقلیم‌های ششگانه از سوی شورای همکاری خلیج فارس در مورد یمن که در آن هیچ جایی برای حوثی‌ها وجود نداشت، اظهار داشت: انصار‌الله در بین جامعه یمن مستضعف‌ترین قشر بودند چرا که شیعه بودند و از ناحیه اهل سنت و وهابی‌ها تحت فشار قرار داشتند و قصد ندارند این روند ادامه یابد.
 
این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: حوثی‌ها طی سالیان دراز و نبود آزادی‌های فردی و اجتماعی، دست به اعتراض زدند و تشکیلاتی را به وجود آوردند تا هم خود به آزادی برسند و هم سایر گروه‌ها و جریانات یمنی.
 
هانی‌زاده با بیان اینکه همه جنوبی‌ها علیه حوثی‌ها نبوده و خواستار مقابله با آنها نیستند، اظهار داشت: از سال 1994 که جنوبی‌ها توسط علی عبدالله صالح حاکم وقت از قدرت کنار گذاشته شدند با حکومت مرکزی مشکل داشتند و امروز به دنبال جدایی و بازگشت به دوران یمن شمالی و جنوبی هستند.
 
وی افزود: عبدربه منصور هادی رئیس‌جمهور سابق یمن نیز با استعفای خود به دنبال درگیری شمال و جنوب و ریاست بر یمن جنوبی است.
 
این کارشناس مسائل خاورمیانه در بخش دیگری از سخنانش در خصوص نقش القاعده در یمن نیز اظهار داشت: القاعده استراتژی غبارآلود کردن فضای کشورهای عربی را دنبال می‌کند تا حضور خود را تثبیت کند؛ بنابراین القاعده دشمن حقیقی حوثی‌ها است.
 
هانی‌زاده با اشاره به اقدامات هوشمندانه حوثی‌ها و کشیدن بار انقلاب به تنهایی بر دوششان گفت: حوثی‌ها در انقلاب یمن نقش زیادی داشتند، اما ورود شورای همکاری خلیج فارس روند انقلاب را منحرف کرد، زیرا آنها با نگاه طائفی به دنبال قدرت‌یابی شیعیان نیستند و عربستان رهبری این جریان را بر عهده دارد.
 
وی به نقش موذیانه رسانه‌های عربی و استفاده آنها از لفظ حوثی برای انصار‌الله و شیعیان یمن اشاره کرد و یادآور شد: استفاده از این لفظ برای آن است که تا به جهان عرب این طور القا کنند که حرکتی که در یمن شکل گرفته از سوی شیعیان و در راستای نفوذ جمهوری اسلامی در یمن و تسلط بر باب‌المندب است.
 
این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: ممکن است یمن تحت بند 7 منشور سازمان ملل متحد قرار بگیرد و تجربه عراق را در این کشور دنبال کند و پیش از دولت‌سازی، حوثی‌ها را سرکوب کنند.
 
هانی‌زاده در خصوص خروج سفرای غربی و عربی از یمن نیز گفت: این یک اقدام مشترک در هماهنگی با عربستان است و قطعنامه‌ای که علیه حوثی‌ها صادر شد نشان می‌دهد که کشورهای عربی مسئله فلسطین، مصر، عراق و لیبی را کنار گذاشته و تمام تمرکزشان بر این است که اجازه ندهند انصارالله به قدرت برسد.
 
وی به استفاده از لفظ کودتا از سوی غربی‌ها و برخی کشورهای عربی در مورد حرکت انصارالله اشاره کرد و افزود: چطور حرکت انصارالله در یمن کودتا است، اما کشتار مردم در سوریه انقلاب می‌باشد؟ انصارالله جزیی از جریان اجتماعی یمن است که مطالبات مشروعی دارد و امروز از بین 5 نفری که برای شورای ریاست جمهوری تعیین شده و نیز 551 نفری که برای شورای ملی یمن فعالیت می‌کنند، بیش از 90 درصدشان جزو انصارالله نیستند.
 
این کارشناس مسائل خاورمیانه خروج سفرا از یمن را برای ناامن نشان دادن این کشور خواند که از سوی ریاض برنامه‌ریزی شده و افزود: به لحاظ سیاسی، امنیتی، روانی و عملیاتی اتاق عملیاتی در ریاض تشکیل شده تا آن را مدیریت کند.
 
هانی‌زاده در خصوص طرح سوری کردن یمن از سوی عربستان نیز گفت: عربستان به دنبال تجزیه یمن است و درگیری داخلی در این کشور را دنبال می‌کند. مقامات سعودی تلاش دارند دیواری بین حوثی‌ها و منطقه شرقیه عربستان ایجاد کنند تا دچار بحران داخلی نشوند.
 
وی با اشاره به تلاش عربستان برای استفاده از نیروی نظامی مصر در یمن اظهار داشت: عربستان در ایجاد فتنه و کنار کشیدن از آن، مهارت بالایی دارد و در یمن نیز همین سیاست را دنبال می‌کند.
 
این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: این همان کاری است که عربستان 5 دهه پیش انجام داد و مصر با 25 هزار کشته از یمن خارج شد.
 
هانی‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود به وجود اختلاف نظر در بین شورای همکاری خلیج فارس اشاره کرد و یادآور شد: به دلیل آنچه آنها از ایران به عنوان دشمن مشترک یاد می‌کنند سعی دارند در کنار هم باشند. عربستان و قطر مشکلات طولانی‌ مدتی دارند، اما مسائل سوریه، عراق و یمن باعث شده تا آنها در کنار هم قرار بگیرند و تاکنون 36 میلیارد دلار در سوریه هزینه کرده‌اند.
 
وی در خصوص نقش عربستان در تحولات یمن نیز گفت: به دلیل همسایگی عربستان و یمن و حساسیت این کشور برای عربستان، اتاق فکری در ریاض برای تاثیرگذاری بر تحولات یمن تشکیل شده و عربستان اجازه نمی‌دهد انصارالله تحت هیچ شرایطی بر یمن مسلط شود.
 
این کارشناس مسائل خاورمیانه در خصوص نقش ایران در تحولات یمن گفت: ایران بر مسائل منطقه مستقیم ورود نمی‌کند، بلکه به دلیل ظرفیت‌هایی که دارد دیگران به سراغ آن می‌آیند. سوریه، یمن و لبنان به دلیل اینکه پایگاهی جز ایران ندارند برای کسب حمایت به این سمت می‌آیند که حتی این موضوع در مورد حماس سنی سلفی نیز صادق است.
 
هانی‌زاده ادامه داد: جمهوری اسلامی در منطقه منافعی دارد، اما به عنوان آشوبگر در کشورها ظاهر نمی‌شود چرا که اصولی دارد که حمایت از مستضعفان و حمایت از موضوع فلسطین بخشی از آن اصول است.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن