دیدبان

امضای تفاهمنامه مهار ریزگردها با عراق

امضای تفاهمنامه مهار ریزگردها با عراق

به گزارش دیدبان به نقل از فارس ، محمد تقی کره‌‌ای اظهار داشت:‌ مطالعه در مورد ریزگردها از سال‌ها قبل توسط سازمان زمین‌شناسی آغاز شده است،در جلگه خوزستان در جنوب کشور مطالعاتی انجام شد و علاوه بر این، اقداماتی نیز در جهت همکاری با کشورهای همسایه عراق و اردن صورت گرفت.

وی تصریح کرد: تفاهمنامه‌ای توسط سازمان زمین‌شناسی در جهت رفع ریزگردهای جنوب کشور تهیه شده که پیش‌بینی می‌کنیم امروز در جریان سفر معاون اول رئیس جمهور به عراق امضا شود.

وی ادامه داد:‌ مشکل ریزگردها را از دید زمین‌شناسی و منشأ ایجاد آن مورد بررسی قرار داده‌ایم، اقدامات کلی قبلا صورت گرفته که قصد داریم این مسائل را به سرعت پیش ببریم. برای مهار کامل ریزگردها برنامه‌ریزی کنیم و در اختیار سازمان‌های مربوطه مانند سازمان محیط زیست قرار دهیم.

کره‌ای توضیح داد: منشأ بخشی از ریزگردهایی که به ایران وارد می‌شود عراق، اردن و تا حدودی عربستان سعودی است که باید مناطق تولیدکننده این ریزگردها را از لحاظ زمین‌شناسی مورد شناسایی قرار دهیم.

وی افزود: به این ترتیب، پس از شناسایی این مناطق،‌اولویت‌بندی صورت خواهد گرفت و برای مهار ریزگردها معرفی خواهند شد.

وی با بیان اینکه از بین ۴۲ مخاطره شناخته شده در دنیا ۳۲ مخاطره در ایران وجود دارد، گفت:‌تا چند سال پیش، ایران از نظر رده‌بندی مخاطرات در دنیا در رده سوم قرار داشت.

رئیس سازمان زمین‌شناسی تصریح کرد: با توجه به حجم بالای مخاطرات در ایران،‌سرمایه‌گذاری لازم برای مقابله با آن نشده است و معمولا بعد از وقوع مخاطرات، برای رفع آن فکری می‌شود.

وی با بیان اینکه سازمان زمین‌شناسی در سال ۸۳ در مورد از بین رفتن آبخوان‌های کشور و گسترش پدیده بیان‌زایی و خشکسالی در کشور هشدار داده بود.

وی تصریح کرد: در سال ۸۷ نیز در مورد گسترش ریزگردها هشدار داده بودیم.

وی با بیان اینکه از قبل در این مورد ارتباطاتی را برقرار کرده‌ایم و کشور عراق نیز از امضاء این تفاهمنامه استقبال کرد و وزیر عراق نیز تفاهمنامه را پاراف کرده است که بعد از امضا، اجرایی خواهد شد.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن