دیدبان
نماینده ایلام:

خطر مهاجرت ساکنان نوار مرزی از ایلام

خطر مهاجرت ساکنان نوار مرزی از ایلام

دیدبان: نماینده مردم ایلام، ایوان، مهران، ملکشاهی و شیروان چرداول با گلایه از بی تفاوتی دولت نسبت به وضعیت بحرانی برخی شهرهای استان به دلیل پدیده گرد و غبار و ریز گردها، خواستار استعفای دکتر ابتکار از سمت خود شد.

به گزارش افکارنیوز، دکتر احمد شوهانی با بیان این مطلب گفت: در چند روز گذشته گرد و غبار و میزان ریزگردها در خوزستان ۶۰برابر حد مجاز بود و در برخی شهرهای استان مانند ایلام، مهران، آبدانان، دهلران و ... این پدیده نیز تا ۳۰برابر حد مجاز افزایش یافت.
وی تصریح کرد: به دلیل گستردگی این پدیده در خوزستان، مساله ریزگردها در استان ایلام تحت تاثیر قرار گرفت و کسی توجهی به آن نکرد.

وی افزود: حدود ۱۰ سال که پدیده ریزگردها و گرد و غبار در استان ایلام آسیب های جدی به سلامت مردم زده و سبب شیوع بیماری های مختلف شده و در مقابل نیز متاسفانه موجب از بین رفتن درختان بلوط در جنگل های زاگرسی شده اما تا کنون کمتر مسوولی در پی حل این معضل در استان برآمده است.

وی اظهار داشت: ما از دولت انتظار داریم همان گونه که به مردم خوزستان در این گونه مواقع توجه نشان می دهد به مردم استان ایلام هم توجه کند زیرا متاسفانه پدیده گرد و غبار در چند روزگذشته سبب شد تا آب و برق برخی شهرها برای ۷۲ ساعت قطع شود و مردم را با مشکلات فراوانی مواجه ساخت.

شوهانی ادامه داد: در یک سال و نیم گذشته دکتر ابتکار به عنوان مسوول مستقیم در این حوزه فقط شعار و وعده داده و شاهد هیچ گونه اقدام عملی برای حل این معضل نبوده ایم بنابراین بهتر است وی هرچه سریعتر استعفا دهد و دولت این مسوولیت را به فرد دیگری واگذار کند.
وی گفت: دکتر ابتکار در ابتدای تصدی این مسوولیت، بنزین تولید داخل را عامل اصلی آلودگی هوای پایتخت معرفی و بر واردات بنزین پافشاری کرد اما تهران همچنان با مشکل آلودگی هوا دست و پنجه نرم می کند و در موضوع ریزگردها و گرد و غبار استان های جنوبی و غربی نیز اصلا موفق نبوده بنابراین به صلاح دولت است که وی استعفا دهد.

وی تاکید کرد: دولت فراموش کرده که استان ایلام دارای بیشترین مرز با کشور عراق به عنوان یکی از کانون های اصلی ایجاد ریزگردها در خارج از کشور است در حالی که خوزستان مرز کمی با این کشور دارد بنابراین ما در این استان بیشتر در معرض گردو غبار قرار داریم همچنین نباید فراموش کرد که به دلیل همجواری با استان خوزستان برخی از شهرهای ما در هنگام وقوع پدیده گرد و غبار در خوزستان از آن متاثر شده و در وضعیت بحرانی قرار می گیرند.

وی با گلایه از عملکرد چند روز گذشته دولت در استان ایلام توضیح داد: با وجودی که شرایط جوی در شهرهای استان ما نیز همانند خوزستان بود اما دولت هیچ واکنشی نشان نداد و کسی از استان بازدید نداشته و نه حتی ماسک در میان مردم توزیع شد.

این نماینده مجلس اظهار داشت: وقتی دولت برای مقابله با چنین پدیده ای در خوزستان بودجه ۳۰۰میلیارد تومانی در نظر می گیرد مردم استان ایلام هم انتظار حمایت دارند زیرا میزان گرد و غبار در اینجا نیز بسیار بالاست و نباید فراموش کرد که اگر روند تخریب جنگل های بلوط در زاگرس ادامه یابد، دود این مساله به چشم تمام مردم ایران خواهد رفت.

وی خطاب به مسوولان دولتی گفت: پیشنهاد می کنم ساکنان تهران و مسوولان ۵-۶ ماه ساکن شهرهای مختلف این استان شوند و بعد پاسخ دهند آیا امکان زندگی کردن واقعا وجود دارد یا خیر؟
شوهانی افزود: دولت در نظر داشته باشد که اگر این روند ادامه یابد به حتم در آینده نه چندان دور شاهد مهاجرت ساکنان نوار مرزی خواهیم شد و این مساله به حتم به ضرر امنیت کشور خواهد بود.

نماینده مردم ایلام بیان کرد: همان طور که گفته شد بخشی از گرد و غبار در استان ایلام منشاء داخلی دارد و از استان هایی مانند خوزستان وارد ایلام می شود و بخشی دیگر از آن منشاء خارجی داشته و از کشورهایی مانند عراق، سوریه، عربستان، کویت و... به سوی ما حرکت می کند.

وی گفت: در بسیاری از موارد نیز دیده شده که گرد و غبار با منشاء خارجی از سوی استان ها به سمت سایر استان و به ویژه خوزستان رهسپار شده است بنابراین دولت باید برای حل این مشکل با کمک سازمان های بین المللی همکاری ها و تعاملات متقابل با این کشورها برقرار کند.
شوهانی اظهار داشت: مالچ پاشی کانون های ایجاد گرد و غبار در این کشورها و همچنین کاشت درختان متناسب با جغرافیای استان می تواند تا حدود زیادی از میزان این آلاینده ها بکاهد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: متاسفانه در ۱۰سال گذشته که وقوع این پدیده آغاز شده هیچ کار عملی خاصی به منظور کاهش اثرات و مقابله با آن انجام نشده است.

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران