دیدبان

دولت بازنده اصلی قاچاق در ایران است

دولت بازنده اصلی قاچاق در ایران است

دیدبان: حبیب الله حقیقی، رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرده است که در مدت زمان بین مارس ۲۰۱۳ تا مارس ۲۰۱۴، ۲۵میلیارد دلار کالای قاچاق وارد کشور شده است. حقیقی که این خبر را در ۲۲ ژانویه در قم اعلام کرد، گفت که قاچاق کالا مانع تولید داخلیستو اثرات منفی بر اقتصاد، بهداشت و بخش فرهنگی می گذارد.

به گزارش افکارنیوز، طبق آمار رسمی میزان قاچاق در سال گذشته دو برابر بودجه توسعه ای کشور بود.

ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به دستور مستقیم رهبر ایران، تشکیل شد و زیرمجموعه نهاد ریاست جمهوریست. رییس این ستاد به عنوان نماینده رییس جمهور فعالیت دارد. در ۳ژوئیه ۲۰۰۲ بود که آیت الله سید علی خامنه ای، دستور تشکیل این نهاد را صادر کرد.

حمید زنگنه استاد اقتصاد دانشگاه وایدنر، به المانیتور می گوید: نرخ بالای تورم و بیکاری در ایران از دلایل اصلی رشد قاچاق در ایران هستند. یکی دیگر از علل بسیار اساسی که منجر به قاچاق می شود ممنوعیت بسیاری از کالاها در بازار ایران است. قسمت اعظمی از قاچاق در ایران به علت عدم تولید یا ممنوعیت خرید آن کالاها در بازار آزاد است؛ از قبیل مشروبات الکلی، فیلم، پزشکی و از همه مهمتر مواد مخدر.

طبق آمار رسمی، کالاهایی نظیر سیگار، تلفن های همراه، مشروبات الکلی، مواد آرایشی، گیرنده های ماهواره ای ودارو، بیشترین واردات غیرقانونی را به خود اختصاص داده اند.

گمرک ایران اعلام کرده است که از واردات ۱۱میلیارد دلاری سیگار، ۲۵درصد یا ۳.۶میلیارد دلار، به صورت قاچاق وارد کشور می شود. قاچاق مواد مخدر نیز ۳میلیارد دلار تخمین زده شده است.

طبق گفته ابراهیم درستی، معاون اتاق تجارت اتحادیه های تهران، واردات غیرقانونی تلفن همراه۲میلیارد دلار است. به گفته وی ۸۵درصد از تلفن های همراه کشور به صورت غیرقانونی وارد می شوند که ۲۰۰میلیون دلار برای دولت ایران ضرر دارد.

قاچاق مواد آرایشی نیز تجارت بزرگی است. به گفته رسول دیناروند، معاون وزیر بهداشت، ایران با واردات ۱میلیارد دلاری، هفتمین مصرف کننده مواد آرایشی در جهان است این درحالیست که میزان واردات غیرقانونی مواد آرایشی بسیار بیشتر از اینهاست.

به نظر می رسد،تحریم ها و سیاست های گمرکی دولت تنها دلایل انفجار قاچاق در ایران نیستند. زنگنه به المانیتور می گوید که دولت بازنده اصلی قاچاق در ایران است چرا که درآمدهای مالیاتی ناشی از معاملات و انتقالات قاچاق به جیب دولت واریز نمی شود.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن