دیدبان

دلیل ملاقات ولایتی با پوتین چه بود؟

دلیل ملاقات ولایتی با پوتین چه بود؟

دیدبان: در اواخر ژانویه، علی اکبر ولایتی در صدر هیئتی بلندمرتبه روانه روسیه شد. ولایتی در این ددیار جلساتی با مقامات روسیه و پوتین داشت.

به گزارش افکارنیوز؛ طبق گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، او حامل یک پیام ویژه از سوی رییس جمهور ایران بود. ولایتی جزئیات جدیدی از این سفر را افشا نکرد.

اکنون سوال این است که چرا ولایتی، به عنوان نماینده ویژه رییس جمهور ایران، به روسیه فرستاده شد و آیا اینکه وی حامل تنها یک پیام بوده است؟

بهشتی پور می گوید مانند تمام وزاری سابق خارج جهان، ولایتی هم می تواند مسئول ماموریت های ویژه رییس جمهور ایران باشد. او مشاور سیاست خارجی رهبر ایران است بنابراین پوتین به خوبی می داند که با فرد نزدیک با رهبر ایران صحبت می کند و تنها حامل پیام رییس جمهور ایران نیست...بنابراین این پایم باید به قدری مهم بوده باشد که نیازمند دیپلماتی شناخته شده، موثر و ماهر برای انتقال آن است.

ولادیمیر ایسیف، رییس بخش قفقاز موسسه روسی کشورهای مشترک المنافع می گوید: سازماندهی یک دیدار بین رهبر ایران و پوتین نقطه عطف سفر ولایتی بود...به نظر من، وزیر دفاع روسیه، در سفر به تهران خود در این مورد صحبت کرده بود. بنابراین به عقیده من، سازماندهی چنین دیداری به درخواست دو طرف انجام شده است.

ایفسیف می گوید پیام ولایتی این بود که ایران آماده همکاری های استراتژیک با روسیه است اما بهشتی پور می گوید، روس ها و ایرانیان به آغاز سطح روابط استرتژیک با یکدیگر نرسیده اند.

با وجود تمام اینها، ایفسیف معتقد است که محتوای این پیام باید به قدری مهم بوده باشد که آنها ترجیح داده اند تا در مورد آن از طریق تلفن صحبت نکنند. بنابراین با توجه به دیدار پوتین و روحانی در آستاراخان می توان گفت که پای یک موضوع جدید در میان است. وی افزود: بخشی از پیام ایران به پوتین در مورد مسائل منطقه ای، عراق و سوریه بوده است.

همچنین ولایتی در طی سفر خود به روسیه از تمایل روسیه در مذاکرات هسته ای ایران خبر داد. این درحالیست که یک دیپلمات ناشناس، در گفتگو با الماینتیور از نارضایتی ایران از نقش منفعل روسیه در مذاکرات هسته ای خبر داد. اظهارات ولایتی اکنون ممکن است نشان دهنده رویکرد جدید روسیه در مذاکرات هسته ای ایران باشد.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن