دیدبان

آغاز پاتک علیه اسرائیل در قنیطره

آغاز پاتک علیه اسرائیل در قنیطره

به گزارش دیدبان به نقل از فارس ، وبگاه لبنانی «السفیر» در گزارشی به آخرین تحولات مقاومت و سوریه پرداخت و اعلام کرد به نظر می‌رسد بیانیه شماره 2 مقاومت و ارتش سوریه در حال تهیه شدن باشد. در خلال ساعت‌های گذشته ارتش سوریه ، حزب‌الله و داوطلبان ایرانی عملیات نظامی گسترده‌ای در جبهه جنوبی آغاز کرده‌اند که مقدمه ضدحمله‌ای است که ارتش سوریه از ماه‌ها قبل برای آن آماده می‌شود تا مناطقی را که جبهه مخالفش یعنی اسرائیل، معارضان سوری، النصره و اطلاعات اردن بر آن مسلط هستند، بشکند.

ضد حمله مثلث سوری-لبنانی-ایرانی در حومه «قنیطره» (در جنوب سوریه) در زمره آماده کردن بیانیه شماره 2 مقاومت می‌گنجد. احتمال بیشتر آن است که عملیات حزب‌الله در «مزارع شبعا» که 10 روز پس از عملیات اسرائیل در قنیطره انجام شد زمینه لازم برای بازگرداندن پاسخگویی مناسب را فراهم آورده باشد اما آمادگی برای پاسخ حقیقی بر حومه قنیطره، منع اسرائیل و معارضان از پیشروی به سمت ریف دمشق غربی و برقراری ارتباطش با خان‌الشیخ، راکیه و الطیبه استوار است.

جنگنده‌های اسرائیلی روز یکشنبه (28 دی) با دو فروند موشک یک خودروی مقاومت را در قنیطره هدف قرار داد و 6 عضو حزب‌الله را به همراه «محمد علی الله دادی» سردار ایرانی بهشهادت رساند. حزب‌الله 10 روز بعد در پاسخ یک کاروان نظامی ارتش اسرائیل را در شبعا هدف قرار داد و 17 نظامی اسرائیلی را کشت.

 هدف قرار دادن تپه «الشهدا» در ریف قنیطره ضد حمله‌ای است که سه ضلع مقاومت به آن دست شده و تلاشی برای به تاخیر انداختن رسیدن اسرائیل است . در خلال ساعت‌های گذشته گردان هفت سوریه از جایگاه خود در «الصنمین» به سمت پایگاه‌های النصره پیش‌روی کرده تا راه‌های ارتباطی میان قنیطره و غرب درعا را قطع کند. بر اساس اعلام رسانه‌های معارضان سوری ، ارتش سوریه موفق شده‌ است شهرهای الهباریه، وتل مرعی، والطیحه، والدناحی را پس بگیرد و جنگنده های سوری پروازهای گسترده‌ای بر تل الحاره و بلده الحاره انجام داده‌اند.

السفیر افزود: به نظر می‌رسد این حمله سوری نوعی (اقدام) «پیشگیرانه» نیز باشد زیرا اطلاعات درز پیدا کرده حاکی از آن است که اطلاعات اردن 4 روز پیش به «تیپ اول» متشکل از 37 گردان مسلح وابسته به اتاق عملیات امان و به فرماندهی سرتیپ «زیاد الحریری» دستور داده به سمت مثلث نامر ـــ قرفه ـــ خربه غزاله پیش روند و مسیر راهبردی درعا-دمشق را قطع کند و واحدهای ارتش سوریه را در درعا محاصره نمایند و گردان 12 توپخانه را از شمال درعا کنار بزنند. مناطق مذکور همچنین شاهد جولان گسترده هواپیماهای اسرائیلی بدون مداخله بودند. همچنین منابع آگاه وابسته به معارضان سوری اعلام کردند اسرائیلی‌ها فرماندهان گروه‌هایی که در منطقه «الرفید» با آنها کار می‌کنند، فرا خوانند تا راه‌های پاسخگویی و هماهنگی اطلاعاتی بررسی شود.

این روزنامه لبنانی در ادامه نوشت: شایسته است میان ضدحمله و بیانات «سید علی خامنه‌ای» رهبر انقلاب اسلامی ایران برای داوطلبان ایرانی حاضر در جبهه‌های سوریه و سپاه قدس ارتباط برقرار کرد. این پیام مهمی برای تبدیل پاسخگویی در جنوب سوریه به جنگی بدون دامنه زمانی میان مثلث مقاومت و اسرائیل و متحدان آن است و هدف آن شکستن کمربندهای امنیتی اسرائیل درمنطقه است.

* جبهه جنوب را یک سال پیش آمریکا باز کرد

منطقه جنوبی (سوریه) از یک سال پیش با تصمیم آمریکا و پس از شکست مذاکرات ژنو باز شد . آمریکا قصد داشت با افزایش تهدیدها در جنوب در این منطقه دمشق را از نظر سیاسی به اطاعت وادارد. به نظر می‌رسد پس از اینکه ترکیه در شمال موفق به گرفتن منطقه پرواز ممنوع نشد یا اینکه نتوانست مناطق امن در اطراف حلب را تحمیل کند گزینه اسرائیلی آخرین گزینه باشد.

پس از شکست حمله خطرناک علیه «العتیبه» در غوطه شرقی دمشق در سال 2013 اتاق‌های عملیات اردن، انگلیس، آمریکا ، فرانسه و غیره نتوانستند آن را جبران کنند. در حمله مذکور اسرائیل بیشترین نقش را ایفا کردند .

از زمان عقب‌نشینی گردان 82 از حومه «الشیخ مسکین» در دو هفته پیش، مسیر درعا-دمشق در دسترس اسرائیل، النصره و تیپ اول قرار گرفت. به موازات پیشروی افراد مسلح، عملیات ادغام مجدد و ساختارسازی مسلحانه دوباره آغاز شد و نشانه‌های درگیری آینده میان داعش و النصره در منطقه آشکار شده است.

اتاق عملیات اردن در خلال یک ماه 37 گردان را در تیپ اول ادغام کرد تا به این وسیله بزرگترین گروه مسلح در منطقه ریف قنیطره و غرب درعا باشد. چهار گردان «جیش الیرموک»، «اُسود السنه»، «فلوجه حوران» و «18 آذار» با نظارت اطلاعات اردن تا با ارتش سوریه در درعا بجنگند. داعش نیز اقدام به تشکیل «جبهه الجهاد» تحت یک گردان کرد.

اما بازگشت اردن به جنوب سوریه به تسلط اسرائیل و النصره بر آن، و شکست کمربند امنیتی آن کمک خواهد کرد. به نظر می‌رسد مقامات اردنی بر سر یک چند راهی با سلفی‌های جهادی اردن که خواستار دخالت در سوریه‌اند، ایستاده‌اند . این سلفی‌ها را «اباجلیبیب» فرماندهی می‌کند، «امیر شرعی» آن «سامی العریدی» است و هزاران عضو جنگنده اردنی دارد.

قتل «معاذ کساسبه» خلبان اردنی به دست داعش در هفته گذشته این کشور را به سمت انسجام در جنگش علیه داعش فرا می‌خواند. اما پس از آنکه النصره به نیروی اول استفاده کننده از پیشرفت گروه‌های مسلح و به اشغالگر دوم و هم‌پایه اسرائیل تبدیل شد برای اطلاعات اردن سخت است که با النصره همزیستی داشته باشد، همتای آن یعنی داعش را نابود کند و ادامه مداخله در سوریه را به بهانه ایجاد یک کمربند امنیتی ادامه دهد.

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران