دیدبان: بیانیه ذیل توسط یکی از دبیران آموزش و پرورش کرمانشاه به پایگاه دیدبان ارسال گردیده است. پایگاه دیدبان در تایید یا نفی محتوا و صحت و سقم مطلب ارسالی هیچ گونه مسئولیتی ندارد.
باسمه تعالی
ریاست عالیه ی مجلس شورای اسلامی جناب آقای دکتر لاریجانی
با سلام و درود بی کران به ارواح طیبه ی شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ملت ایران و جمیع خدمتگزاران اسلام و مسلمین ، در آستانه ی فجری دیگر از انقلاب پرشکوه اسلامی ، این ایام فرخنده را به جناب عالی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی تبریک عرض می نماییم و در این ایام که مجلس شورای اسلامی مشغول بررسی و تصویب بودجه ی سال 94 است ، ضمن عرض خسته نباشید به نمایندگان محترم ، به نمایندگی از جامعه ی فرهیخته ی فرهنگیان کشور مطالبی را به استحضار می رساند:
آنچه در سالیان اخیر نه در گفتار که در عمل پیوسته تعطیل بوده ، توجه به جایگاه و منزلت اجتماعی قشر فرهیخته ی فرهنگی است ، قشری که همواره در فراز و نشیب های عصر حاضر، طلایه داران دفاع از ارزش ها و ناخدایان کشتی تعلیم و تربیت نسل جوان بوده اند . در دوران مجاهدت های ملت انقلابی ایران به رهبری حضرت امام (ه) معلمین یا خود همگام با سایر اقشار جامعه مستقیماً نقش مؤثر خود را ایفا نمودند یا با تشریح و تبیین اهداف و انگیزه های رهبر عالی قدر خویش ، یاران امام را که به تعبیر ایشان در سال 42 بعضاً در صلب پدرانشان بودند ، آن گونه در مدرسه ی عشق تعلیم دادند که سال ها بعد فهمیده هایی شدند که جهان را متحیر نمودند و محاسبات جبهه های کفر و الحاد را درهم پیچیدند و حماسه هایی آفریدند که با هیچ یک از معیارها و محاسبات دنیای امروز قابل سنجش نیست . همه ی مسئولین و مدیران ارشد این کشور امروز اگر به نام و نوایی رسیده اند و تماشاگر صحنه های دل آزار زندگی مظلومانه اما نجیبانه ی معلمان هستند ، همه به برکت گچ خوردن ها و حنجره دریدن های معلمانی است که سال ها سوختند و ساختند و مهربانانه این نابرابری ها را تحمل کردند و هیچ گاه از مساعدت و همراهی با ملت خودداری ننمودند و زمزمه های محبت و ایثار بی مثال خویش را از فرزندان این مرز پرگهر دریغ ننمودند و زین پس نیزدریغ نخواهند نمود و قطعاً از اینکه خواسته های بحق و صنفی آنان که مشتمل بر مشکلات معیشتی و رفاهی و یکسان نبودن حقوق و مزایای آنان با سایر کارکنان دولت است ، مورد بهره برداری های سیاسی و کینه ورزی های معاندان نظام اسلامی بشود ، نگرانند .
امروز که جبهه های نبرد ناجوانمردانه ی دنیای کفر در برابر نظام اسلامی تا درون خانه ها و کلاس های درس و از همه بدتر با پیشرفت فناوری های نوین و از طریق گوشی های همراه تا بیخ گوش و عمق دل و جان نسل جوان گسترده شده ،نیازبه توجه مسئولین و برنامه ریزان کلان کشور به مسئله ی آموزش و پرورش از هر زمان دیگری بیشتر احساس می شود و اولین قدم پس از تدوین برنامه های آموزشی و پرورشی و نگاه کارشناسانه به همه ی جوانب امر ، توجه اساسی و مؤثر به معلمین به عنوان مجریان اصلی برنامه های آموزشی و خط مقدم این جنگ نابرابر است اما متأسفانه تا به امروز جز در مقام حرف و شعار چنین توجهی دیده نشده و روز به روز مار تنگی معیشت و نگاه ترحم آمیز اقشار و اصناف به آنان و تبعیض آشکار در مقایسه با سایر کارمندان دولت و هزاران درد دیگر بر قلب های پاکشان چنبره می زند و دولت ها نیز هریک با بسته هایی از وعده و وعید در ایام انتخابات ، امیدهایی در دلها ایجاد می کنند و کلیدهایی برای گشایش انبوه مشکلات این قشر فهیم و فرهیخته ارائه می کنند اما در عمل تدابیرشان ناکارآمد می گردد و در این سالیان متمادی که معلمین عزیز در همه ی عرصه ها سنگ زیرین آسیاب بوده و بارهای گرانی که هیچ یک از نهادها و وزارت خانه ها تحمل و توان کشیدن آن را نداشته اند ، عاشقانه بر دوش کشیده اند ، هیچ گاه در عمل مورد عنایت نهادهای قانون گذار و مجری قانون قرار نگرفتند و مسئولین با بهانه هایی نظیر بار مالی سنگین برای دولت و بدتر ازآن زیاد بودن معلمان و ... از کنار این همه معضلات آموزش و پرورش بی صدا می گذرند غافل از این که اگر وضع به همین صورت ادامه داشته باشد صدای خرد شدن استخوان ها و ستون های خیمه ی اخلاق و تربیت در جامعه ، همه را مات و مبهوت خواهد کرد . لذا در جهت جلوگیری از عواقب و تبعات این امر ، از حضرت عالی و سایر نمایندگان ملت انتظار می رود ، با توجه به جایگاه رفیع مجلس و نقش نظارتی و قانونگذاری و تصویب بودجه های سالانه ی کشور ،که جزو وظایف ذاتی آن است ، در جهت رفع تبعیض های موجود اقدام مقتضی معمول داشته ، و با ابزار نظارتی و قانونی که در اختیار دارد ، وزیر محترم آموزش و پرورش را از خواب بیدار نموده و ملزم به پیگیری حقوق و خواسته های بحق معلمان نمایند . سؤالی که تاکنون جوابی قانع کننده و منطقی به آن داده نشده و همواره وجود دارد ، آن است که این همه تبعیض ناروا و ظالمانه چرا و تاکی ؟ آیا این همه بی مهری و بی توجهی ، پاداش نقش بی بدیل آنان در همه ی عرصه های انقلاب اسلامی از جمله دفاع مقدس و همراهی آنان در تمام صحنه های تلخ و شیرین قبل و بعد از انقلاب است ؟
آیا در عرصه های مختلف سیاسی و اجتماعی نظیر انتخابات که جزو وظایف ذاتی و در حوزه ی مأموریت وزارتخانه ها و نهادهای دیگر است ، بدون حضور و دخالت و همکاری مستقیم معلمان ، کار به شکل مطلوب انجام می پذیرد ؟
آیا علی رغم تأکیدات مکرر و صریح مقام معظم رهبری در بحث فرهنگ که به فرموده ی معظم له زیربنای امور است ، به متولیان اصلی فرهنگ کشور و جهادگران خط مقدم مقابله با شبیخون فرهنگی غرب ، توجهی در خور شده است ؟
آیا توجیهات توهین آمیز مسئولین در ادوار مختلف در ارتباط با تبعیض های ناروا که معلمان را زیاد و آموزش و پرورش را نهادی مصرف کننده می دانند ، مغرضانه یا حداقل جاهلانه نیست ؟
آیا مجلس محترم در قبال وزیری که به خواب زمستانی رفته و در حالی که مجلس مشغول بررسی بودجه است ، وعده ی ارائه ی لایحه رتبه بندی معلمان را در اواخر اسفند می دهد ، مسئولیتی ندارد ؟
آیا وزارتخانه ای که مدیران استانیش تمام هم و غمشان تعامل با نمایندگان و تلاش برای جلوگیری از استیضاح وزیر است ، فرصتی برای نیل به اهداف عالیه ی تعلیم و تربیت و عمل به طرح تحول بنیادین خواهد داشت ؟
آیا کادر آموزشی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی که حتی یک سوم معلمان هم کار نمی کنند و حداقل سه برابر آنان حقوق دریافت می کنند ، تافته ی جدا بافته هستند یا کارشان سخت تر از معلمانی است که در روستاهای دوردست به صورت شبانه روزی و به دور از خانواده و در کپرها وکانتینرهایی که بیشتر به سلول های انفرادی شبیه است ، خدمت می کنند ؟
آیا معلمی که شبانه روز در این فکر است که با حقوقی حدود یک میلیون و دویست هزار تومان چگونه اجاره ی خانه و قبوض خدماتی و شهریه های سنگین دانشگاه و مدرسه و مهدکودک و ایاب و ذهاب و قوت لایموت اهل و عیالش را تأمین کند ، می تواند بر رفتار دانش آموزانش اثر بگذارد ؟
آیا متناسب با تورم ناشی از افزایش سه برابری قیمت دلار که در قسمت اعظم مایحتاج ضروری بیش از سیصد درصد افزایش قیمت رخ داده است ، حقوق فرهنگیان نیز افزایش داشته است ؟
جناب آقای دکتر لاریجانی آیا در شرایطی که مدام خبر اختلاس های خرد چندصد میلیاردی و درشت چندهزار میلیاردی ، گوش و دل این ملت رنج کشیده را می آزارد ، درخواست احقاق حقوق پایمال شده امری نامعقول است که کسی به آن پاسخ نمی دهد ؟
آیا وزیری که به جای پرداختن به وظایفی که قانون برایش معین کرده با منصوب کردن مدیران کل استان ها با گرایش های سیاسی خاص ، و با وجود تأکید صریح رهبر معظم انقلاب بر دور نگه داشتن نهاد تعلیم و تربیت از جناح بازی های سیاسی ، وزارت آموزش و پرورش را به بزرگ ترین باشگاه سیاسی تبدیل نموده ، و بسیاری از نیروهای مؤمن و انقلابی را از عرصه های مختلف مدیریتی خارج نموده ، نباید از سوی نمایندگان محترم مورد سؤال و استیضاح قرار بگیرد ؟به جرأت می توان گفت که بدنه ی اصلی آموزش وپرورش از مدیران وزارتخانه تا مدیران استانی و حتی مدیریت مدارس از آفت سیاست زدگی در امان نمانده است و این موضوع با مطالبات ومنویات رهبری معظم در تضاد آشکار است که ناگفته پیداست که در چنین مواردی مجلس محترم باید نقش نظارتی و بازدارندگی خود را اعمال می نمود .
از مجلس محترم انتظار می رود همان گونه که همیشه در مناسبت های مختلف از خواسته های به حق معلمان سخن می گویند ، در عمل نیز قدم مثبتی بردارند و نخواهند که فقط با حلوا حلوا کردن دهان آنان را شیرین کنند و در کنار رسیدگی به معیشت فرهنگیان با برنامه ریزی صحیح و همه جانبه از انحرافات اخلاقی و عقیدتی نسل جوان و آینده ساز جامعه جلوگیری نمایند و با تدوین برنامه های متناسب با نیازهای روز و منطبق با فطرت پاک انسانی ، آب رفته را به جوی باز گردانند تا بیش از این شاهد انحرف نسل جوان نباشیم زیرا تربیت صحیح نسل های آتی ضامن بقای عزت و سرافرازی کشور خواهد بود و این امر فقط با روحیه ی جهادی مد نظر مقام معظم رهبری ، محقق خواهد شد و چنانچه در همه ی عرصه ها با چنین روحیه ای عمل شود ، رسیدن به همه ی آرمان های انقلاب اسلامی و به جلو بردن جامعه در مسیر رشد و تعالی امکان پذیر خواهد بود . امید است همه با هم بتوانیم در این راه مقدس قدم هایی محکم تر از گذشته برداریم .
مرتضی موحدنیا
دبیر ریاضی ناحیه یک آموزش و پرورش کرمانشاه