دیدبان
نوزدهم بهمن ماه، سالروز شهادت عماد مغنیه

چرا همکاری موساد و سیا در ترور عماد افشا شد؟

چرا همکاری موساد و سیا در ترور عماد افشا شد؟

دیدبان: رژیم صهیونیستی در سال های اخیر غالبا مسئولیت ترورهایی را که انجام داده به عهده نگرفته است و دلایل مختلفی برای این رویکرد خود دارد. جدای از آنکه پذیرفتن مسئولیت این امور از مشروعیت جعلی رژیم صهیونیستی می کاهد، شدت واکنش و عکس العمل طرف مقابل و انزجار در میان افکار عمومی جهان را در پی دارد. اما هم اکنون روزنامه واشنگتن با جزئیات بسیار به دست داشتن موساد و سیا در ترور عماد مغنیه پرداخت.

حاج رضوان، هدف شماره یک

عماد فایز مغنیه یکی از فرماندهان نظامی حزب الله بود که در جنگ 33 روزه نقش فعالی داشت. اتهامات زیادی متوجه حاج رضوان بود، تا جایی که وی در فهرست تروریست های تحت تعقیب اتحادیه اروپا و ایالات متحده امریکا بود. مغنیه در ۲۰ سال گذشته از هدف ‌های اصلی سرویس‌ های  امنیتی آمریکا بوده ‌است و سیا ۲۵ میلیون دلار پاداش برای اطلاعاتی که منجر به دستگیری مغنیه شود، در نظر گرفته بود. (1) و پس از ترور وی در دمشق مقامات رژیم صهیونیستی هرگونه دست داشتن در ترور عماد مغنیه را رد کردند.

بر اساس گزارش واشنگتن پست، در این عملیات که همکاری نزدیک موساد و سیا آن را عملی ساخت، بمب کارگذاشته شده در خودرو از تل آویو کنترل می شد اما با این حال امریکایی ها می توانستند عملیات را متوقف کنند و در آن عملیات سردار سلیمانی فرمانده نیروی قدس یکی از اهداف اصلی بوده تا بتوانند این دو را با هم از میان بردارند.

افشاگری، نتیجه کدام تغییرات

اما سوالی که ذهن را درگیر می کند این است که از هفت سال پیش تا کنون چه چیز تغییر کرده که این تغییر رویکرد را در پی داشته است؟ آن هم در شرایطی که حدود یک ماه قبل پسر وی را به همراه سردار الله دادی و چند تن از نیروهای حزب الله در قنیطره به دست نیروهای رژیم صهیونیستی ترور شدند.

برخی بر این باورند که در ماه های اخیر با توجه به افزایش تنش در روابط کابینه های اوباما و نتانیاهو این افشاگری رخ داده است.  برای اثبات فرضیه خود به دلایلی مانند تلاش اوباما بر رد ادعای نتانیاهو مبنی بر عدم وابستگی به امریکا بوده است و این افشاگری، حاوی این پیام است که رژیم صهیونیستی بدون کمک امریکا نمی تواند در مقابل محور مقاومت بایستد.

علاوه بر آن، این افشاگری را می توان در واکنش به اقدامات رژیم صهیونیستی در جهت تلاش برای تقویت جمهوری خواهان و عدم توافق با ایران بوده و یا فرستادن پیامی مبنی بر درخواست از ایران برای عدم تداوم ترورهای هدف مند توسط روسیه (در حالی که ایران با امریکا در حال مذاکره بود) تصور کرد. تا جایی که نبودن برنامه دیدار با اوباما و کری در سفر آتی نتانیاهو (نزدیک به انتخابات زود هنگام کنست در رژیم صهیونیستی) را در این راستا دانست.

اما در مقابل عده ای نظر دیگری دارند، افشاگری مذکور پیامی غیر از فاصله افتادن بین دو کابینه امریکایی و صهیونیستی دارد. آنان بر این باورند، بعد از مقابله نیروهای حزب الله در مزارع شبعا و وارد کردن ضربه ای مهلک به نیروهای گولانی، امریکایی ها در صدد دفاع از رژیم صهیونیستی برخاسته اند و به نوعی به همکاری و حمایت در همه زمینه ها از آنان اعتراف کرده اند.

همچنین اذعان امریکایی ها به حمایت از رژیم صهیونیستی را در واکنش به سخنان سید حسن نصر الله، مبنی بر  اختلاط خون ایرانی و لبنانی در سوریه، با پیام اتحاد محور مقاومت در سراسر منطقه برای مقابله با رژیم صهیونیستی دانسته اند.

سخن آخر

هر دو دیدگاه تلقی و برداشت خود را از افشای ترور عماد مغنیه با همکاری موساد و سیا، با تکیه بر مستنداتی ارائه می دهند، که نمی توان آنها را نادیده انگاشت. اما هر دو چه افزایش تنش بین کابینه های اوباما و نتانیاهو و یا افزایش حمایت و پشتیبانی امریکا از رژیم صهیونیستی اشعار بر ضعف رژیم اشغالگر قدس دارد که این روزها به حمایت بیشتری در برابر محور مقاومت نیاز پیدا کرده به گونه ای که حتی در اندیشه مخالفت افکار عمومی نیست.

منابع:

  1. http://edition.cnn.com/2008/WORLD/meast/02/13/hezbollah/index.html?iref=mpstoryview

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن