دیدبان

رییس موساد به نمایندگان امریکا چه گفت؟

رییس موساد به نمایندگان امریکا چه گفت؟

به گزارش دیدبان به نقل از ایران هسته ای ، منابع غربی در هفته گذشته اطلاعات پراکنده ای منتشر کرده اند در این باره که رییس موساد در یک اظهارنظر نادر، با تحریم های بیشتر ایران موافق بوده است.

اگرچه جزئیات زیادی از موضوع منتشر نشده، اما ظاهرا موضوع مربوط به ملاقاتی است که تامیر پاردو رییس موساد هفته گذشته با گروهی از سناتورهای امریکایی به رهبری جان مک کین انجام داده است.

مکان این دیدا رمشخص نیست اما به نظر می رسد موضوع در سرزمین های اشغالی اتفاق افتاده است.

دقیق ترین روایت از این دیدار را تری اطلس گزارشگر وب سایت بلومبرگ به دست داده است.

وی روز ۸ بهمن در گزارشی نوشته است که پاردو در این دیدار با تشدید تحریم ها علیه ایران موافقت کرده است.

به نوشته وی «تامیر پاردو رئیس سرویس اطلاعاتی موساد اسرائیل زمانی که با یک گروه از سناتورها به رهبری جان مک کین جمهوریخواه از ایالت آریزونا دیدار می کرد بر اعتراض های اسرائیل به توافق بد تاکید کرد».

این گزارش می گوید بر اساس بر اساس یک بیانیه که از سوی سازمان سیا منتشر شده، رئیس موساد با صراحت گفته است «شکل گرفتن توافقی بد با ایران، احتمالا منجر به یک مسابقه تسلیحاتی در منطقه می شود».

در این بیانیه از قول پاردو آمده است: «ایران بدون فشار بیشتر مانند افزایش تحریم ها امتیازات لازم را نمی دهد حتی اگر آن در حکم پرتاب نارنجک برای ایجاد یک بحران موقت در مذاکرات باشد».

بلومبرگ ادامه داده است: «برخی از مقامات سابق آمریکا استدلال می کنند امریکا و متحدان آن برای گرفتن امتیاز از ایران باید از مذاکرات خارج شوند».

هفته گذشته برخی رسانه های غربی و حتی جان کری تلاش کردند بگویند موساد مخالف تحریم های جدید است ولی این روایت کم و بیش دقیق نشان می دهد موساد عقیده دارد تحریم ها فقط یک بحران موقت در مذاکرات ایجاد می کند و ایران مجددا –والبته از موضعی ضعیف تر- پای میز مذاکره باز خواهد گشت.

جان کری در این باره گفته بود: «یکی از مقامات ارشد اطلاعاتی که من در اینجا نمی خواهم اسم کسی را ببریم توسط هیئت کنگره به آمریکا دعوت شده است تا توضیح دهد که تحریم های جدید چه تاثیری خواهد داشت و این فرد هم جواب داده بود این تحریم ها همانند پرتاب نارنجک در زمین مذاکرات است. خب، ما از همه افراد می خواهیم که مسئولیت پذیر باشند و اجازه بدهند تا مسیر گفتگوها با بهترین شیوه ادامه پیدا کند».

این امر به عقیده برخی ناظران البته نشان دهنده این است که میان پاردو و نتانیاهو اختلافی وجود دارد و نظر آنها دقیقا بر هم منطبق نیست.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن