دیدبان

راهکاری برای کاهش کسری بودجه

راهکاری برای کاهش کسری بودجه

به گزارش دیدبان به نقل از اقتصادپرس، آمارها نشان می دهد دولت در 9 ماهه ابتدایی سال 93 با کسری بودجه 10 هزار میلیارد تومانی مواجه است اما چه راهکاری برای حل مشکل کسری بودجه وجود دارد؟ آنگونه که

امیرهوشنگ امینی،‌ کارشناس مسائل اقتصادی می گوید: دولت برای حل این مشکل در ابتدا باید در اجرای طرح هدفمندی یارانه و به خصوص در بخش پرداخت یارانه نقدی تغییر جدی صورت بگیرد.

وی ادامه می دهد: چنانچه به جامعه آماری نیازمند یارانه بگیریم متوجه خواهیم شد که از تعداد 70 میلیون نفری که یارانه نقدی دریافت می کنند 50 میلیون واجد شرایط نیستند و تنها 20 میلیون نفر باید از حمایتهای مالی دولت برخوردار شوند.

به گفته امینی ؛ دولت نباید به فکر حمایت مستقیم از اقشار آسیب پذیر باشد بلکه با کاهش هزینه های خانوار رفاه عمومی را افزایش دهد به نحوی که تحصیل رایگان، حمل و نقل ارزان و مواردی از این دست را در اختیار خانواده ها قرار بدهد.

نکته دیگری که این کارشناس اقتصادی به آن اشاره می کند موضوع افزایش دستوری حقوق کارمندان است که دولت  می تواند به جای این افزایش درآمد سطح عمومی کالاها و خدمات را بالا برده و با حمایت از تولید قیمت تمام شده خدمات و کالاهای اساسی را کاهش دهد.

وی راهکارهای کاهش کسری بودجه را در نظام مند کردن مالیات دانسته و می گوید:  یکی از روش هایی که برای جبران کسری بودجه باید در پیش گرفته شود دریافت مالیات از بنگاههای اقتصادی است؛ دولت از حق خود در خصوص دریافت یک سوم مالیات ها چشم پوشی می کند و بسیاری از موسساتی که درآمد دارند از پرداخت مالیات معاف هستند که برای کاهش کسری بودجه ناگزیر باید مالیات پرداخت کنند. به نظر می رسد در این راستا ان جی او ها و آستان قدس و ... باید مالیات مستقیم پرداخت کنند.

امینی با انتقاد از دولت ادامه می دهد: در شرایطی که کسری بودجه وجود دارد دولت نباید هزینه های جاری خود را افزایش بدهد بلکه با مدیریت در هزینه وزارتخانه و دیگر هزینه ها مانند برگزاری همایش و مراسمهای بدون خروجی مشخص و سفرهای اضافی سعی کند تا 30 درصد از هزینه های جاری بکاهد.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن