دیدبان

چند درصد کارگران خانه ندارند؟

چند درصد کارگران خانه ندارند؟

به گزارش دیدبان به نقل از مهر ، جدیدترین بررسی ها نشان می دهد سهم هزینه مسکن در سبد معیشت خانوارهای کارگری کشور دستکم ۳۳ درصد است و تا یک میلیون و ۲۰۰ هزارتومان نیز در هر ماه، مسکن برای کارگران به ویژه در کلانشهرها هزینه خواهد داشت.

همچنین برآوردها نشان می دهد در فاصله سال های ۸۴ تا ۹۲، هزینه مسکن خانوارهای کارگری ۳۶۰ درصد افزایش یافته و از اینرو؛ تمام و یا بخش قابل توجهی از حداقل دستمزد کارگران صرف تامین هزینه های مسکن می شود.

نمایندگان کارگری کشور می گویند با شرایط نامناسب دستمزد کارگران و کسری معیشتی که در این بخش وجود دارد، دستکم ۵۰ تا ۷۰ درصد از کل کارگران کشور فاقد مسکن شخصی هستند که این شرایط باعث شده علاوه بر افزایش هزینه های آنها در ماه، موضوع تامین مسکن به عنوان یکی از بزرگترین خواسته ها و نیازهای این قشر از جامعه تلقی شود.

چند درصد کارگران خانه ندارند؟

از مجموع کل بیمه شده های مشمول قانون کار که ۱۲ میلیون نفر برآورد می شوند، می توان گفت ۶ تا ۸.۵ میلیون نفر فاقد مسکن شخصی هستند. کارگران یکی از مهم ترین اقشار اجتماعی هستند که به دلیل بالا بودن هزینه های مربوط به تامین مسکن، از خرید و یا ساخت خانه محروم هستند.

در دولت سابق، مباحثی پیرامون تامین مسکن کلیه اقشار فاقد مسکن جامعه از طریق حذف قیمت زمین مطرح شد و دولت در آن مقطع سعی کرد با طرح موضوع مسکن مهر، علاوه بر تاثیرگذاری در کاهش قیمت مسکن، پروژه هایی را نیز برای اقشار نیازمند کشور به مرحله اجرا در آورد.

از مسائل و مشکلاتی که در راه اجرای این پروژه از فراهم نبودن زیرساخت ها و مسائل تامین مالی طرح ها و تاخیر در انجام تعهدات بگذریم، به صورت کلی این طرح نتوانست آنچنان که عنوان شده بود تاثیری در تامین مسکن اقشار نیازمند جامعه به ویژه در کلانشهرها داشته باشد.

در عین حال، با وجود اینکه این پروژه با هدف حمایت از اقشار ضعیف جامعه از جمله کارگران مطرح شده بود، اما نمایندگان کارگری کشور معتقدند بهره چندانی از پروژه های مسکن مهر به کارگران نرسید و این طرح نتوانست از جامعه کارگری کشور پشتیبانی لازم را در بحث تامین مسکن انجام دهد.

شناسایی کارگران فاقد مسکن

حالا ۱.۵ سال بعد از آغاز به کار دولت تدبیر و امید، علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه می گوید طرحی درباره تامین مسکن کارگران و اقشار کم درآمد قرار است اجرا شود که می تواند مسائل موجود در این بخش را تا حدود زیادی حل کند.

وی با اشاره به اینکه اسم طرح جدید تامین مسکن فقرا و اقشار کم درآمد، مسکن امید است گفت: شناسایی مشمولان مسکن امید با اولویت فقرا و کارگران آغاز شده است. ربیعی درباره جزئیات طرح مسکن امید برای قشرهای کم‌ درآمد بیان داشت: در حال حاضر شناسایی ۸۵۵۰ خانوار دارای دو معلول را برای انجام این طرح آغاز کرده‌ایم.

ربیعی تاکید کرد: این طرح در چند بخش دنبال می‌شود که یکی از آنها مسکن کارگری و دیگری مسکن معلولان است. وزیر کار ادامه داد: در مرحله اول بحث مسکن معلولان را آغاز کرده‌ ایم. با توجه به اینکه مشکلات خانواده‌ های معلول بسیار زیاد است، تاکنون ۸ هزار و ۵۵۰ خانوار دارای بیش از دو معلول را شناسایی کرده‌ ایم.

وزیر کار بیان داشت: با همکاری بنیاد مسکن، بنیاد مستضعفان و وزارت راه و شهرسازی قصد داریم طی چند سال آینده تمام این افراد صاحبخانه شوند. وی تاکید کرد: بسته بعدی در راستای طرح مسکن امید، تامین مسکن کارگری است که این موضوع را با شناسایی دهک‌ های پایین آغاز خواهیم کرد و در نهایت بسته را به‌ صورت کلی در شورای عالی رفاه رونمایی می‌ کنیم.

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران