دیدبان

شرط رابطه با آمریکا از منظر امام (ره)

شرط رابطه با آمریکا از منظر امام (ره)

به گزارش دیدبان به نقل از باشگاه خبرنگاران ، جواد منصوری در رابطه با "اصول سیاست خارجی حضرت امام (ره) " اظهار داشت: با تجزیه و تحلیل تاریخ تحولات ایران در دو قرن گذشته می‌توان یک نیتجه‌گیری مشخص داشت و آن این که سلطه خارجی نقطه ضعف اکثر حکومت‌های ایران بود و یکی از دلایل مهم بسیاری از مشکلات کشور بوده است.

وی افزود: دولت‌ها از جمله قاجار و پهلوی به دلایل متعددی همچون ضعیف بودن، غیرمردمی بودن، نالایق بودن و فاسد بودن زمینه‌ساز سلطه خارجی در کشور شدند. این امر سبب برخی برای کشور مضرات شد. تحقیر ملت و دولت را به همراه داشت، به لحاظ فرهنگی و اعتقادی لطمه وارد ساخت و از بُعد علمی و فنی نیز عقب نگه داشته شدیم.

سفیر سابق ایران در چین اظهار داشت: ثروت‌های ما توسط دولت‌های استعماری و در رأس آن‌ها انگلیس از بین می‌رفت ولی مردم به دلیل وجود دولت‌های وابسته و سرکوب، امکان موفقیت در مبارزه با سلطه خارجی را پیدا نمی‌کردند.

منصوری ادامه داد: حضرت امام (ره) که از سال ۴۱ مبارزه خود را شروع کردند با تاکید و به صراحت راجع به نفی سلطه خارجی اعم از شرقی و غربی، کمونیسم و سرمایه‌داری، صحبت کردند و به همین دلیل بود که در همان سال ایران به عنوان اولین کشوری در دنیا محسوب شد که شرق و غرب علیه آن به یک همکاری مشترک دست زدند، زیرا نهضتی که حضرت امام خمینی(ره) آغاز کرده بودند با نهضت‌های ضداستعماری متفاوت بود. آن‌ها(نهضت‌های ضداستعماری) اغلب می‌خواستند از زیر نفوذ و سلطه غرب خارج و خود را به بلوک شرق متصل کنند و یا عکس این موضوع را خواستار بودند.

سفیر سابق ایران در چین تصریح کرد: شعار استقلال و یا نفی سلطه خارجی که حضرت امام (ره) مطرح کردند، دقیقاً منطبق با یک اصل قرآن است که می‌فرماید: "هرگز خداوند تسلط کفار بر مومنین را به هیچ شکلی و به هیچ اندازه‌ای نمی‌پذیرد." بنابراین امام (ره) بحث نفی سلطه شرقی و غربی را مطرح کردند. اصل نفی سلطه را می‌توان اولین اصل سیاست خارجی حضرت امام (ره) دانست.

وی افزود: یکی از شعارهای اصلی نهضت انقلاب شعار نه شرقی نه غربی یعنی نفی سلطه غرب و شرق بود، لذا در شعار اصلی انقلاب هم داریم که "استقلال" یعنی نفی سلطه خارجی، "آزادی" نفی استبداد داخلی و "جمهوری اسلامی" یعنی نوع نظام مطلوب ما.

منصوری تصریح کرد: حضرت امام (ره) با توجه به تأکیداتی که مبنی بر روحیه اعتماد و خودباوری، تکیه بر توان و ظرفیت داخلی، روی پای خود ایستادن، عدم اعتماد کامل به کشورهای خارجی و این که ما خودمان از امکانات مادی و معنوی همه چیز در اختیار داریم، داشتند، می‌فرمودند که ما چیزی از دیگران کمتر نداریم و می‌توانیم یک زندگی بسیار مناسبی برای خودمان داشته باشیم.

سفیر سابق ایران در چین اضافه کرد: متأسفانه باید بگویم که دولت‌های ما این نظر حضرت امام (ره) را چندان جدی نگرفتند و برای آن برنامه‌ریزی نکردند، لذا وابستگی ما به خارج از کشور در ابعاد علمی، تکنولوژی و نفت ادامه پیدا کرد، در صورتی که اگر ما به نیروهای داخلی خودمان واقعاً بها می‌دادیم و صرفاً شعار و سطحی‌نگری نداشتیم، قطعاً پیشرفت‌های بیشتری را کسب می‌کردیم.

وی ادامه داد: اصل دوم این که ما از اسلام و مسلمین و حتی از مستضعفین جهان به عنوان یک رسالت و وظیفه جهانی دفاع می‌کنیم. ما در این حمایت‌ها محدودیتی نداریم و منتظر موافقت و یا مخالفت دیگران نیستیم و بر اساس این است که ما حتی از سیاه‌پوستان محروم آفریقای جنوبی هم حمایت کردیم. گستره حمایت جمهوری اسلامی ایران تمام مظلومان دنیا به ویژه مسلمانان که در رأس آن‌ها مردم مظلوم فلسطین اقرار دارد را دربر می‌گیرد.

منصوری افزود: بر اساس این مطلب است که حضرت امام خمینی(ره) در خصوص حکم فتوایی که برای سلمان رشدی صادر فرمودند، ملاحظه‌ای را نداشتند و نگفتند که ممکن است برخی کشورها و دولت‌ها از ما دلخور شوند، بلکه آن را مسئولیت دینی دانسته و صدور چنین حکمی را الزامی می‌دیدند.

وی اظهار داشت: اصل سوم این بود که ایشان فرمودند ما در سطح جهانی اسلام را تبلیغ می‌کنیم، ما ارزش‌های اسلامی را به مردم دنیا معرفی می‌کنیم و فرهنگ جدیدی را در دنیا در مقابل فرهنگ‌های مادی غرب و کمونیسم شرق به مردم جهان ارائه خواهیم کرد. طبیعی است چنین رویکردی موجبات خشم و غضب قدرت‌های بزرگ را به وجود می‌آورد اما جمهوری اسلامی ایران همچنان به این کار ادامه خواهد داد.

منصوری در ادامه افزود: دولت‌های شرق و غرب که اساس تفکرشان بر مادیات است، به هیچ عنوان با فرهنگ و تفکر انسانی و الهی آشتی نخواهند داشت.

سفیر سابق ایران در چین گفت: امام خمینی(ره) بر اصل صدور آرمان‌های انقلاب با وجود مشکلات اقتصادی متعدد که در داخل با آن دست به گریبان بودیم، تأکید داشتند. در سال ۵۸ علی رغم گرفتاری‌ها و مشکلات بسیار داخلی، ایشان آن بیانیه تاریخی خودشان را در حمایت از مسئله فلسطین صادر و جمعه آخر ماه مبارک رمضان را به عنوان روز قدس اعلام کردند.

منصوری خاطرنشان کرد: اصل چهارم حضرت امام (ره) در سیاست خارجی این بود که ما با تمام دولت‌هایی که بخواهند از موضع برابر و محترمانه با ما روابطی داشته باشند، ارتباط خواهیم داشت و علاقمند به برقراری ارتباط با تمام دنیا در صورتی که حق مالکیت و حقوق برابر را بپذیرند، هستیم. امام (ره) در یکی از سخنان خود گفته بودند که "اسرائیل که آدم نیست، با بقیه می‌خواهیم ارتباط داشته باشیم حتی با آمریکا، اگر آدم شود".

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن