دیدبان

مطهری: نگفته‌ام که ۹ دی یوم‌الشیطان است

مطهری: نگفته‌ام که ۹ دی یوم‌الشیطان است

به گزارش دیدبان به نقل از فارس ، علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در سیزدهمین کنگره حزب مردم‌سالاری که صبح امروز پنجشنبه در مجتمع آدینه برگزار شد، با اشاره به شعار این کنگره «اصلاحات لازمه اعتدال» اظهار داشت: من این شعار را با عنوان «اصلاحات و پایبندی به اصول لازمه اعتدال» تکمیل می‌کنم.

مطهری ادامه داد: ما برای اینکه اعتدال انقلاب اسلامی را حفظ کنیم خوب است که هر چندوقت یکبار در سالروز انقلاب اسلامی به آسیب‌شناسی انقلاب خود بپردازیم و راه طی شده را ارزیابی کنیم تا ببینیم در کجا نواقص داشته و در چه مواردی موفق بوده‌ایم یا عقب‌گرد کرده‌ایم.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه این همان کاری است که شهید مطهری پیش از پیروزی انقلاب نسبت به آن هشدار دادند و گفتند که نهضت اسلامی ممکن است با آفاتی مواجه شود، افزود: یکی از این آثار نفوذ اندیشه‌های غیر اسلامی و بیگانه به نام اسلام در اندیشه انقلاب است.

وی در عین حال با بیان این نکته که این امر مشکل امروز ما نیست، یادآور شد: این مسئله در ابتدای انقلاب و زمانی که خیلی از انقلابیون به مارکسیست گرایش داشتند وجود داشت.

مطهری آفت دیگر انقلاب اسلامی را تجددگرایی افراطی دانست و گفت: اینکه بخواهید اسلام را به بهانه مقتضیات زمان تغییر دهیم و بگوییم دنیای امروز این احکام را نمی‌پسندد در اوایل انقلاب زیاد مطرح می‌شد اما امروز کمتر دچار این آسیب هستیم.

نماینده مردم تهران در مجلس رخنه فرصت‌طلبان را از دیگر آسیب‌های امروز انقلاب اسلامی برشمرد و تاکید کرد: شهید مطهری درباره ناتمام گذاشتن نهضت هشدار دادند و گفتند مبادا مانند نهضت مشروطه کار ناتمام گذاشته شود که البته ما با این امر مواجهیم.

وی ابهام در طرح‌های آینده را یکی از مشکلاتی دانست که ما از ابتدای انقلاب با آن مواجه بوده‌ایم و بر همین اساس ادامه داد: آخرین آمار از نوع نعلی است یعنی اینکه اخلاص و حسن نیت ما کم شده و قدرت طلبی‌مان زیاد شود که این از آسیب‌های امروز است.

مطهری تصریح کرد: اگر بخواهیم آسیب‌های امروز انقلاب اسلامی را فهرست کنیم معتقدم یکی از مواردی که در چند سال اخیر حاکم و افزایش هم یافته، عدم تحمل منتقد و مخالف است که باید با آن مبارزه کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه به مسئله آزادی بیان پرداخت و تاکید کرد: فضای آزادی بیان در دولت جدید کمتر شده است؛ چون یک دولتی که گرایش اصلاح طلبی دارد سر کار بیاید از آن طرف فشار بیشتری وارد می‌کنند.

وی بر همین اساس یادآور شد: خودسانسوری در رسانه‌های ما نسبت به دولت قبل خیلی بیشتر شده است و این بخاطر توقیف و لغو امتیازهاست.

مطهری به وظایف هیأت نظارت بر مطبوعات اشاره و تاکید کرد: تکلیف این هیأت باید مشخص شود چرا که بنده ۴ سال عضو این هیأت بودم و نمایندگانی از حوزه علمیه، قوه مقننه، وزیر ارشاد و نماینده مدیران مسئول در آن حضور دارند و تصمیم کارشناسی می‌گیرند اما از آن طرف دادستانی خودش اعلام جرم می‌کند؛ پس فلسفه این هیأت چیست؟

نماینده مردم تهران تاکید کرد: بنابراین یا باید هیأت نظارت بر مطبوعات را تعطیل کنیم و وظایف آن را به دادستانی واگذار کنیم یا نباید بدون مجوز این هیأت هیچ روزنامه‌ای تعطیل شود، بنابراین ما دائم در این باره تذکر داده‌ایم اما هنوز این مشکل باقی است.

وی در ادامه یادآور شد: مسئله‌ای که از اول انقلاب شهید مطهری درباره آن اظهار نظر کردند این بود که حتی احزاب غیر اسلامی مشروط به اینکه با تابلوی خود و نه تابلوی اسلام فعالیت کنند حق فعالیت دارند و حتی امام فرمودند کمونیست‌ها هم در جمهوری اسلامی حق فعالیت و آزادی بیان دارند اما شما این را با وضع امروزمان مقایسه کنید.

مطهری با اشاره به اینکه ما نباید تصمیمات دوره جنگ را در بحث آزادی بیان به امروز هم سرایت دهیم چرا که در آن مقطع ما محدودیت داشته‌ایم، افزود: ما به صرف انتقاد افرادی را بازداشت و زندانی می‌کنیم در حالیکه این امر با سیره پیامبر و ائمه ما سازگار نیست.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به لزوم برخورد با کسانی که اقدام مسلحانه انجام می‌دهند به مسئله فتنه ۸۸ پرداخت و تصریح کرد: برخی می‌گویند شما حق ندارید درباره فتنه ۸۸ صحبت کنید، مگر اتفاقی که در مجلس افتاد چه بود؟ می‌گویند این تصمیم نظام است و نباید درباره آن حرف بزنید؛ بالاخره ممکن است تصمیم نظام هم اشتباه بوده باشد.

وی به مسئله ریزش‌ها و رویش‌ها اشاره کرد و ادامه داد: مقصود رهبر انقلاب از این مسئله ریزش و رویش‌های طبیعی است اما برخی فکر می‌کنند هرچه ریزش‌ها بیشتر باشد بهتر است لذا اگر هاشمی، ناطق، موسوی و کروبی هم از قطار انقلاب پیاده شوند فقط رسایی و کوچک‌زاده برای انقلاب اسلامی باقی می‌مانند.

مطهری با تاکید بر اینکه من نگران آینده انقلاب اسلامی هستم در عین حال گفت: برخی تصور می‌کنند که من به موسوی و کروبی دلبستگی دارم در حالیکه بحث من نحوه برخورد با مخالفان است و معتقدم راه فعلی قابل دوام نیست، چرا کسی که خودش می‌گوید من نظام را قبول دارم سعی دارید او را از نظام بیرون کنید و به جای وحدت به دنبال ترد افراد بروید.

نماینده مردم تهران در مجلس با طرح این سوال که آیا دل ما بیشتر برای انقلاب می‌سوزد و یا تندروهایی که به مجلس یا سایر نهادها وارد شده‌اند، یادآور شد: نفوذ فرصت‌طلبان مسئله مهمی است.

وی افزود: شهید مطهری گفتند که انقلاب فرزند خور نیست و اگر کوتاهی شود این کوتاهی رهبران اصلی نهضت و نخبگان راستین نظام است که باعث می‌شود فرزندان خود را یکی یکی از بین ببرد.

مطهری به نطق خود در مجلس شورای اسلامی درباره رفع حصر سران فتنه اشاره کرد و یادآور شد: بنده در آنجا گفتم اگر در ۹ دی تفرقه باشد دیگر یوم‌الله نیست بلکه یوم‌الشیطان است اما برخی رسانه‌ها نوشتند که علی مطهری گفت که ۹ دی یوم‌الشیطان است و این بسیار تفاوت دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه دیوار مصنوعی بین اصولگرایی و اصلاح طلبی باید شکسته شود چرا که به انقلاب اسلامی آسیب می‌زند، گفت: اصلاح طلبی و اصولگرایی باید در مقابل افراط و فرصت طلبی بایستد تا آینده بهتری داشته باشیم.

وی راه حل اساسی رفع مشکلات امروز را بازگشت به قانون اساسی دانست و گفت: قانون اساسی ما مترقی است اما با ایجاد شوراهایی یکی یکی اصول را نقد کرده‌ایم و در همه مسائل و نهادها حتی مقابل مجلس قانونگذاری می‌کنند که ما باید اینها را اصلاح کنیم.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن