دیدبان

دهه فجر چه خواهید دید؟

دهه فجر چه خواهید دید؟

به گزارش دیدبان به نقل از جام جم ، شبکه‌ آی‌فیلم ویژه‌برنامه جشنواره فیلم فجر را برای پخش در این ایام در نظر گرفته که به مدت ده شب ساعت ۲۰ و۳۰ دقیقه به مدت یک ساعت پخش می‌شود. این برنامه به سینمای ایران و فیلم‌های شرکت‌کننده در سی و سومین جشنواره فیلم فجر می‌پردازد. در این برنامه خلاصه‌هایی از فیلم‌ها هم پخش ‌شده و با عوامل و منتقدان سینما گفت‌وگو می‌شود.

این ویژه‌برنامه به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی و با مجریان مستقل پخش می‌شود. رونقی، مجری بخش فارسی است. همچنین این شبکه سریال تلویزیونی «شب می‌گذرد» به کارگردانی راما قویدل و تهیه‌کنندگی مهدی همایونفر را در ایام دهه فجر بازپخش می‌کند و پرویز پورحسینی، مجید مظفری، فرخ نعمتی، مهدی پاکدل، بهناز جعفری، کوروش تهامی، شقایق دهقان و عمار تفتی در این سریال بازی کرده‌اند و پخش آن از پانزدهم بهمن ساعت ۱۷ و ۳۰ دقیقه آغاز می‌شود. این سریال نگاهی به حوادث و وقایع دهه ۵۰ دارد.
شبکه‌ آی‌فیلم در نظر دارد از دوازدهم بهمن به مدت ۱۱ شب فیلم‌های بچه‌های محله گل‌ها به کارگردانی داریوش ربیعی، خشاب خالی ساخته مسعود آب‌پرور، بوسه باران به کارگردانی حسین عامری، سربلند ساخته سعید تهرانی، مسافران مهتاب به کارگردانی مهدی فخیم‌زاده، آواز مردمان خوب به کارگردانی صادق پروین آشتیانی، بندباز، میراث و تاراج ساخته ایرج قادری و شیرسنگی ساخته مسعود جعفری‌جوزانی را هر شب ساعت ۲۲ و ۳۰ دقیقه پخش ‌کند.

پخش سریال موج و صخره هم به کارگردانی مجید صالحی و بازی علی صادقی، نیما شاهرخ‌شاهی، زیبا بروفه، الهام حمیدی و محمدرضا داوودنژاد از ششم بهمن ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه شروع می‌شود. داستان این سریال درباره زوج جوانی است که پس از مشکلات فراوان با یکدیگر ازدواج کردند. آنها تصمیم می‌گیرند برای ماه عسل به کیش سفر کنند، اما باز هم با مشکلاتی روبه‌رو می‌شوند.

انقلاب در قاب افق
شبکه افق هم برنامه‌های ویژه‌ای برای دهه فجر در نظر گرفته است. مجموعه مستند قصه‌های انقلاب هر شب ساعت ۲۰ به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مهدی شاه‌محمدی از این شبکه پخش می‌شود. این مستند صحنه‌های آرشیوی و بازسازی از وقایع تاریخی همچون فرار شاه، قیام مردم تبریز، آتش‌سوزی سینما رکس، قیام ۱۷ شهریور، اخراج امام(ره) از عراق به پاریس، اوضاع ارتش ایران در روزهای منتهی به انقلاب و... را به تصویر می‌کشد.

مستند سبز سپید سرخ در یک قسمت با حضور مورخان و استادان دانشگاه همچون خسرو معتضد و میرجلا‌الدین کزازی به تغییرات پرچم ایران از پیدایش تا به امروز می‌پردازد.
مستند سیدجمال هم به زندگی و مبارزات سیدجمال‌الدین اسدآبادی از زمان تولد تا وفاتش می‌پردازد. ایمان گودرزی کارگردانی این مستند را به‌عهده دارد. فیلم مدیر مدرسه به تهیه‌کنندگی هادی‌ اکبرخواه و کارگردانی سیداحمد میرمحمدی و با بازی یوسف مرادیان، سعید داخ، کوروش سلیمانی و شهرزاد کمال‌زاده درباره احمدی بیان یکی از فعالان ضد رژیم شاه در سال ۴۲ است که با نام‌های مختلف به مبارزاتش ادامه می‌دهد تا این‌که درگیر ماجراهای متعددی می‌شود.

همچنین مجموعه مستند ما اینجا هستیم با موضوع بررسی زندگی مسلمانان استرالیا از امروز ساعت ۱۷ و ۳۰ دقیقه پخش می‌شود و تکرار آن روز بعد ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه است. پخش مجموعه مستند پازل با محوریت دانش پزشکی هسته‌ای و کاربرد علوم وابسته به آن در کشاورزی از امشب ساعت ۱۹ شروع می‌شود. این برنامه به پیشرفت‌های علمی و صنعتی ایران در عرصه‌های مختلف می‌پردازد.
مبارزان سراسر کشور به روایت شبکه شما

شبکه شما در روزهای جشن پیروزی انقلاب اسلامی پخش سریال ۱۵ قسمتی «آوای خاک» و ۱۱ فیلم تلویزیونی مراکز صداوسیما را که با موضوع حوادث قبل و پس از انقلاب اسلامی تولید شده، در جدول پخش خود قرار داده است.
سریال آوای خاک به کارگردانی و تهیه‌کنندگی اسماعیل صدقی در ۱۵ قسمت ۴۰ دقیقه‌ای از چهارشنبه هشتم بهمن ساعت ۲۱ از شبکه شما پخش می‌شود. این سریال با موضوع دخالت بیگانگان در کشور تولید شده و مربوط به اواخر دوره مشروطیت و جنگ جهانی اول در کردستان است. در این سریال جلیل بشتام، حمیدرضا نعیمی، خسرو شهراز، سیروس بری، مهراد بنکداری، مهدی چایانی، ابراهیم سعدالهی، اسماعیل پاشایی، ایرج رنجبر و توران یاقوتی بازی می‌کنند.
همچنین فیلم‌های تلویزیونی که‌لی خان، سوره باران، بهمنا، در اعماق خطوط، هامین، بازگشت، در برابر باد، نشان فرشته، گذر، شاطره و دره شیرهای سنگی از جمله آثاری است که از یکشنبه دوازدهم بهمن هر شب ساعت ۲۳ از شبکه شما پخش می‌شود.

مستندهای انقلابی در شبکه ۲
شبکه دو به مناسبت سی و ششمین بهار پیروزی انقلاب اسلامی ویژه‌برنامه‌هایی را تدارک دیده است. پخش سریال‌های «حانیه» به کارگردانی سیدجلال دهقانی‌اشکذری و سریال «زیر لب بشمار» از دوازدهم بهمن از این شبکه آغاز می‌شود.

سریال حانیه ساعت ۲۱ و ۳۰ دقیقه پخش می‌شود. در این ایام برنامه‌های «زنده‌باد زندگی» و «عصر خانواده» با رویکرد متفاوت پخش می‌شوند. برنامه «یک برش زندگی» هم به پخش عکس‌ها و فیلم‌های انقلابی اختصاص دارد. برنامه‌های «مجله بارداری» و «یک فنجان سلامت» هم به دستاوردهای پزشکی پس از انقلاب می‌پردازند. برنامه‌های «کافه سوال»، «کوی محبت» و «راه آرامش» و «خوبی از خودتونه» با رویکرد پیروزی انقلاب اسلامی پخش می‌شود. پخش مستندهای انقلاب و نوزدهم بهمن از دیگر برنامه‌های این شبکه در دهه فجر است. همچنین برنامه‌های «فیتیله» و «شادونه» هم با این محوریت پخش می‌شوند.
از دیگر ویژه‌برنامه‌های دهه فجر شبکه دو می‌توان به «جاودانه‌های فجر» بازسازی ترانه‌های خاطره‌انگیز انقلاب، پخش فیلم‌های کوتاه با موضوع شعار سال، «سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی»، «انقلاب به روایت تصاویر مستند ۵۷»، «روزشمار انقلاب» و... اشاره کرد. مسابقه «نشان برتر» در این ایام به طور ویژه پخش می‌شود.
در یوم‌الله ۲۲ بهمن نیز مانند سال‌های گذشته عموها و خاله‌های تلویزیون در کنار مجریان بزرگسال این شبکه برای مخاطبان برنامه اجرا می‌کنند.

در آستانه سی‌وششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، شبکه قرآن هم ویژه‌برنامه‌هایی را پخش می‌کند. برنامه «عیار ۲۴» به نقش روحانیون مبارز در پیروزی انقلاب اسلامی می‌پردازد. برنامه «هم‌آوایی» با دعوت از استادان و پیشکسوتان قرآنی به نقش انقلاب اسلامی در آگاهی‌بخشی به مردم ایران و دیگر مسلمانان جهان اشاره دارد.
برنامه‌های «شب آسمانی»، «صبح امید»، «بشری»، «ارمغان» و «کتاب انقلاب» نیز در این ایام ضمن دعوت از پیشگامان و مبارزان انقلاب اسلامی و همچنین فرماندهان دفاع مقدس به نقش مردم آگاه ایران اسلامی در به‌ثمر رسیدن این انقلاب می‌پردازد. مراسم راهپیمایی ۲۲ بهمن به صورت زنده از شبکه قرآن و معارف سیما پخش خواهد شد.

مرتبط‌ها

راه کاهش ظلم در خانواده افزایش حرمت پدر است

خروجی قرمز حمل سلاح آسان در ایران

خادمیاران رضوی: طلیعه‌ای نو از «آفتاب» فرهنگ شیعی

تحلیلهای رنگین برای عمامه خونین

سبکِ زندگی پرونده‌ساز!

تعداد بالای پرونده در قوه؛ آسیب اجتماعی یا اشکلات ساختاری؟