دیدبان

سما؛ جشنواره ای برای سبک زندگی اسلامی ایرانی

سما؛ جشنواره ای برای سبک زندگی اسلامی ایرانی

به گزارش دیدبان به نقل از آوینی فیلم ، صبح امروز نخستین نشست رسانه ای جشنواره فیلم کوتاه سما با حضور مجتبی امینی دبیر این جشنواره در موسسه شهید آوینی برگزار شد.

مجتبی امینی دبیر جشنواره فیلم کوتاه سما درباره ساختار موسسه شهید آوینی در ابتدای این نشست گفت: این موسسه بعد از شهادت شهید سید مرتضی آوینی کار خود را شروع کرد و وظیفه اصلی خود را تربیت و کادر سازی در حوزه فیلم‌سازی، مستند، انیمیشن و نشر قرار داده است. همانطور که می‌دانید در حوزه آموزش و فرهنگ و هنر در فضای ژورنالیستی مجله سینما رسانه را دارد. سیاست این مجموعه توجه به نسل جوان و تربیت نیروی انسانی و حمایت از آنها است.

قائم مقام موسسه شهید آوینی درباره جشنواره فیلم کوتاه سما، گفت: فیلم کوتاه سما در شاخه‌های مختلف در قالب‌های مستند، فیلم کوتاه، پویانمایی برگزار می‌شود. در بخش اصلی سه قالب فیلم کوتاه، مستند و پویانمایی داریم. در بخش نسل نو چهارچوبی برای مستندسازان و فیلم‌سازان اول فراهم شده است تا در سطح خودشان با یکدیگر مقایسه شوند و رقابت کنند. در بخش فیلمنامه نیز حمایت ویژه ای نیز از فیلمنامه‌های برتر می‌شود.

دبیر جشنواره فیلم کوتاه سما با تأکید بر حمایت از فیلمسازان جوان شهرستان، توضیح داد:دغدغه اصلی ما حمایت از دوستان فیلمساز در شهرهای کشور است تا این حمایت‌ها فقط معطوف به تهران و پایتخت نشود. تلاش می‌کنیم درحوزه کادرسازی به شهرستان‌ها توجه کنیم و این جزو سیاست‌های اصلی ما است. همچنین حضور فیلمسازان موفق در زمان برگزاری جشنواره حتما وجود دارد.

وی در رابطه با محور اصلی نخستین جشنواره فیلم کوتاه سما گفت: موضوع اصلی جشنواره مربوط به سبک زندگی اسلامی و ایرانی است و قالب‌های قابل ارائه شامل داستانی، مستند و پویانمایی است. همانطور که می‌دانید در حال حاضر محورهای اصلی سبک زندگی درحال فراموشی است و زندگی رو به مدرنیته پیش می‌رود و وظیفه اصلی هنرمندان است که این مسائل را با فیلم و انواع هنرها نمایش دهند.

امینی درباره زمان‌بندی برگزاری جشنواره عنوان کرد: از 25 دی ماه تا 10 اسفندماه 93 حداکثر زمان لازم برای ارسال آثار به جشنواره است. در حال حاضر 300 اثر به دبیرخانه رسیده و برنامه ما این است که 21 فروردین سال 94به مدت یک هفته تا 28 فروردین این جشنواره را برگزار کنیم. مخاطبان از استان‌های مختلف به این جشنواره می‌آیند و علاوه برآن ما کارگاه آموزشی اکران و نقد آثار فیلمسازان را داریم. اکران آثار ویژه در شهرستان‌ها به صورت هفته فیلم انجام می‌گیرد و از همه فیلمسازان می‌خواهیم در این جشنواره شرکت کنند. همچنین باید یادآور شد که هنرجویان موسسه آوینی نیز در این جشنواره حضور دارند.

قائم مقام موسسه شهید آوینی افزود: قوانین و مقررات جشنواره در سایت سینما فستیوال وجود دارد و فیلمسازان باید با توجه به این مقررات آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند. اصل رسالت ما شناخت و حمایت ویژه از فیلمسازان کوتاه نخبه در شاخه‌های مختلف هنری است و تلاش می‌کنیم از افرادی که در ابتدای مسیر هنری و فیلمسازی هستند و در زمره افراد جوان قرار می‌گیرند حمایت کنیم.

دبیرجشنواره فیلم کوتاه سما درباره هیئت انتخاب جشنواره، توضیح داد: هیئت انتخاب مشخص شده است اما اسامی قطعی آن تا هفته آینده اعلام می‌شود. همچنین ما تفاهمی با تلویزیون انجام دادیم تا برنامه‌ای ویژه برای این جشنواره و فیلم‌سازانی که آثار خود را ارسال کرده‌اند اختصاص دهد. باید یادآور شد که فواید آثار از نظر جامعه شناسان و هیئت انتخاب در این جشنواره بررسی می‌شود.

امینی در پاسخ به خبرنگار تسنیم درباره جزئیات این جشنواره که به سبک زندگی می پردازد و شامل مسائل گسترده‌ای می‌شود، گفت: یکی از مسائل مهم در سبک زندگی خانواده است و 10 الی 15 موضوع کلان را بررسی می‌کنیم تا فیلمسازان در این حوزه آثار خود را ارائه دهند اما محدودیت خاصی برای ارائه آثار قائل نمی‌شویم. علاوه براین تنها آثار را نقد و ضعف‌ها را بررسی نمی‌کنیم بلکه نقطه امید و راهکارهای موجود را نیز مورد توجه قرار می‌دهیم. بستر کلی سبک زندگی اسلامی و ایرانی ایجاد خانه ایرانی است که اگر چنین شرایطی بوجود آید، بسیاری از مسائل اخلاقی و مشکلات حل می‌شود.

 

مرتبط‌ها

راه کاهش ظلم در خانواده افزایش حرمت پدر است

خروجی قرمز حمل سلاح آسان در ایران

خادمیاران رضوی: طلیعه‌ای نو از «آفتاب» فرهنگ شیعی

تحلیلهای رنگین برای عمامه خونین

سبکِ زندگی پرونده‌ساز!

تعداد بالای پرونده در قوه؛ آسیب اجتماعی یا اشکلات ساختاری؟