دیدبان

«محاکمه نشده‌ها» در اتاق انتظار

«محاکمه نشده‌ها» در اتاق انتظار

به گزارش دیدبان به نقل از خبرنامه دانشجویان، در میان پرونده های مطرح اما برخی به نتیجه رسیده است، برخی در انتظار اعلام جرم است و برخی نیز هنوز به پای میز محاکمه نرسیده است.

پرونده خیابان فاطمی با محوریت محمدرضا رحیمی هفته گذشته به ثمر نشست، چندی پیش تر پرونده مرتضوی ختم شد و حالا چشم دانشجویان به اعلام محکومیت پرونده آقازده آقای هاشمی است البته یکی دیگر از مطالبات دانشجویان بررسی اتهامات عبدالله جاسبی است.

شرحی از اعتراضات دانشجویان به محمدرضا رحیمی را اینجــــــا بخوانید.

شرحی از اعتراضات دانشجویان به سعید مرتضوی را اینجــــــا بخوانید.

شرحی از اعتراضات دانشجویان به مهدی هاشمی را اینجــــــا و اینجــــــا بخوانید.

این گزارش به واکاوی اعتراض های دانشجویان به پرونده قطور عبدالله جاسبی می پردازد.

دانشجویان، دانشگاه آزاد جاسبی و همه تقابل‌های که این دو با هم داشتند

جاسبی علیه عدالت؛ دانشجویان علیه جاسبی

از جمله موضوعاتی که در سالهای اخیر بسیار مورد توجه جنبش دانشجویی کشور بوده است، پرونده دانشگاه آزاد و تخلفات مدیریت آن در دوره اقای جاسبی به شمار می‌رود؛ تا جایی که اگر مدعی شویم تشکل‌های دانشجویی در سالهای گذشته به هیچ موضوعی به اندازه اتهامات مدیریت این دانشگاه نپرداخته‌اند سخنی به گزاف نگفته‌ایم. اتهاماتی نظیر فروش سئوالات کنکور دانشگاه آزاد، زمین خواری این دانشگاه، انتقال اموال و پول‌های دانشجویان به بیرون از این دانشگاه، جهت گیری‌های سیاسی مدیریت دانشگاه با هزینه‌های دانشجویان و... از جمله مواردی است که در بیانیه‌ها، تجمعات و همایش‌های دانشجویی به آن پرداخته شده است و کمتر دانشگاهی را در سراسر کشور می‌توان یافت که با برگزاری برنامه و دعوت از منتقدین اقای جاسبی به حواشی مربوط به دانشگاه آزاد نپرداخته باشد. گزارش حاضر مروری است بر کنش‌ها و واکنش‌های دانشجویان و دانشگاه آزاد در اواخر دهه ۸۰.

آغاز ماجرا

مهرماه ۸۶ بود که رئیس جمهور وقت در یک جمع دانشجویی به انتقاد از تخلفات مدیریت دانشگاه آزاد پرداخت و از برخی زد و بند‌ها در این دانشگاه خبر داد. وی در این رابطه اظهار داشت: دیدم دانشگاه آزاد با یک مرکز مطالعاتی قرارداد ۴-۳ میلیارد تومانی بسته، درباره نقش مثلاً مصر در معادلات سیاسی خاورمیانه، نوشتم که این می‌تواند پایان نامه یک دانشجوی علوم سیاسی باشد. دانشگاه چه نیازی به این دارد؟ قرارداد سیاسی به چه درد دانشگاه آزاد می‌خورد؟ وقتی برای ۱۰ درصد تخفیف این همه فشار می‌آورید. هدف از این کار کمک به آن تشکل است که در خدمت مجمع و نهادی است که فقط هم باید در راستای نیازهای آن مجمع کار تحقیقاتی بکند، بودجه دولتی دارد، زیاد هم دارد. این مسائل چه ربطی به استاد، دانشجو و نهاد گسترده‌ای به نام دانشگاه آزاد دارد؟ نگذاشتیم منتشر شود که چرا دانشگاه آزاد ۴ میلیارد تومان برخلاف مسئولیت‌های این دستگاه، داده است؟ اگر بودجه داری، خوابگاه بساز، سالن ورزشی بساز، اصلاً یک درصد به همه تخفیف بده.» البته اقای احمدی‌نژاد در همین رابطه تصریح کرد که به خاطر مصلحت‌سنجی در خصوص پرونده هسته‌ای به طور موقت از پیگیری این موضوع صرف نظر می‌کند: به ما فرمودند در شرایط حساس هسته‌ای بحران درست می‌کنند، از آن وقت که فرمودند سکوت، سکوت کردم. در همین ایام بود که کمیته تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد در مجلس به ریاست دکتر زاکانی ضمن تأکید بر وجود تخلفات گسترده در این دانشگاه، اعلام کرد که به خاطر همکاری نکردن مسئولین دانشگاه آزاد امکان ادامه فعالیت در این خصوص را نداشته و با پایان یافتن عمر مجلس هفتم تمامی پیگیری‌های این کمیته مختومه اعلام شد.

پس از این قضایا شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست دکتر احمدی‌نژاد وارد قضیه شده و اصلاح اساسنامه دانشگاه آزاد را کلید زد. همزمان با این اقدامات مجلس، دولت، شورای عالی انقلاب فرهنگی و دانشجویان دانشگاه‌های مختلف نیز وارد عرصه انتقاد از مفاسد مدیریت این دانشگاه شده و با پرداختن به این موضوع زمینه آگاهی آحاد مردم از این موضوع را فراهم ساختند.

نشست‌های دانشجویی

در پی افشاگری برخی از منتقدین و نمایندگان مجلس درباره وجود مفاسد سازمان یافته در مدیریت دانشگاه آزاد، تشکل‌های مختلف دانشجویی اعم از دفتر تحکیم وحدت، انجمن اسلامی دانشجویان مستقل، بسیج دانشجویی، جامعه اسلامی دانشجویان و جنبش عدالتخواه دانشجویی به صورت پیوسته و در سطح کشور به این موضوع پرداخته و زمینه آگاه سازی افکار عمومی در این خصوص را فراهم کردند. نشست «کالبدشکافی یک پرونده» با موضوع سیری در عملکرد دانشگاه آزاد، اردیبهشت ماه ۸۷ به همت اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل و دفتر تحکیم وحدت با حضور عباس سلیمی نمین، علیرضا زاکانی و علیرغم دعوت از آقای جاسبی، بدون حضور وی در دانشگاه امیرکبیر برگزار و با استقبال زیاد دانشجویان مواجه شد.

عباس سلیمی نمین در این نشست که بار‌ها با تنش روبرو شد، با اشاره به عده‌ای که تلاش می‌کردند با کف زدن و هو کردن نظم جلسه را به هم بزنند، اظهار داشت: برخی‌ از دانشگاه آزاد آمده‌اند تا این جلسه دانشجویی را به هم بزنند بنابر این سیاست دانشگاه آزاد آن است که حقایق روشن نشود.» وی به صحبت‌های یکی از حامیان دانشگاه آزاد در جلسه مبنی بر اینکه دست آقای جاسبی را می‌بوسم، اشاره کرد و گفت: نباید شأن افراد آنقدر تنزل پیدا کند که بخاطر مسایل مادی دست‌بوس یک مدیر متهم شویم. البته ایشان در عین حال که دانشجوی دکترای دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات هستند از مسئولین دانشگاه آزاد گرمسار هم هستند.

سلیمی نمین با بیان اینکه قانونمند کردن و پاسخگو بودن دانشگاه آزاد به نفع همه دانشجویان است، تصریح کرد: جنبش دانشجویی قادر خواهد بود افراد بالا‌تر از (اقای) جاسبی را هم به پاسخگویی بکشاند بنابراین تمام تلاش‌تان به عنوان جنبش دانشجویی این باشد که ایشان را بیاورید تا در جایی به افکار عمومی پاسخگو باشد.

همچنین در این جلسه علیرضا زاکانی، رئیس هیئت تحقیق و تفحص از آموزش عالی مجلس هشتم با اشاره به دیداری که با آقای جاسبی در اوائل ورود به مجلس داشته است، خاطرنشان کرد: در آن جلسه به آقای جاسبی گفتم برادر و خواهری ندارم که بخواهم در دانشگاه جابه‌جا کنم، به دنبال انتصاب اقوام و خویشانم هم نیستم، روی کیفیت دانشگاه آزاد حساس هستم، قدر و منزلت شما و زحمات‌تان در دانشگاه آزاد را می‌دانم و اگر اراده‌ای برای بهتر شدن کیفیت در دانشگاه آزاد وجود ندارد این اراده در مجلس وجود دارد. وی همچنین به دیدارش با آقای هاشمی رفسنجانی که ۴ ماه پیش از این جلسه و با درخواست پسر ارشد ایشان صورت گرفته بود، اشاره و اضافه کرد: «قبل از من آقای جاسبی پیش آقای هاشمی بود و من در آن دیدار نکاتی را مطرح کردم. از جمله اینکه فردی جنجالی نیستم اما جا هم نمی‌زنم، اسناد و مدارک بر اساس قانون و سیر مصوب پیش می‌رود، برای اصلاح دانشگاه آزاد بیشترین و بهترین گزینه هیئت موسس آن است و نکته آخر اینکه من نمی‌خواهم سر و صدا ایجاد کنم اما مدارکی که به دست آمده است سر و صدا ایجاد خواهد کرد.»

دکتراهای غیرقانونی برای ماندن

گفتنی است حضور دانشجویان دانشگاه آزاد از جمله واحدهای گرمسار، علوم و تحقیقات، شهر ری و تهران مرکزی در این نشست بسیار چشمگیر بود. جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد نیز چند روز پس از این برنامه مناظره‌ای را با دعوت از سلیمی نمین و جاسبی برگزار کرد که با وجود برنامه‌ریزی قبلی، رئیس دانشگاه آزاد یا نماینده وی در این مناظره حاضر نشد‏. ‏ مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در این جلسه دانشجویی گفت: ‏ «جاسبی برای اینکه مدیر مادام العمر شود به نماینده مجلس به شکل غیرقانونی دکترا می‌دهد تا بتواند در مسندش باقی بماند‏.‏» سلیمی نمین با تأکید بر این امر که من قصد زیر سئوال بردن مدارک دانشگاه آزاد را ندارم، خاطرنشان کرد‏: «‏پسر خود من در دانشگاه آزاد در مقطع فوق لیسانس و در رشته روابط بین‌الملل در حال تحصیل است و من اصلاً ننگم نمی‌آید که پسرم در این دانشگاه درس می‌خواند بلکه موضوع مورد بحث مفاسد مدیریتی این دانشگاه است.»

‏وی با اشاره به تلاش‌هایی که برای بر هم زدن سخنرانی‌اش توسط کسانی که خود را دانشجو و استاد دانشگاه آزاد معرفی می‌کردند، صورت گرفته بود، گفت‏:«‏اینکه من نمی‌توانم در دانشگاه آزاد اسلامی در مورد وضعیت مدیریت این دانشگاه صحبت کنم و حتی در دانشگاه فردوسی مشهد هم می‌کوشند این کار به انجام نرسد، خود مصداق مفسده مدیریتی است‏.» سلیمی نمین در پایان تصریح کرد‏: ‏«در چرخش مدیریت کلان کشور، رئیس جمهوری می‌رود و رئیس جمهور دیگری می‌آید و به دنبال آن‌ها جریانات سیاسی نیز تغییر می‌کند و کسی نمی‌تواند مفسده مدیریتی خود را مادام العمر کند، ولی تنها کسی که توانسته در سیستم آموزش عالی مفسده مدیریتی خود را مادام العمر کند، دکتر جاسبی است.» طی این جلسه نیز عده‌ای با توهین و فحاشی به سلیمی نمین و همچنین ایجاد درگیری سعی در پایان دادن به مراسم را داشتند که وقتی از وصول به هدف خود ناامید شدند جلسه را ترک کردند.

شرکت اتوبوسی به هم زنندگان مراسم

بسیج دانشجویی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران هم در اردیبهشت ۸۷ برنامه‌ای تحت عنوان «دانشگاه آزاد زیر ذره بین» را با حضور صادق زیبا کلام و سیفی به نمایندگی از جاسبی و عباس سلیمی نمین به عنوان منتقد مدیریت دانشگاه آزاد برگزار کرد؛ اما نکته جالب این جلسه نیز حضور سازمانی و اتوبوسی افرادی از دانشگاه آزاد در دانشگاه تهران بود که در برنامه نقد دانشگاه آزاد در دانشگاه امیرکبیر هم حضور داشتند. در این برنامه زیباکلام در قسمتی از سخنان خود با اشاره به فضای سیاسی بسته دانشگاه آزاد گفت: «در اینکه دانشگاه آزاد در مورد فعالیت دانشجویی محدود‌تر از دانشگاه‌های دولتی است شکی نیست. همچنین هنگامی که سیفی دیگر نماینده دانشگاه آزاد در جلسه از سلیمی نمین پرسید که شما به چه عنوان و سمتی از جاسبی انتقاد می‌کنید، سلیمی نمین در پاسخ گفت: متأسفانه فضا به گونه‌ای شده است که باید برای نقد اجازه بگیریم. من از سال ۶۰ نویسنده و منتقد و روزنامه‌نگارم و حق انتقاد دارم.»

جلسات نقد دانشگاه آزاد در دانشگاه امیرکبیر

جلسات نقد دانشگاه آزاد در دانشگاه امیرکبیر

جلسات نقد دانشگاه آزاد در دانشگاه امیرکبیر

جلسات نقد دانشگاه آزاد در دانشگاه امیرکبیر

جلسات نقد دانشگاه آزاد در دانشگاه امیرکبیر

سلیمی‌نمین در این جلسه خطاب به افرادی که سعی در اغتشاش در روند برگزاری برنامه را داشتند، گفت: «شما که در جلسات متفاوت به نمایندگی دانشگاه آزاد شرکت می‌کنید ساکت باشید تا بحث ادامه پیدا کند. هر چه زمان پیش می‌رود من به مفسده مدیریتی دانشگاه آزاد بیشتر پی می‌برم.» پس از اتمام این جلسه عده‌ای قصد درگیری با سلیمی نمین را داشتند که دانشجویان با حلقه زدن دور او و سر دادن شعار «سلیمی سلیمی حمایتت می‌کنیم» مانع این کار شدند.

آرامشی پیش از طوفان دوم انتقادها

با پایان سال تحصیلی ۸۶-۸۷ جلسات دانشجویی انتقاد از مفاسد مدیریت دانشگاه آزاد هم متوقف شد اما با آغاز سال تحصیلی جدید در مهرماه ۸۷ موج تازه‌ای از انتقاد‌ها به جاسبی از سر گرفته شد. جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران اولین جلسه نقد جاسبی در سال تحصیلی جدید را در این دانشگاه و با حضور عباس سلیمی نمین، مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر برگزار کرد. سلیمی نمین در این جلسه با تأکید بر این نکته که وزیر کشور وقت با مدرک فوق‌دیپلم با دستور مستقیم جاسبی عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد شده است، خاطرنشان کرد: «آیا این نکته قابل تأمل نیست که کردان دست کم ۱۰ سال به دستور مستقیم جاسبی، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد بوده است، بدون اینکه مدرک او مورد بررسی قرار بگیرد؟ در حالی که اولین کاری که در استخدام یک عضو هیأت علمی انجام می‌شود، استعلام در مورد مدرک آن فرد است. جاسبی می‌خواست از قدرت و نفوذ کردان برای منافع خود استفاده کند؛ چون کردان در گذشته معاون رسانه ملی بوده و می‌توانسته برای جاسبی ابزار قدرت باشد، جاسبی بر نداشتن مدرک از سوی وی چشم خود را بسته است.»

در پایان این مراسم نیز عده‌ای که خود را دانشجوی دانشگاه آزاد معرفی می‌کردند ضمن درگیری فیزیکی با حاضرین در سالن، پلاکاردهایی را بر دست گرفتند که روی آن نوشته شده بود‌ «سلیمی‌نمین، منافق منافق». سلیمی نمین هم در واکنش به این اقدام، با تأکید بر اینکه اگر نتوانم مفسده جاسبی را ثابت کنم از منافق بدترم، خاطرنشان کرد: «جاسبی عده‌ای را برای برهم زدن چنین جلساتی اعزام می‌کند و پیش از این نیز در شهرهای شیراز و غیره اقدامات این چنینی را انجام داده است.»

جلسات نقد دانشگاه آزاد در دانشگاه امیرکبیر

با وجود اینکه این مراسم در دانشگاه تهران برگزار می‌شد اما هیاهو‌ها و جنجال‌آفرینی‌های افراد یاد شده موجب شد که هیچ کدام از دانشجویان دانشگاه تهران و نماینده دفتر تحکیم وحدت نتوانند نظرات خود را بیان کنند.

بازخوانی یک پرونده

پس از دانشگاه تهران، برنامه‌های انتقادی از مدیریت دانشگاه آزاد به همت تشکل‌های دانشجویی مختلف در استان‌های دیگر نیز مانند اصفهان، کرمان، قزوین، مازندران و... برگزار شد که در تمامی آن‌ها عوامل دانشگاه آزاد همچون گذشته به صورت سازماندهی شده در جلسات حضور یافته و ضمن برهم زدن آرامش برنامه، به درگیری با سخنران  یا برگزارکنندگان برنامه می‌پرداختند. در راستای همین پیگیری‌ها، اردیبهشت ماه ۸۸ دفتر تحکیم وحدت با همکاری انجمن اسلامی دانشجویان مستقل اقدام به برگزاری همایش «بازخوانی یک پرونده پس از یک سال» در دانشگاه امیرکبیر کرد که در این برنامه نیز عوامل دانشگاه آزاد برای اولین بار اقدام به ضرب و شتم سلیمی نمین کرده و سپس با ایجاد اخلال در برنامه مانع برگزاری آن شدند اما با این حال سلیمی نمین در این برنامه طی سخنان کوتاهی تصریح کرد: «شخصی به نام سعید.ن از ابتدای تأسیس دانشگاه آزاد تا سال ۷۸ رئیس دفتر فرهنگ دانشگاه آزاد بوده و به جرم اختلاس ۱۲ میلیارد تومان دستگیر شده است که این شخص یکی از دستیاران جاسبی بوده است.» وی با بیان اینکه نجفی ابتدا خلع لباس اما با تلاش جاسبی از زندان آزاد شد، افزود: «بعد از آن وی به عنوان یکی از عناصر پشت پرده اقتصادی جاسبی تبدیل شد و در سال گذشته نیز توانست با کمک جاسبی ۲۰۰ میلیارد تومان را تحت عنوان سرمایه‌گذاری دریافت کند.»

جلسات نقد دانشگاه آزاد در دانشگاه امیرکبیر

تجمعات دانشجویی

از زمان شکل گیری انتقادات دانشجویی به عملکرد مدیریت دانشگاه آزاد چندین تجمع بزرگ دانشجویی برگزار شد. از جمله این موارد، تجمع اعضای فعال ۵۲ انجمن اسلامی مقابل شورای عالی انقلاب فرهنگی بود. این تجمع بهمن ماه ۸۷ و به دعوت اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل و در اعتراض به روند رسیدگی به ابهامات مدیریت دانشگاه آزاد و عدم اصلاح اساسنامه این دانشگاه، در مقابل شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد. دانشجویان در این تجمع با در دست گرفتن پلاکاردهایی با مضامین «دانشگاه آزاد هم فرزند ملت است و جاسبی را نمی‌خواهد»، «مدیریت دانشگاه آزاد، ۲۸ سال ابهام»، «آیت‌الله شاهرودی! اتهامات جاسبی چه شد؟» و «ریشه فساد از بین خواهد رفت» به مدیریت دانشگاه آزاد و تخلفات آن اعتراض کردند. دانشجویان تجمع‌کننده همچنین شعارهای «دانشگاه آزاد اصلاح باید گردد، دادگاه جاسبی آغاز باید گردد»، «خمینی شاهد باش ما اعتراض کردیم» و «دانشجو می‌ماند، مفسد را می‌‌راند» را در این تجمع سر دادند. علیرضا زاهدی، دبیر وقت شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران بزرگ، در این تجمع اظهار داشت: «دانشگاه آزاد تنها مشکل اساسنامه‌ای ندارد بلکه مشکل این دانشگاه افراد حاکم بر آن و کسانی هستند که می‌خواهند با تطمیع و تهدید بر اریکه قدرت بمانند.»

زعیم‌زاده، عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان نیز در این تجمع گفت: «چگونه است که در یک نهاد یک مدیر ۳۰ سال از جای خود تکان نخورده و تغییر نکرده است؟ ساختار دانشگاه آزاد شرایطی را فراهم کرده که مفسده پرور است.» وی مدیریت دانشگاه آزاد را نقدناپذیر توصیف کرد و با اشاره به دادگاهی شدن برخی دانشجویان منتقد مدیریت دانشگاه آزاد، خطاب به جاسبی گفت: ‌»آقای جاسبی، می‌توانید ما را هم به خاطر این انتقادات‌مان به دادگاه فرا بخوانید، اما دانشجویان برای اصلاح ساختار دانشگاه آزاد تا آخر ایستاده‌اند.»

تجمع در اعتراض به احضار سلیمی نمین به اداره آگاهی

در پی فراخوانده شدن عباس سلیمی نمین به جرم انتقاد از نحوه مدیریت دانشگاه آزاد به اداره آگاهی تهران در اردیبهشت ماه سال ۸۸، جمعی از دانشجویان عدالت‌خواه تشکل‌های دانشجویی و دانشجویان منتقد جاسبی در مقابل اداره آگاهی تهران بزرگ تجمع کرده و پلاکاردهایی در انتقاد به احضار عباس‌ سلیمی‌نمین در دست گرفتند. این دانشجویان پلاکاردهایی با مضامین «ما همه سلیمی نمین هستیم» و «ما همه منتقد عملکرد جاسبی هستیم» به برخورد‌های صورت گرفته با منتقدین جاسبی از جمله سلیمی نمین اعتراض کردند. در حالیکه معمولاً افراد بزهکار و کسانی که مرتکب جرائم مشخص شده‌اند به اداره آگاهی احضار می‌شوند، این بار احضار یک منتقد مفاسد مدیریتی دانشگاه آزاد به این اداره به جای دادگاه، موجب تعجب دانشجویان شده بود.

تجمع در اعتراض به وقف اموال دانشگاه آزاد

در پی اعلام وقف اموال دانشگاه آزاد از سوی مسئولین ارشد این نهاد آموزشی، بسیاری از کار‌شناسان، مسئولین و تعدادی از نمایندگان مجلس با توجه به خصوصی نبودن اموال دانشگاه آزاد به این مسئله اعتراض کردند. در همین راستا دانشجویان اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور، خردادماه ۸۹ در مقابل سازمان مرکزی دانشگاه آزاد تجمع کرده و ضمن سرقت توصیف کردن وقف اموال این دانشگاه، خواستار پایان ریاست‌ جاسبی بعد از ۲۷ سال شدند. این دانشجویان دست نوشته‌هایی همچون «دانشگاه آزاد ملک خصوصی نیست»، «وقف دانشگاه آزاد ممنوع»، «در برابر مافیای قدرت و ثروت می‌ایستیم»، «دانشگاه آزاد وقف خاندان هاشمی»، «نماینده خائن رسوایت می‌کنیم» و... در دست داشتند. هم چنین در آغاز این تجمع اعتراض آمیز، برخی عوامل دانشگاه آزاد که از ساعت‌های قبل از آغاز تجمع در کوچه محل ساختمان مرکزی دانشگاه آزاد مستقر بودند، با دانشجویان درگیر شدند. در این تجمع، محمد افکانه دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی مستقل دانشجویان سراسر کشور به انتقاد از عملکرد برخی از نمایندگان مجلس در امضای طرح یک فوریتی وقف دانشگاه‌های غیرانتفاعی و غیر دولتی پرداخت و اظهار داشت: «جالب است که در مجلس هفتم ۲۵۵ نماینده در حمایت از مدیریت کار‌آمد جاسبی بیانیه‌ای را امضا می‌کنند اما همین نمایندگان در حمایت مردم مظلوم فلسطین تنها ۲۱۵ امضا در مجلس جمع می‌کنند!»

تجمع دانشجویان مقابل ساختمان مرکزی دانشگاه آزاد

تجمع دانشجویان مقابل ساختمان مرکزی دانشگاه آزاد

تجمع دانشجویان مقابل ساختمان مرکزی دانشگاه آزاد

تجمع دانشجویان مقابل ساختمان مرکزی دانشگاه آزاد

تجمع دانشجویان مقابل ساختمان مرکزی دانشگاه آزاد

تجمع دانشجویان مقابل ساختمان مرکزی دانشگاه آزاد

تجمع دانشجویان مقابل ساختمان مرکزی دانشگاه آزاد

تجمع دانشجویان مقابل ساختمان مرکزی دانشگاه آزاد

محسن ریسمان‌سنج، یکی از طلبه‌های حاضر در این تجمع نیز اظهار داشت: «جاسبی در ۲۷ سال گذشته ظاهراً در دانشگاه آزاد ریاست می‌کرده و بعنوان رئیس این دانشگاه شناخته می‌شد اما در این سال‌ها نشانه‌های بی‌عدالتی وی در بخش‌های مختلف جامعه مشاهده می‌شد.» همچنین مهدی طوسی، دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور در این تجمع اظهار داشت: «روی سخن من رئیس واقعی دانشگاه آزاد یعنی هاشمی رفسنجانی است. آقای هاشمی! ما‌‌ همان مزاحمانی هستیم که تا آخرین قطره خون در مقابل بی‌عدالتی‌های دانشگاه آزاد مقاومت می‌کنیم و بدانید که نفر بعدی که دانشجویان وی را مورد بازخواست قرار خواهند داد شما خواهید بود.»

تجمع بزرگ دانشجویی در بهارستان

یکی از بزرگ‌ترین تجمعات دانشجویی سالهای اخیر، خرداد ماه ۱۳۸۹ و در اعتراض به رأی نمایندگان مجلس به وقف اموال دانشگاه آزاد برگزار شد. ماجرا از این قرار بود که ۱۳۴ نماینده مجلس در برابر ۷۲ رأی منفی به طرحی رأی داده بودند که براساس آن وقف دانشگاه آزاد با حق تصرف مالکانه هیئت امنا و هیئت مؤسس این دانشگاه مورد تأیید قرار گرفته است. در این طرح همچنین برخلاف مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره ترکیب هیئت امنای دانشگاه آزاد، اساسنامه اولیه این دانشگاه معتبر شناخته شده بود. تجمع‌کنندگان در این روز در اعتراض به این رویه غیرقانونی پلاکارد‌هایی با مضامین «دانشگاه آزاد ملک خصوصی نیست»، «دانشجو می‌میرد، ننگ مجلس نمی‌پذیرد»، «خانه ملت وقف جاسبی؟!»، «نمایندگان جاسبی در خانه ملت چه می‌کنند؟!» و... در دست داشتند. «نماینده جاسبی اخراج باید گردد»، «مجلس جاسبی‌گرا استعفا استعفا»، «مرگ بر اسلام آمریکایی» و ...  از جمله شعارهای دانشجویان در این روز بود.

تجمع دانشجویان مقابل مجلس

تجمع دانشجویان مقابل مجلس

تجمع دانشجویان مقابل مجلس

تجمع دانشجویان مقابل مجلس

تجمع دانشجویان مقابل مجلس

تجمع دانشجویان مقابل مجلس

تجمع دانشجویان مقابل مجلس

تجمع دانشجویان مقابل مجلس

تجمع دانشجویان مقابل مجلس

تجمع دانشجویان مقابل مجلس

تجمع دانشجویان مقابل مجلس

تجمع دانشجویان مقابل مجلس

چه بیانیه‌هایی صادر شد؟

اعتراضات دانشجویان به عملکرد مدیریت دانشگاه آزاد در سالیان اخیر به نشست‌ها و تجمعات دانشجویی محدود نبوده و تشکل‌های مختلف دانشجویی مختلف بیانیه‌هایی را در مخالفت با اتهامات جاسبی صادر کردند. از جمله بهمن ماه ۸۷، ۵ تشکل بزرگ دانشجویی بسیج دانشجویی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور، اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، جنبش عدالتخواه دانشجویی و دفتر تحکیم وحدت در نامه‌ای به اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی از مسامحه کاری این شورا در قضیه دانشگاه آزاد انتقاد کردند. در بخشی از این نامه آمده است: «با نگاهی گذرا به پرونده مفاسد مدیریتی دانشگاه آزاد، با لیستی از تخلفات مواجه می‌شویم که از جمله آن‌ها می‌توان به طرح فروش سؤالات کنکور، استفاده رانتی دانشگاه آزاد از برخی وزرا، نمایندگان مجلس و قضات دادگستری به واسطه اعطای مدرک دکتری، ادعای گم شدن پرونده متهم ردیف اول س. جاسبی اشاره کرد و معتقدیم این تخلفات نه فقط نتیجه عملکرد مدیران این مجموعه بلکه به واسطه ساختار مفسده‌پرور دانشگاه آزاد است.» در بخش دیگری از این نامه خطاب به اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح شده است: «امروز مطالبه جدی جنبش دانشجویی مسلمان و بلکه قاطبه ملت ایران در این خصوص نه فقط خواستار پیگیری تخلفات متعدد مدیریتی دانشگاه آزاد، بلکه داشتن عزم جدی برای اصلاح ساختار اساسنامه این دانشگاه و نظارت‌پذیر کردن مجموعه‌ای است که رئیسش تاب هیچ‌گونه نقدی را نه از سوی دانشجویان و کارکنان این دانشگاه، که قربانیان اصلی بی‌عدالتی‌های دانشگاه آزاد هستند و نه از سوی هیچ عدالت‌جوی دیگری ندارد.»

اعتراض به میرحسین، اعتراض به جاسبی

خرداد ماه ۸۸ و در آستانه انتخابات دهم ریاست جمهوری موضوعی که قریب به اتفاق کار‌شناسان سیاسی به آن اذعان داشتند، جهت‌گیری مدیریت دانشگاه آزاد به سمت یک کاندیدای خاص بود. در همین برهه جمعی از دانشجویان دانشگاه آزاد در اعتراض به حمایت مالی مسئولان دانشگاه آزاد از یک کاندیدای خاص بیانیه‌ای صادر کردند. دانشجویان در این بیانیه خاطرنشان کردند: ما دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شاهدیم که دانشگاه آزاد و بودجه آن، که از هزینه شهریه‌های سنگین دانشجویان آن تامین می‌شود، در خدمت به یکی از کاندیداهای محترم سازماندهی می‌شود. اهدای ۵۰۰۰ دستگاه لپ تاپ و مبلغ دومیلیارد تومان توسط آقای جاسبی به ستاد مهندس موسوی، نه از جیب مبارک آقای جاسبی و خانواده محترمشان، بلکه حاصل مکیدن شیره جان دانشجویان دانشگاه آزاد است.» در ادامه این نامه همچنین خطاب به مهندس موسوی آمده است:«گله ما از آقای جاسبی امری مسبوق به سابقه است. تعجب ما از قبول اموال بیت‌المال توسط مهندس موسوی است. چرا که ایشان گفته بودند که «نوشته ساده یک شهروند علاقمند به سرنوشت کشور در پشت شیشه‌ مغازه‌اش دلنشین‌ترین و موثر‌ترین الگوی تبلیغاتی است». آقای موسوی! این تبلیغات رنگارنگ و سبز شما که شهر را فراگرفته است را همگی نوشته ساده یک شهروند بوده است؟»

مستندها و بسته‌های فرهنگی علیه جاسبی

از جمله دیگر اقدامات دانشجویان برای مقابله با مفاسد مدیریتی دانشگاه آزاد، استفاده از ظرفیت نشریات دانشجویی جهت روشنگری در این خصوص بود. قریب به اتفاق تشکل‌های دانشجویی طی سالهای ۸۶، ۸۷ و ۸۸ به شکلی پررنگ تخلفات رئیس دانشگاه آزاد را در نشریات دانشجویی منعکس کرده و زمینه آگاهی عموم دانشجویان را در این باره فراهم ساختند.

علاوه بر نشریات دانشجویی، همکاری در تولید ۲ مستند تصویری از تخلفات جاسبی و توزیع و اکران آن در دانشگاههای مختلف کشور، از جمله اقدامات ویژه دانشجویان در این خصوص به حساب می‌آید. این ۲ مستند با عناوین «بازخوانی یک پرونده» و «به کام آقای جاسبی و بانو»، برخی از تخلفات آشکار مدیریت دانشگاه آزاد را به نمایش گذاشته و اثرات بسیار زیادی در سطح جامعه به جای گذاشت. در مستند اول تصاویر هولناکی از زمینخواری عوامل جاسبی در منطقه حصارک تهران در مجاورت دانشگاه علوم و تحقیقات و ضرب و شتم اهالی محل به نمایش در آمده است. حمله چماقداران منتسب به دانشگاه آزاد به یک خانواده و کشیدن روسری از سر یک زن جوان از جمله تصاویر تکان‌دهنده این مستند بود. همچنین در مستند «به کام آقای جاسبی و بانو»، چگونگی تصرف یکی از بهترین ساختمان‌های دانشگاه آزاد در خیابان پاسداران تهران بررسی شده است. این ساختمان که متعلق به سازمان خدمات بازنشستگی بود، در اوائل دهه ۷۰ به دانشگاه آزاد اجاره داده می‌شود اما پس از فعل و انفعالاتی، آقای جاسبی سند آن را به نام موسسه خصوصی خدیجه کبری (س) که وی و همسرش مسئول آن هستند، کرده و سپس این ساختمان را به دانشگاه آزاد اجاره می‌دهد! گفتنی است دهقان، رئیس وقت سازمان خدمات بازنشستگی با عنایت مدیریت دانشگاه آزاد به عضویت هیئت علمی این دانشگاه درآمده است!

برخورد‌های دانشگاه آزاد با منتقدین

انتقاد از تخلفات رئیس دانشگاه آزاد برای منتقدین وی هیچ‌گاه بدون هزینه نبوده است. به عنوان نمونه عباس سلیمی نمین، مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران، علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و علی خضریان فعال دانشجویی از جمله کسانی بودند که با شکایت مسئولین دانشگاه آزاد به دادگاه احضار شده و بعضاً به پرداخت جریمه‌هایی نیز محکوم گشته‌اند.

علی خضریان

پیرو برگزاری کنفرانس خبری نمایندگان چهار اتحادیه فعال دانشجویی در مورخ ۳۰ آبان ۸۵ در خصوص دانشگاه آزاد، دفتر حقوقی این دانشگاه اقدام به طرح شکایت از علی خضریان با اتهام توهین، نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی و افترا کرد. پرونده این دانشجو در دادسرای کارکنان دولت مورد رسیدگی قرار گرفت و راجع به اتهام توهین قرار منع تعقیب و راجع به سایر اتهامات به ۳ میلیون ریال جزای نقدی بدل از سه ماه و یک روز حبس تعزیری محکوم شد. اما خضریان در واکنش به شکایت دانشگاه آزاد از خود تصریح کرد: «مرور زمان و گذشت این دو سال ثابت کرد که اگر در آن زمان فقط بنده و چند نفر دیگر منتقد بودیم، عدم رویکرد صحیح مدیریت دانشگاه آزاد زمینه فراگیری این انتقاد را در سراسر دانشگاه‌های کشور ایجاد کرد؛ به‌گونه‌ای که امروز کمتر دانشگاهی وجود دارد که اقدام به برگزاری نقد مدیریت دانشگاه آزاد نکرده باشد و این نشان‌دهنده آن است که جنبش دانشجویی مسلمان از هیچ تهدیدی نمی‌ترسد.»

علیرضا زاکانی

فروردین سال ۱۳۸۸عبدالله جاسبی، رئیس دانشگاه آزاد از علیرضا زاکانی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و رئیس هیأت تحقیق و تفحص از آموزش عالی کشور در مجلس هفتم، به دلیل طرح برخی انتقادات نسبت به مدیریت دانشگاه آزاد شکایت کرد. موضوع این شکایت نشر اکاذیب و افترا از سوی زاکانی عنوان شده بود! این نماینده مجلس از معدود نمایندگانی بود که نسبت به تخلفات جاسبی اعتراض کرده و در دو سال گذشته با حضور در مجامع دانشگاهی، اسناد متعددی را درباره تخلفات مدیریت دانشگاه آزاد ارائه کرده بود. وی در واکنش به شکایت جاسبی از خودش با بیان اینکه از شکایت دانشگاه آزاد از خودش، خوشحال است، اظهار داشت: «با مطرح شدن این شکایت مدارک و اسناد جدیدی را که در خصوص تخلفات دانشگاه آزاد در دست دارم منتشر خواهم کرد و برای تک تک حر‌ف‌هایی که علیه جاسبی زده‌ام دلیل دارم و کل اسنادی که علیه جاسبی دارم را افشا می‌کنم.»

عباس سلیمی نمین

وی مطرح‌ترین منتقد سالهای اخیر جاسبی به شمار می‌رود. عباس سلیمی نمین روزنامه نگار و پژوهشگر تاریخ معاصر بوده است که به دلیل طرح انتقاداتش چندین بار با شکایت رئیس دانشگاه آزاد به دادگاه رفته و در خصوص افشاگری‌هایش توضیح داده است. علاوه بر جاسبی، برخی از رؤسای واحدهای دانشگاه آزاد نیز اقدام به شکایت از وی کرده‌اند. اما وی در واکنش به این شکایت‌ها اعلام کرد: «اولین مدارک اثبات تخلفات دانشگاه آزاد به دادگاه را ارائه کردم. به تدریج این مدارک را به افکار عمومی منعکس می‌کنم و این مدارک شامل سوء استفاده‌های مالی، مفاسد مدیریتی و خروج سرمایه‌ها از دانشگاه آزاد و فروش زمین‌های دانشگاه آزاد به صورت غیر قانونی است.»

سلیمی نمین در ادامه اظهار داشت: «رئیس دانشگاه آزاد در تلاش است تا به افکار عمومی اینگونه القا کند که انتقادات به شخص ایشان و مدیریت و تخلفات ریاست این دانشگاه نیست و بحث اصلی زیر سئوال بردن دانشگاه آزاد است در حالی که بحث اصلی بنده تخلفات مدیریت دانشگاه آزاد و سوء مدیریت آقای جاسبی در این دانشگاه است چرا که دانشگاه آزاد، دانشگاهی است که با امکانات مردم و سرمایه‌های ملی تشکیل شده و کسی به دنبال تخریب این مکانات نیست.» وی با اشاره به اخراج فرزندش از دانشگاه آزاد به دلیل انتقادات وی از این دانشگاه، گفت: آقای جاسبی فرزنده بنده را که هیچ ربطی به انتقادات من از مدیریت دانشگاه آزاد ندارد، از دانشگاه اخراج کرده است و حتی مدرک لیسانس وی را هم مفقوده کرده و برخی از عناصر دلسوز که پی‌گیر این موضوع شده‌اند اعلام کردند که آقای جاسبی شخصاً دستور اخراج فرزند من را صادر کرده است.» گفتنی است در پی شکایت جاسبی سلیمی نمین، تاکنون چندین بار به دادگاه احضار شده که البته در ‌‌نهایت از تمامی اتهامات رئیس دانشگاه آزاد تبرئه شده است.

ابلاغ اساسنامه جدید:

در ‌‌نهایت پس از حدود ۴۰ ماه احمدی‌نژاد رییس وقت شورای عالی انقلاب فرهنگی، اساسنامه جدید دانشگاه آزاد اسلامی را که از سال ۱۳۸۵ اصلاح آن در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفته بود و در ۷ جلسه این شورا بطور مفصل مورد بحث و بررسی قرار گرفته و در جلسه ۲۴ فروردین ۸۹ در ۲۵ ماده به تصویب نهایی رسید، برای اجرا ابلاغ کرد.

با ابلاغ اساسنامه جدید توسط رئیس جمهور وقت، اعضای جدید هیئت امنای این دانشگاه معرفی شدند: «سید شهاب ‌الدین صدر رئیس سازمان نظام پزشکی و نماینده تهران در مجلس هشتم، نسرین سلطانخواه معاون علمی فناوری رئیس جمهور در دولت دهم، محمدحسن شجاعی‌فرد رئیس دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت در دولت دهم، فرهاد دانشجو رئیس سابق دانشگاه تربیت مدرس و فرهاد رهبر رئیس سابق دانشگاه تهران».

سرانجام و با گذشت چند سال از پیگیری‌های مستمر جنبش دانشجویی در قبال تخلفات مدیریتی دانشگاه آزاد، فرهاد دانشجو در سال ۱۳۹۰ به عنوان اولین رییس دانشگاه آزاد بعد از جاسبی انتخاب شد؛ هر چند با روی کار آمدن دولت یازدهم، یک بار دیگر رییس دانشگاه آزاد نیز تغییر کرد و یکی از نزدیک‌ترین چهره‌ها به عبدالله جاسبی، به نام حمید میرزاده بر مسند ریاست این دانشگاه تکیه زد. هر چند همچنان بحث مفاسد مدیریتی دانشگاه آزاد د دوران جاسبی بر سر زبان‌هاست و اخیرا نیز علی اصغر زارعی نماینده مردم تهران در مجلس نهم از آماده شدن گزارش تحقیق و تفحص مجلس از مفاسد مدیریتی این دانشگاه در مجلس خبر داده است.

منبع:: ویژه نامه خبرنامه کاغذی دانشجویان ایران [9/16]

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن