دیدبان

چرا اصلاح‌طلبان دغدغه معیشت مردم را ندارند؟

چرا اصلاح‌طلبان دغدغه معیشت مردم را ندارند؟

به گزارش دیدبان به نقل از باشگاه خبرنگاران ، همایش سراسری اصلاح‌طلبان، پنج‌شنبه گذشته در شرایطی در کانون توحید تهران برگزار شد، که سخنرانان و مدعوین این همایش از هر چیزی گفتند غیر از مشکلات و تنگناهای معیشتی مردم.

همه آن‌هایی که روز پنج شنبه در کانون توحید تهران حضور داشتند، دیدند و شنیدند که سخنرانان همایش اصلاح طلبان، تهیج و تحریک حضار را مقدم بر پرداختن به موضوعات و دغدغه‌های اصلی مردم ‌دانستند.

کنش سیاسی رفتاری است مبتنی بر تعقل و تدبر؛ در منظومه فکری سیاسیون نباید جایی برای احساس‌گرایی وجود داشته باشد؛ اما مدعیان اصلاح‌طلبی که همواره در بوق‌های رسانه‌ای خود، دم از سیاست‌ورزی خردمندانه و راسیونالیستی (عقل گرایی و خرد گرایی) می‌زنند، در همایش روز پنج شنبه نشان دادند که سوت و کف عده‌ای روشنفکرنما، برایشان از اهمیت زیادی برخوردار است.

افرادی که روز پنج شنبه برای سخنرانان مراسم گردهمایی اصلاح‌طلبان هورا کشیدند، افرادی بودند که تمام هم وغم‌شان رفع حصر از سه ورشکسته سیاسی بود؛ اصلاح‌طلبان هم که در سودای احیای پایگاه اجتماعی از دست رفته خود هستند، مطالبات این افراد را در قالب خواست سیاسی خود با هیجان هرچه تمام در همایش روز پنج‌شنبه مطرح کردند.

* رفع حصر سران فتنه؛ فصل مشترک سخنرانی‌های اصلاح‌طلبان

سخنرانان همایش روز پنج‌شنبه اصلاح‌طلبان، همگی از چهره‌های شاخص حزبی و دبیران‌کل احزاب اصلاح‌طلب بودند؛ از عارف، موسوی‌لاری، منتجب‌نیا و رهامی گرفته تا راکعی، کواکبیان، غریبانی و شجاعی؛ شخصیت‌هایی که سخنرانی‌هایشان یک فصل مشترک داشت؛ رفع حصر سران فتنه!

البته در ابتدای مراسم، متولیان آن که مسئولین شورای هماهنگی جبهه اصلاحات بودند، از حضار خواستند که به سبب تعهدات داده شده، از انجام هر گونه اقدام ضدامنیتی و تهیجی اجتناب کنند؛ درخواستی که تا حدودی از سوی حضار اجابت شد، اما دبیر همایش گویا فراموش کرده بود که باید سخنرانان این مراسم را هم توجیه کند.

از ۹ سخنران اصلی همایش اصلاح‌طلبان، شش نفر به طور مشخص به مسئله رفع حصر سران فتنه پرداختند؛ موسوی‌لاری، کواکبیان، رهامی،راکعی و شجاعی، شش سخنران همایش روز پنج‌شنبه اصلاح‌طلبان بودند که بجای پرداختن به موضوعات مهم و اولویت‌های کشور از جمله مشکلات معیشتی مردم، ترجیح دادند به برجسته‌سازی مسئله رفع حصر سران فتنه بپردازند.

عارف تنها سخنران همایش روز پنج شنبه بود که در قبال مسئله رفع حصر، موضعی منطقی را اتخاذ کرد و از ضرورت طی شدن مسیر قانونی در این پرونده سخن گفت؛ بقیه سخنرانان که وزن سیاسی‌شان به نسبت، کمتر از عارف بود ترجیح دادند با داد و فریاد تهیج گونه، رفع حصر را یک مطالبه سیاسی قلمداد کنند و ضمن واداشتن حضار به کف و سوت و هورا، یک نیمچه آرایی هم برای انتخابات پیش رو مجلس کسب کنند.
البته در میان سخنرانان مراسم، حجت الاسلام هادی خامنه‌ای دبیر کل مجمع نمایندگان ادوار نیز به طور مشخص به مسئله حصر سران فتنه نپرداخت؛ وی که گویا مخالف مشی اتخاذ شده توسط سخنرانان مراسم بود، در مطلع سخنانش با طعنه و تعریض، خطاب به حضار گفت: سخنان آرام و به دور از هیجانی خواهم داشت، حتی فرصت خوابیدن هم پیدا می‌کنید.

اما مابقی سخنرانان همایش، وقعی برای توصیه بانیان همایش(مبنی بر اجتناب از ساختارشکنی) قائل نشدند و در سخنان خود مدام مسئله رفع حصر را مطرح کردند؛ البته این سخنرانان نه تنها در سپهر سیاست داخلی ایران از وزن سیاسی چندانی برخوردار نیستند بلکه در سال‌های اخیر نیز به انزوای سیاسی رسیده‌اند.

"زهرا شجاعی" دبیر کل مجمع زنان اصلاح‌طلب و رییس مرکز زنان نهاد ریاست جمهوری در دوران اصلاحات، طی سخنانی کوتاه در همایش روز پنج شنبه، یکی از محصورین فتنه را با القاب و عناوینی همچون، سیاستمدار، هنرمند و نمونه کامل زن مسلمان مورد خطاب قرار داد!

"مصطفی کواکبیان" دبیرکل حزب مردم‌سالاری دیگر سخنران همایش مزبور بود، وی که به سیاق گذشته با هیجان و فشار زیادی سخن می‌گفت، برای عقب نماندن از سایر هم طیفانش، بحث رفع حصر از سران فتنه را پیش کشید و گفت:"ما در همین جا برای محاکمه تقاضا ندادیم ما برای رفع حصر تقاضا دادیم و مسوولان نظام بر اساس قانون اساسی مبادرت ورزند".

شاید بتوان جنجالی‌ترین سخنرانی همایش روز پنج شنبه را، سخنان "فاطمه راکعی" دبیر کل جمعیت زنان مسلمان نواندیش، دانست؛ سخنانی که به مجادله لفظی با دبیرهمایش کشیده شد؛ راکعی که قرار بود با توجه به حوزه کنش مدنی‌اش، تنها پیرامون مسئله زنان صحبت کند، ترجیح داد بر موج تهیج و غلیان احساسات حضار سوار شود و همچون سایر مدعوین و سخنرانان از ضرورت رفع حصر سخن بگوید.
"محسن رهامی" دبیر کل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها و مسئول فعلی کمیته انتخابات اصلاح‌طلبان، از دیگر سخنرانان مراسم بود که سخنانش را با آرزوی رفع حصر آغاز کرد و محصورین نقش‌آفرین در فتنه ۸۸ را غایبین همایش اصلاح‌طلبان دانست و بر ضرورت حضور آن‌ها در سمینارهای بعدی اصلاح‌طلبان تاکید کرد.
آخرین سخنران رسمی همایش اصلاح‌طلبان کسی نبود جز "رسول منتجب‌نیا" قائم‌مقام حزب نیمه‌تعطیل "اعتماد ملی"؛ فردی که نه تنها برای مافوق محصورش(کروبی) که حتی برای موسوی هم طلب رفع حصر کرد.

تحلیل محتوای سخنان مدعوین همایش روز پنج شنبه اصلاح‌طلبان، نشان می‌دهد که کنشگران این جریان فکری و سیاسی، نه تنها دغدغه‌ای برای معضلات معیشتی مردم ندارند بلکه مطالبات مردم را تا حد رفع حصر تقلیل داده‌اند.

* پی‌گیری خط تشکیک در سلامت انتخابات،استراتژی اصلاح‌طلبان در همایش اخیر

البته محتوای غالب سخنان مدعوین همایش اخیر اصلاح‌طلبان، تنها منحصر به رفع حصر سران فتنه نشد، بلکه پی‌گیری خط تشکیک در سلامت انتخابات، یکی دیگر از ترجیع‌بندهای آنان بود؛ سخنرانان همایش روز پنج شنبه اصلاح طلبان با یک استراتژی از پیش طراحی شده، تلاش کردند تا با وجود زمان زیاد باقی مانده تا انتخابات، صلاحیت و کارآیی نهادها و متولیان امر برگزاری و نظارت بر انتخابات را زیر سوال ببرند.

"صندوق‌های رای را شیشه‌ای کنید" این بخشی از اظهارات محسن رهامی مسئول کمیته انتخابات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در همایش اخیر بود که به نوعی شائبه تقلب در انتخابات را در اذهان ایجاد می‌کند؛ یکی دیگر از سخنرانان مراسم مزبور، در اظهاراتی مشابه از ممیزین انتخابات خواست تا بیش از حد در صلاحیت و خرد مردم دخالت نکنند.

"بعد از رحلت امام(ره) همیشه انتخابات محل چالش‌هایی بوده است و هزینه‌هایی را محتمل شدیم؛ نباید طوری باشد که همیشه با سوءظن و جهت‌گیری ناظران انتخابات همراه باشد". این بخشی از اظهارات "رسول منتجب‌نیا" قائم ‌مقام حزب نیمه تعطیل اعتماد ملی است؛ او هم همچون سایر همفکرانش ترجیح داد از همین حالا تنور احتمال تقلب در انتخاب پیش رو را گرم کند و چهره برگزار کنندگان و ناظران انتخابات را مخدوش کند.

* چرا اصلاح‌طلبان دغدغه معیشت مردم را ندارند؟

اصلاح‌طلبان طی دو سال اخیر در نشریات زنجیره‌ای خود، این خط خبری را دنبال کرده‌اند که دولت سابق با درآمد نفتی ۸۰۰ میلیارد دلاری، تورم ۴۰ درصدی را به میراث گذاشت؛ آن‌ها البته ضمن نادیده گرفتن تعمدی تحریم‌های ظالمانه غربی‌ها(بویژه قبله آمالشان آمریکا) و بلوکه شدن دارایی‌های نفتی ایران در بانک‌های خارجی، راهی را که برای برون رفت از وضعیت اقتصادی فعلی پیشنهاد می‌دهند، سرسپردگی کامل در برابر دول زیاده‌خواه و طماع غربی بویژه آمریکاست.

سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که به زعم دوستان و دشمنان، تنها راه مقابله با تحریم‌ها ظالمانه و نیل به رشد و توسعه اقتصادی است، در قاموس اصلاح‌طلبان نمی‌گنجد، از اینرو در همایش اخیر اصلاح‌طلبان، هیچ سخنی از ضرورت در دستور کار قرار دادن اقتصاد مقاومتی به میان نیامد.

اصلاح‌طلبان در همایش روز پنج شنبه آنقدر از رفع حصر گفتند که یادشان رفت در همین نزدیکی مردمانی زیست می‌کنند که مشکل دارند، مردمانی که اگرچه به تعبیر حضرت امام(ره) ولی نعمتان این نظام هستند اما اصلاح طلبان آن‌ها را مانع توسعه و پیشرفت می‌دانند و به سراغشان نمی‌روند مگر در زمان انتخابات که به آرای‌شان محتاج‌اند.

وقتی اصلاح‌طلبان رفع حصر را مقدم بر محکوم کردن هتک‌حرمت‌‍ به ساحت پیامبر(ص) می‌دانند

البته به جز مسائل و مشکلات معیشتی مردم که در همایش انتخاباتی اصلاح‌طلبان مغفول ماند، موضوعات و مسائل دیگری هم بودند که شدت و کثرت توجه به رفع حصر اصلاح‌طلبان را از پرداختن به آن‌ها بازداشت؛ هتک حرمت ساحت مقدس نبی مکرم اسلام توسط یک نشریه فکاهی فرانسوی، یکی از همان مسائلی بود که اصلاح‌طلبان به سادگی از کنار آن گذشتند و در گعده انتخاباتی خود، کوچکترین اشاره‌ای را به این اقدام شنیع نکردند.

اما فارغ از مباحث فضیلت‌گرایانه و وظیفه‌مدارانه که از نظر اصلاح‌طلبان منافی کنش کارآمد سیاسی است، باید به این نکته اشاره کرد که اصلاح‌طلبان دیگر نمی‌توانند با شعارها و ژست‌های نخ‌نما شده سیاسی، سبد رای خود را پر کنند؛ افکارعمومی هنوز خاطرات مجلس‌ششم و بی‌اعتنایی این مجلس به مشکلات اقتصادی مردم را فراموش نکرده‌اند؛ بنابراین اصلاح‌طلبان بهتر است به‌جای روضه‌خوانی پیرامون رفع حصر، برنامه اقتصادی به رای‌دهندگان ارائه کنند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن