دیدبان

زمان واگذاری سرخابیها تمدید می شود؟

زمان واگذاری سرخابیها تمدید می شود؟

به گزارش دیدبان به نقل از جهان، سرانجام انتظارات به پایان رسید و شمارش معکوس برای واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس آغاز شده است و از ۲۲ تا ۳۰ بهمن ماه زمان برگزاری مزایده متقاضیان می‌توانند تا پیش از این تاریخ درخواست خود را به سازمان خصوصی‌سازی تسلیم کنند.

هر چند مجلس شورای اسلامی صراحتا تصمیم گرفته با توجه به اوضاع و احوال موجود به هر شکل ممکن این امر صورت بگیرد اما ظاهرا مسائلی در نحوه این واگذاری ها وجود دارد که می تواند زمان واگذاری را به تعویق بیندازد.

نحوه پرداخت رقم ۲۹۰ میلیارد برای هر باشگاه (به همراه یک مجموعه ورزشی) به این شکل خواهد بود که ۴۰درصد نقد و الباقی در دو سال به صورت قسط مستهلک بشود که از این مبلغ حدود ۹۰ میلیارد تومان برای قیمت ورزشگاهها در نظر گرفته شد!

شنیده شده است با این که این ورزشگاهها زیر مجموعه وزارت ورزش می باشند گویا مشکل سند مالکیت دارند هر چند این ورزشگاهها پیش از این در اختیار این دو باشگاه قرار گرفتند !؟

اگر چنین چیزی صحت داشته باشد ، می تواند زمان برگزاری مزایده باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس را تحت الشعاع قرار دهد و احتمالا زمان واگذاری را به تعویق بیندازد.

حسن زمانی رئیس کار گروه نظارت بر واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس از سوی مجلس در گفت‌وگویی اظهار کزد: جلسه پایانی برای رفع موانع موجود بر سر واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس در مجلس برگزار شد که روسای کمیسیون‌های اصل ۹۰ و اجرای اصل ۴۴ مجلس،‌ رئیس سازمان خصوصی‌سازی، معاون وزیر دادگستری، نمایندگان دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور و وزارت ورزش دراین جلسه حضور داشتند.

وی افزود: خریدار ۴۰ درصد از هزینه را نقداً و ۶۰ درصد مابقی را در اقساط دو ساله پرداخت می‌کند و از سوی دیگر شخص خریدار می‌تواند ۲۰ درصد از سهام خود را به پیشکسوتان و هواداران باشگاه واگذار کند.

در دی ماه ۹۱ با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی وزیر ورزش و جوانان و موافقت دولت برای حمایت از دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، ورزشگاه‌های کشوری و درفشی‌فر با تمام امکانات در اختیار باشگاه‌های سرخابی قرار گرفتند تا این تیم‌ها بتوانند از همه امکانات و تجهیزات این ورزشگاه‌ها بهره‌برداری کنند.

پیش از این در دوره محمد علی آبادی مجموعه‌های ورزشی انقلاب، آزادی، شیرودی و کشوری زیر مجموعه شرکت توسعه و نگه‌داری اماکن ورزشی قرار گرفته بود که با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی وزارت ورزش و جوانان دوباره مدیریت این مجموعه‌ها در اختیار وزارتخانه قرار گرفت.

ضمنا در جلسه دکتر گودرزی با دکتر طیب نیا وزیر اقتصاد و آقای پور محمدی وزیر دادگستری همچنین مصوب شد؛ بیست درصد از سهام این دو باشگاه توسط خریدار به یکصد نفر از پیشکسوتان و هواداران دو تیم با تایید وزارت ورزش و جوانان اختصاص پیدا کند.

هر چند اصل قضیه یک حرکت رو به جلو و پایان حکومت دولتی‌ها بر این دو باشگاهی است که در سال‌های اخیر تحت تاثیر کاهش منابع دولت حتی برای اداره امورات باشگاه و تیم‌داری با بحران‌های زیادی روبه‌رو بوده که آخرین نمونه آن بازداشت مدیرعامل باشگاه پرسپولیس است که بیش از یک ماه در زندان اوین به سر می‌برد و مشخص نیست به خاطر تعهدات مالی پرداخت نشده گذشته به زندان افتاده یا مسایل دیگری در میان است.

در هر صورت حقایق و پشت پرده واگذاری‌های گذشته شرکت‌های کوچک و بزرگ دولتی را مرور کوتاهی کنیم به این نتیجه می‌رسیم که شاید واگذار شدن پرسپولیس و استقلال آغازی باشد برای یک انحراف دیگر در مسیر خصوصی‌سازی که اولین نشانه آن دخالت آشکار وزارت ورزش حتی قبل از خصوصی شدن این دو باشگاه برای تایید اعضای هیات‌مدیره بعد از واگذاری می‌باشد.

به هر روی باید دید در این دولت که بارها اعلام کرده عزمش برای خصوصی سازی جزم است، این واگذاری ها انجام می شود یا مشکلات همیشگی خصوصی سازی در ایران بعلاوه مشکلات خاص این دو باشگاه، خود را بر این عزم تحمیل می کنند.

اصل ۴۴ قانون اساسی و تاکید مسئولان کشور به خصوصی سازی ضرورت این واگذاری را اجتناب ناپذیر می کند و از سوی دیگر، زیرساخت های لازم برای انجام این واگذاری ها فراهم نیست و در نتیجه واگذاری بر روی پی ریزی نادرست، دیوار را تا ثریا کج خواهد برد!

با توجه به اینکه استقلال و پرسپولیس بحران های مختلفی را پشت سر گذاشته اند و مدیرعامل های مختلفی را تجربه کرده اند؛ بنابراین باید برای واگذاری این باشگاه ها جنبه های مثبت و منفی در نظر گرفته شود و با توجه به اینکه هنوز زیرساخت های این واگذاری ها مشخص نشده است و موارد متعدد و بحث دارایی ها و بدهی های آنها هنوز مشخص نیست و همچنین مشخص نیست که نحوه واگذاری ها به چه شکل است، در نتیجه نباید این واگذاری ها بدون توجه به این مسائل انجام شود و با توجه به این مسائل، واگذاری این باشگاه ها، مناسب نیست.

یک مشکل استقلال و پرسپولیس در زمان واگذاری کامل

وزارت ورزش امسال تصمیم گرفته استقلال و پرسپولیس را به صورت موقت واگذار کند تا از سال آینده این دو تیم را از طریق مزایده واگذار شود.

با وضعیتی که برای پرسپولیس به وجود آمده هواداران نگران این موضوع هستند که تیم شان به طور دائم در اختیار فردی مانند سیاسی قرار گیرد.یک لحظه تصور کنید استقلال و پرسپولیس به صورت دائم به چنین افرادی واگذار شود. آن وقت هوادار به کجا اعتراض کند؟

آن زمان تیم خصوصی است و کسی نمی تواند به امثال سیاسی اعتراض کند. پس باید همین امروز فکری اساسی برای این تیم ها کرد، نه اینکه دو تیم پرطرفدار را به یک فرد متمول که بویی از عشق و علاقه به سرخابی ها نبرده، واگذار کنند.

البته با خصوصی شدن این دو باشگاه بزرگ بار بزرگی از دوش دولت برداشته می شود و مطمئنا دیگر از پرداختهای نجومی خبری نخواهد بود .

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن