دیدبان
آیت‌الله سبحانی:

امر به‌ معروف و نهی از منکر ریشه در آیات قرآن دارد

امر به‌ معروف و نهی از منکر ریشه در آیات قرآن دارد

به گزارش دیدبان به نقل از تسنیم ، آیت‌الله جعفر سبحانی صبح امروز در درس خارج خود که در مسجد اعظم برگزار شد، با اشاره به بحث اجتهاد اظهار کرد: ‌انسان ‌بامطالعه و تهجد به این مرحله دست پیدا می‌کنیم.

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به آیات قران قرآن افزود:  خداوند در آیاتی از سوره اعراف فرمود شنبه صید ماهی حرام بود و  بنی با کلاه‌شرعی خواستند مشکل این مسئله را حل کنند و نهری بین دریا و خشکی درست کردند و روز شنبه از آب و ماهی پر شد و روز یکشنبه ماهی‌ها را صید کردند، هدف این بود که آن‌ها را امتحان کنند باید در نظر داشت که بین آن‌ها طایفه‌ای شکارچی و قانون‌شکن، طایفه‌ بی‌طرف و بی‌حال و طایفه سوم آمران به معروف و ناهیان از منکر نیز زندگی می‌کردند.

وی با اشاره به ماهیت طایفه دوم تصریح کرد: طایفه دوم اعتقاد داشتند که طایفه اول را باید به حال خود گذاشت تا شکار کنند زیرا خدا جواب آن‌ها را می‌دهد ولی طایفه دیگر می‌گفتند ما در پیشگاه خدا مسئول هستیم شاید بابیان ما از این کار امتناع کنند، که خدا علاوه بر طایفه شکارچی، افراد بی‌طرف را نیز مجازات و عذاب کرد.

آیت‌الله سبحانی تأکید کرد: افرادی که در گناه کردن بی‌طرف هستند مانند افراد گناه‌کار هستند و در برابر خداوند در یک ردیف قرار دارند بنابراین باید در نظر داشت که بی‌قانون‌ها با قانون‌شکنان در برابر خداوند به یک‌شکل هستند باید در نظر داشت که امربه‌معروف و نهی از منکر ریشه در آیات قرآن دارد و در روایت نیز تأکید شده که با افراد گنه‌کار با چهره گرفته برخورد کنید.

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به وظایف روحانیت خاطرنشان کرد: تکلیف روحانیون امربه‌معروف در جامعه است، اما قبل از امربه‌معروف باید خود را موعظه کنند و به همان میزان که خود را تکمیل کرده‌اند باید مردم را راهنمایی کنند.

مرتبط‌ها

آتش به اختیار با خشاب بصیرت انقلابی

خورشید‌ بی‌غروب امام خمینی(ره)

اختیارات پیامبر و امامان معصوم (ع)

عزاداری حسینی؛ امتداد سیاست خارجی جمهوری اسلامی

نهادینه‌سازی آموزه‌ مهدویت برای کودکان

رابطه سختی و آسانی در قرآن/ ما به چه کسانی بدهکاریم؟