دیدبان

احتمال استفاده از اورانیوم در عراق

احتمال استفاده از اورانیوم در عراق

به گزارش دیدبان به نقل از العالم ، ژنرال هاف بیچ Hugh Beach مشاور وزارت دفاع انگلیس با انتشار مقاله ای در سایت اینترنتی"پولیتیکس یوکی" اعلام کرد : آمریکا مصمم به استفاده از جنگنده های "ای ۱۰" در عراق است در حالی که گفته می شود مهمات این جنگنده ها حاوی اورانیوم ضعیف شده است و داعش نیز با سوء استفاده از این امر تبلیغاتی را برای جلوه دادن خود به عنوان یکی از مخالفان استفاده از اورانیوم ضعیف شده به راه خواهد انداخت.

بیچ افزود : آمریکا یک هفته پیش جنگنده های ای ۱۰ را در عراق برای مبارزه با داعش مستقر کرده است در حالی که اعتقاد غالب حاکی از وجود اورانیوم ضعیف شده در مهمات این جنگنده ها است .

بیچ خاطرنشان کرد: سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۴ با رأی مثبت ۱۵۰ کشور قطعنامه ای را برای تحقیق بیشتر درباره خطرات جسمی و زیست محیطی احتمالی سلاح هایِ حاوی اورانیوم ضعیف شده تصویب کرد ولی انگلیس ، آمریکا ، اسرائیل و فرانسه با این قطعنامه مخالف هستند.
مشاور وزارت دفاع انگلیس اعلام کرد : این قطعنامه به درخواست عراق خواستار کمک جامعه جهانی به کشورهایِ متضرر از اورانیوم ضعیف شده است .

بیچ نوشت : برنامه محیط زیست سازمان ملل تلاش کرد که تحقیقات گسترده تری را در عراق درباره آلودگی ناشی از اورانیوم ضعیف شده آغاز کند ولی آمریکا به این نهاد فشار آورد که فقط باید درباره تأسیسات هسته ای سابق عراق تحقیق کند.

انگلیس سال ۱۹۹۱ در جنگ کویت برای اولین بار از اورانیوم ضعیف شده استفاده کرد و خودروها و دیگر تجهیزاتی که مورد حمله با سلاح های حاوی اورانیوم ضعیف شده قرار گرفت ، دارای مقدار زیادی ماده رادیو اکتیو بود و جمع کنندگان ضایعات و کودکانی که با این خودروها و تجهیزات در تماس بودند ، با خطر ابتلا به عوارض تماس با ماده رادیو اکتیو قرار گرفتند . انگلیس وعده داده بود که بودجه ای را برای پاکسازی مناطق عراقی آلوده به اورانیوم ضعیف شده اختصاص خواهد داد ولی به وعده خود عمل نکرد.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن