دیدبان

دست‌های بالا رفته آمریکایی ها مقابل نداجا+عکس

دست‌های بالا رفته آمریکایی ها مقابل نداجا+عکس

به گزارش دیدبان به نقل از تسنیم ، رزمایش بزرگ ارتش جمهوری اسلامی ایران با عنوان محمد رسول الله(ص) از چهارم دی ماه در منطقه‌ای به‌ وسعت 2 میلیون و 200 هزار کیلومتر مربع از شرق تنگه هرمز تا مدار 10 درجه در اقیانوس هند برگزار شد.

برگزاری این رزمایش و انجام تمرینات مختلف با حضور یگان‌هایی از نزاجا، نداجا، نهاجا و قرارگاه پدافند هوایی بازتاب فراوانی در رسانه‌های منطقه و جهان داشت.

در خلال برگزاری این رزمایش، یک اتفاق مهم رخ داد و آن اینکه، یک فروند هواپیمایی گشت دریایی ارتش که در حال گشت‌زنی در منطقه رزمایش بود، متوجه حضور یک ناو متعلق به آمریکا در منطقه برگزاری رزمایش می‌شود.

*** متن کامل مکالمه ناو آمریکایی با خلبان گشت دریایی ارتش

ناو آمریکایی: اینجا ناو جنگی ائتلاف است. ارتفاع شما 500 پا، سرعت 160 گره دریایی و راه شما 90 است؛ فاصله ایمنی را رعایت کنید و با تغییر مسیر از من فاصله بگیرید.

پاسخ گشت دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران: ناو جنگی ائتلاف، ناو جنگی ائتلاف؛ اینجا هواپیمای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است که مشغول گشت دریایی است. شما وارد محدوه رزمایش محمد رسول الله(ص) شده‌اید، لطفا منطقه را ترک کنید.


تصویر از فیلم مکالمه خلبان گشت دریایی ایران با ناو آمریکایی گرفته شده است

پس از این هشدار گشت دریایی ایران، ناو جنگی آمریکایی منطقه رزمایش را ترک کرد.

دریادار سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش همان زمان در این باره گفته بود: ما پیش از این اخطار داده بودیم که به‌خاطر مسائل ایمنی هیچ کشوری و هیچ طرفی نباید در منطقه رزمایش حضور داشته باشد. در همان روزهای نخست بسیاری از کشورها به اخطار ما توجه کردند اما دو ناو در دو منطقه متفاوت وارد محدوده رزمایش شدند که پس از اخطار مجدد، از منطقه بیرون رفتند.

*** ناو آمریکایی را بهتر بشناسید؟

ناوی که وارد منطقه رزمایش بزرگ ارتش شده بود، یو اس اس گریدلی‌ (USS Gridley) نام داشت و متعلق به نیروی دریایی ارتش آمریکا بود. این ناو از کلاس ناوشکن‌های آرلی بوک است که تاکنون 51 ناو از این کلاس توسط صنایع دریایی ارتش آمریکا ساخته شده است.

ناو گریدلی 22 آگوست سال 2014 میلادی سواحل آمریکا را ترک کرده و 16 اکتبر سال 2014 (حدود سه ماه پیش) به همراه یک ناوگروه نیروی دریایی ارتش وارد منطقه خلیج فارس شد تا جایگزین ناوگروه دیگری به فرماندهی ناو هواپیمابر یو اس اس جرج بوش شود.


ناو گریدلی در منطقه عمومی رزمایش بزرگ ارتش

این ناوگروه متشکل از ناوهواپیمابر کارل وینسون (USS Carl Vinson) که وظیفه فرماندهی ناوگروه را برعهده دارد و ناوهای یو اس اس بانکر هیل (uss bunker hill) که ناو حمل کننده جنگنده است، ناو  یو اس اس گریدیلی، ناوشکن یو اس اس اسپر که ناو لجستیک است و همچنین ناو یو اس اس دی وی وارد منطقه شدند.

این ناو گروه هم‌اکنون در پایگاه پنجم نیروی دریایی ارتش آمریکا در بحرین مستقر است و در واقع یک ناو گروه ضربت برای پوشش منطقه خلیج فارس، دریای عمان و خاورمیانه و همچنین اجرای عملیات در عراق و سوریه وارد منطقه شده است.

ناگفته نماند که در جریان موشک‌باران مناطق تحت کنترل داعش در سوریه، آمریکا با استفاده از موشک‌های تاماهوک ناو گریدلی و چند ناو دیگر، مناطقی را موشک‌باران کرد که جزو زیرساخت‌های سوریه از جمله مناطق مسکونی، نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌های این کشور بود، مناطقی که اصلا تحت کنترل داعش هم نبودند و یا با همین پوشش مبارزه با داعش و تروریسم، به داعش در سوریه و عراق از طریق هواپیماهای ترابری خود، کمک تسلیحاتی رساند تا جنگ داخلی در این دو کشور ادامه داشته باشد.


دو فروند ناو گریدلی در حال شلیک موشک استاندارد (ریم66)

از آنجایی که معمولا ناوگروه‌های آمریکایی ماموریت 9 ماهه دارند و با توجه به اینکه این ناوگروه نیز حدود 3 ماه است که وارد منطقه شده، احتمالا در 6 ماه آینده نیز در محدوده تعریف شده یعنی خاورمیانه و آب‌های غرب اقیانوس آرام حضور خواهد داشت.

*** ویژگی‌های ناو گریدلی

ناو گریدلی جزو 5 ناوی است که سال 2004 خبر ساخت آنها منتشر شد و در دهم فوریه سال 2007 به آب انداخته و بلافاصله به ناوگان اقیانوس آرام آمریکا پیوست. این ناو همچنین 19 می 2008 عازم اولین ماموریت دریایی خود شده است.

ناو گریدلی با 9 هزار 200 تن وزن، 155 متر طول و 20 متر عرض دارد. این ناو با استفاده از نیروی رانش توربین گازی و با سرعت 30 نات دریایی در سطح دریا حرکت می‌کند.


ناو گریدلی؛ سکوی خروج موشک‌های عمودپرتاب به رنگ روشن‌تر روی عرشه دیده می‌شود

این ناوشکن 380 نفر را می‌تواند به عنوان افسر، سرباز و خدمه حمل کند. اصلی‌ترین موشک‌های این ناو، سامانه پرتاب عمومی موشک Mk41، موشک‌های پیشرفته تاماهوک (TomahawkBGM-109) و موشک‌های ریم 66(RIM-66) یا همان موشک‌های استاندارد مشهور است.

البته این کشتی جنگی، از سامانه موشک‌انداز ضد کروز فالانکس(Mk 15 Phalanx) نیز برای مقابله با حملات کروزی و انواع توپ‌های دریایی و ضدهوایی نیز بهره می‌برد. 

ناو گریدلی با توجه به اینکه یک ناو دارای سکوی فرود بالگرد است، یک فروند بالگرد هاوک دریایی (SH-60 Seahawk) هم با خود حمل می‌کند تا در مواقع ضروری، از آن برای مقابله و رزم استفاده کند.


رژه ناوهای نیروی دریایی ارتش

آمریکا سال‌هاست که در دریای عمان و خلیج فارس حضور مستمر داشته و همواره ناوهای هواپیمابر و ناوشکن‌های Hمریکایی در این منطقه تردد می‌کنند اما با افزایش حضور نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران در آب‌های ساحلی کشور و آب‌های بین‌المللی منطقه برای حفظ امنیت در این مناطق، عرصه برای حضور آمریکایی‌ها تنگ‌تر شده است، به نحوی که حالا پیشرفته‌ترین ناوهای آمریکایی علی‌رغم پشتیبانی توسط یک پایگاه دریایی مستقر در سواحل کشور بحرین، امروز نه تنها جرات حضور در آب‌های کشورمان را ندارند، بلکه باید از دستورات یگان‌های دریایی ایران (اعم از ارتش و سپاه) در آب‌های بین‌المللی منطقه نیز تبعیت کنند و این یعنی افزایش اقتدار ایران در دریا.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن