دیدبان

فرمانده عراقی عملیات کربلای ۵ را «نار‌الله» می‌دانست

فرمانده عراقی عملیات کربلای ۵ را «نار‌الله» می‌دانست

به گزارش دیدبان به نقل از تسنیم ، مراسم گشایش نمایشگاه اسناد افتخار(۲) ویژه عملیات کربلای ۵ با حضور سیدرضا صالحی امیری، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، سردار قربانی، رئیس موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و جمعی از مسئولان فرهنگی و نظامی در مرکز اسناد و آرشیو ملی برگزار شد. صالحی امیری در این برنامه با بیان اینکه وجه تمایز ما با همه نظام‌های سیاسی در یک مسئله تحت عنوان «هویت اسلامی ایرانی» است، گفت: از این هویت به عنوان زیست ما یاد می‌‌کنند. این هویت سازنده ارزش‌های بنیادی ماست و اسلام و ایران عامل اصلی آن به شمار می‌آید. انقلاب اسلامی، ولایت فقیه، دفاع مقدس و... از دیگر وجوه هویتی ما در این زمینه هستند.

وی ادامه داد: برای بسیاری از اهالی تحلیل این پرسش مطرح است که چرا جنگ یک ارزش بنیادی است؟ دفاع مقدس ما جنگی میان کفر و ایمان بود. از سوی دیگر این واقعه سبب تحول در جامعه ایران شد. از این منظر ما باید تمامی افرادی که در این جنگ حضور داشتند اعم از فرماندهان، رزمندگان و ... را مقدس بدانیم. با توجه به این رویکرد، مخالفت با جنگ، مخالفت با انقلاب و نظام است.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی افزود: اگر بناست در جامعه ایرن فضیلت‌خواهی تولید و بازتولید شود، باید ارزش‌های دفاع مقدس هم تولید و بازتولید شود. امروز جوان ما دچار بحران هویت شده و در این زمینه باید اذعان کنیم که ما در انتقال ارزش‌ها کوتاهی کرده‌ایم. در دو دهه گذشته شاهد یک نوع شکاف میان فرهنگ رسمی و غیر رسمی در ایران هستیم. حال رپسش این است که چگونه می‌توانیم به دهه اول انقلاب که فاصله میان این دو فرهنگ اندک بود، بازگردیم؟ یکی از راه‌های رسیدن به این هدف این است که فرهنگ دفاع مقدس را یادآوری کنیم. همه بخش‌های کشور باید نیم‌نگاهی به ارزش‌های هشت ساله جنگ داشته باشند.

صالحی امیری ادامه داد: کشور در دوران جنگ با شش میلیارد مدیریت می‌شد، چون فرهنگ دفاع مقدس در آن جاری بود و همه بخش‌های کشور با همدیگر هم‌نوا بودند. وفاق ملی شکل گرفته بود. در حوزه اجتماعی جامعه با این ارزش‌ها هماهنگ بود و از این منظر ما کمتر شاهد ناهنجاری‌های اجتماعی بودیم. اگر باور داریم که دفاع مقدس یکی از ارزش‌های بنیادی ماست، باید همه دستگاه‌ها اعم از بسیج، آموزش و پرورش، سپاه، روحانیت و... سهم دارند که این ارزش‌ها را احیا کنند و با روش‌ها و زبان‌های مختلف آن را بازگو کنند.

فرمانده عراقی عملیات کربلای ۵ را «نار‌الله» می‌دانست

سردار قربانی، مدیر موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، نیز به سخنرانی پرداخت. وی با اشاره به پروژه‌های انجام شده از سوی سازمان متبوعش گفت: ما در این مدت حدود ۸۴ پروژه در حوزه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی را انجام دادیم. احیراً نیز پروژه نقش زنان در دفاع مقدس را در دست انجام داریم که در مرحله قرار گرفتن در فاز یک است. طبق تفاهم‌نامه‌ای که با سازمان اسناد به امضا رساندیم، اسناد ۴۰ پروژه خود را به این سازمان تحویل دادیم.

وی در ادامه با بیان اینکه در هشت سال دفاع مقدس تمام تلاش خود را کردیم تا پوزه صدام را به خاک بمالیم، ادامه داد: گروه ۱+۵ که در آن زمان از حامیان صدام بودند، آن روز در آن جبهه شکست خوردند و الآن وارد معرکه دیگری شدند. در حال حاضر وضعیت نظامی کشور ما به اندازه‌ای نیرومند است که وابستگی به جایی ندارد. افتخار می‌کنیم که در کنار صیانت از مرزهای ایران اسلامی، به پشتیبانی از نهضت لبنان، سوریه و... نیز می‌پردازیم.

مدیر موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در ادامه این نشست به عملیات کربلای ۴ و ۵ اشاره کرد و یادآور شد: این دو عملیات، پس از عملیات فاو انجام شد. عملیات کربلای ۴ بسیار وسیع بود اما به دلیل فعالیت جاسوس‌ها لو رفت. شدت حمله دشمن به ما به گونه‌ای بود که در شب اول عملیات دیگر سلاحی نبود که از آن استفاده کنیم و اگر دفاع بیشتری می‌کردیم، تلفات بیشتری می‌دادیم. عراق با سه برابر حجم حمله اولیه خود به ایران، به نیروهای ما در این عملیات حمله کرد. بنا بر آمار اعلام شده، ۱۳۱ تیپ پیاده، زرهی، گارد مخصوص و کماندویی به ما حمله کردند. این در حالی بود که ما فقط در مجموع ۴۲ تیپ داشتیم.

وی افزود: ما پس از جلساتی که با شهید صیاد شیرازی، محسن رضایی و دیگران داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که بدون جایجایی نیروها، با تغییر چند درجه دوباره عملیاتی دیگر را آغاز کنیم. در این مدت فقط به حضرت زهرا(س) توسل کردیم و از ایشان کمک خواستیم که در نهایت عملیات آغاز شد و پس از ۶۰ روز مقاومت و ایثار رزمندگان توانستیم به نتیجه دلخواه برسیم. ما در این عملیات‌ شنودها را می‌گرفتیم و با دکل‌های دیده‌بانی تحرکات عراق را کنترل می‌کردیم. طبق آمار عراقی‌ها آنها ۴۲ هزار و ۷۰۰ تن تلفات داده بودند؛ هرچند به نظر من این آمار بیش از این‌هاست. فرمانده تیپ ۵۵ عراق پس از اسارت می‌گفت که آتشی که بر ما گشودید، نار‌الله بود. می‌گفت اگر ادامه دهید، ارتش عراق را شکست خواهید داد. طی ۶۰ روز حضور ما در آنجا برای تثبیت موقعیت، حامیان صدام نیز از کار ننشستند و با به شهادت رساندن حجاج ایرانی در عربستان و انهدام هواپیمای مسافربری ایران توسط آمریکا سعی در تضعیف روحیه ما داشتند.

سردار قربانی با بیان اینکه ما در این عملیات شهدای بزرگی را تقدیم اسلام کردیم، یادآور شد: ما در کرلای ۴ و ۵ تعداد ۱۹ هزار شهید دادیم. همه ما نسبت به این شهدا مسئولیم و باید موزه‌ای در شأن انقلاب و شهدا تأسیس کنیم.

هدایت‌الله نواب، مدیر کل امور ایثارگران وزارت جهاد سازندگی، از دیگر سخنرانان حاضر در این جمع بود. وی در ابتدای سخنان خود با اشاره به فعالیت‌های جهاد سازندگی در دفاع مقدس گفت: جهاد در زمینه محرومیت‌زدایی کارهای بزرگی انجام داده است. یکی از ظرفیت‌های جهاد این بود که از پشتیبانی مردمی برخوردار بود. جهاد سازندگی در طول هشت سال دفاع مقدس کارهای بزرگی از جمله راه‌اندازی پل عظیم بعثت را بر عهده داشت. در این مدت توانست با سه هزار و ۳۰۰ شهید، ۲۳ هزار جانباز و اعزام ۵۴۰ هزار نفر وظیفه خود را به خوبی انجام دهد.

وی ادامه داد: جمع‌آوری اسناد جهاد سازندگی از همان سال‌های پس از جنگ آغاز شد. در این مدت ما دو میلیون و ۸۰۰ هزار برگ سند فقط برای جنگ جمع‌آوری کردیم که از این تعداد یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار سند در مرکز اسناد ذخیره شده است. در حال حاضر با دستور سرلشکر فیروزآبادی جهاد سازندگی آمادگی دارد که اسناد خودش را با حفظ هویت به سازمان‌ها ارائه دهد.

امیر سعید پورداراب، عضو هیئت معارف جنگ شهید صیاد شیرازی، نیز در ادامه این مراسم بر وفاق و همدلی نهادهای مختلف تأکید کرد و گفت: ما هرگاه با هم وحدت داشتیم، موفق شدیم. عملیت فتح‌المبین نمونه درخشانی از وحدت و در عین حال پیروزی نهادهای مختلف با یکدیگر بود. الآن نیز باید این همدلی را داشته باشیم. ما نیازمند زبان مشترک هستیم. ما در برابر آیندگان مسئولیم.

وی با بیان اینکه در تمام عملیات‌هایی که پیروز شدیم، حتماً نیروی هوایی جمهوری اسلامی و پدافند هوایی نیز حضور داشت، یادآور شد: در عملیات کربلای ۵ ما تعداد ۸۰ فروند هواپیما را ساقط کردیم.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن