دیدبان
روزنامه زنجیره‌ای:

خبر آسوشیتدپرس درباره مذاکرات صحت داشت!

خبر آسوشیتدپرس درباره مذاکرات صحت داشت!

به گزارش دیدبان به نقل از کیهان ، روزنامه مردم امروز در تیتر اول خود ضمن انتشار طرح چهره ظریف و جان کری، شایعه خلاف واقع آسوشیتدپرس مبنی بر توافق هسته‌ای را برجسته‌ کرد و در تیتر اول خود نوشت «خبر خبرگزاری ‌AP و بازتاب آن در شبکه BBC مبنی بر توافق هسته‌ای گرچه با تکذیب وزارت امور خارجه ایران مواجه شد اما پیگیری ما نشان از یک خبر قطعی دارد: پیشرفت در مذاکرات».

هرچند موسویان به این روزنامه گفته که «مذاکرات در زمینه انتقال ذخایر اورانیوم ایران به خارج پیشرفت گفته»- موضوعی که تکذیب شده- اما هیچ اشاره‌ای به خط قرمز‌های ایران درباره حفظ «ظرفیت غنی‌سازی» و «لزوم لغو همه تحریم‌ها» نشده است. درعین حال همین روزنامه برخلاف تیتر دروغ اول خود، لابه‌لای یکی از گزارش‌هایش نوشت: «به نظر می‌رسد غربی‌ها به دلیل آن که نتوانسته‌اند تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران را برای خروج ذخایر اورانیوم به خارج از کشور متقاعد کنند به فضاسازی رسانه‌ای متوسل شده‌اند.

غربی‌ها به غیر از تحت فشار قرار دادن ایران با فضاسازی رسانه‌ای و کشاندن مذاکرات از پشت درهای بسته به عرصه عمومی و رسانه‌ای یقیناً اهداف خاص دیگری را نیز دنبال می‌کنند. محتمل‌ترین دلیلی که می‌توان در این زمینه مطرح کرد، زمینه‌سازی برای شکست احتمالی مذاکرات و انداختن توپ مسئولیت عدم توافق به زمین ایران است. غربی‌ها از هم‌اکنون تلاش می‌کنند راه فراری را در صورت عدم توافق با ایران برای خود باز نگاه دارند تا در آینده مدعی شوند که طرح‌هایی قابل توجهی برای پایان دادن به مناقشه هسته‌ای ایران از جمله انتقال ذخایر اورانیوم به کشوری دوست همچون روسیه، ارائه داده‌اند اما این پیشنهاد با مخالفت جمهوری اسلامی ایران روبه‌رو شده است.»

این روزنامه همچنین می‌نویسد: «طرح انتقال ذخایر اورانیوم ایران به روسیه درحالی به هیئت مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران پیشنهاد شده است که پیش از آن بارها اعلام شده بود خروج مواد هسته‌ای از کشورمان جزو خطوط قرمز ایران محسوب می‌شود.»

اکنون این سؤال مطرح است که روزنامه غربگرای «مردم امروز»- که توسط برخی همکاران و سردبیر جدا شده روزنامه شرق اداره می‌شود- چرا اصرار دارد برخلاف واقعیت‌ها و حتی متن خبر خود، تیتر اول را به دور زدن تکذیب وزارت خارجه و ادعای دروغ پیشرفت در مذاکرات اختصاص دهد و بدون دلیل ایجاد خوش‌گمانی نسبت به آمریکا کند! این اقدام درحالی است که دولت آمریکا برای چندمین بار طی یک سال گذشته ۹ شخص حقوقی و حقیقی جدید طرف را مشمول تحریم‌های جدید کرد.

رهبر معظم انقلاب سال گذشته به هنگام آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای ضمن اعلام حمایت از فرزندان خود در جبهه دیپلماسی از مردم خواستند نسبت به رسانه‌هایی که بامواجب‌ یا بی‌مواجب اقدام به بزک کردن و تطهیر دشمن می‌کنند هوشیار باشند.

زیاده‌خواهی‌های آمریکا موجب شکست مذاکرات در وین و مسقط و ژنو شد.

یادآور می‌شود آبان ماه امسال نیز درحالی که مذاکرات در مسقط در جریان بود، برخی نشریات زنجیره‌ای مدعی اصلاح‌طلبی (نظیر آرمان، ابتکار، اعتماد و...) با ذوق‌زدگی به برجسته کردن این مذاکرات و دادن اطلاعات دروغ به مردم پرداختند. این روزنامه‌ها تیترهای اول خود را به عباراتی نظیر «جهش بزرگ در مذاکرات»، «نبض مذاکرات در مسقط می‌زند»، «ورود میانجی به جریان مذاکره»، «سفر غیرمنتظره میانجی سنتی به تهران»، «مذاکرات مسقط؛ فرصت کسب توافق همه‌جانبه»، «نسیم توافق وزیدن گرفت، «مذاکرات محرمانه در شب روشن هسته‌ای» و... اختصاص دادند اما دکتر عباس عراقچی معاون وزیر خارجه مدتی بعد در نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اعلام کرد «مذاکرات مسقط خیلی بد بود و طبیعی بود که ما در چنین شرایطی به خاتمه مذاکره فکر می‌کردیم.»

خاطرنشان می‌شود سردبیر مردم امروز که قوچانی است که زمانی در شرق مدعی شد اگر غرب اجازه داشتن فناوری هسته‌ای را به ایران نمی‌دهد به خاطر این است که ما تقوای هسته‌ای نداریم و گرنه غرب مانند پاکستان حتی اجازه داشتن بمب اتمی را هم به ما می‌داد. وی آخرین بار سردبیری روزنامه آسمان را داشت که انتشار توهین عضو گروهک جبهه ملی به حکم الهی و قرآنی قصاص در این روزنامه موجب توقیف آن شد.

درپی بروز برخی تغییرات در حزب کارگزاران و از جمله اضافه شدن کسانی چون قوچانی و لیلاز به شورای مرکزی این حزب، محمد هاشمی دبیر سیاسی کارگزاران از عضویت در این حزب استعفا کرد و نسبت به تکرار سرنوشت افراط‌گرایانه و ساختارشکنانه حزب منحله مشارکت برای کارگزاران هشدار داد.

یادآور می‌شود قوچانی در سرمقاله دیروز «مردم امروز» طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر را که از سوی شورای نگهبان برای رفع ایرادات به مجلس عودت داده شده، آنارشیسم تدریجی توصیف کرد حال آن که نشریات زرد زنجیره‌ای طیف متبوع وی نقش‌آفرینان اصلی آنارشیسم و آشوب‌افکن در سال‌های ۷۸ و ۸۸ بودند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن