دیدبان

ذخایر معدنی به داد رشد اقتصاد رسید

ذخایر معدنی به داد رشد اقتصاد رسید

به گزارش دیدبان به نقل از فارس ، مسعود نیلی مشاور اقتصادی رئیس جمهور امروز در نشست رشد اقتصادی و تجاری در اولین کنفرانس اقتصاد ایران در تهران اظهار داشت: دو شوک (تکانه) بزرگ نفتی طی ۵ دهه اخیر وجود داشته که شوک اول نفتی در سال ۵۳ منجر به بزرگترین رشد نقدینگی شد و نیز بعد از آن سال ۸۵ مجددا با شوک دوم نفتی بزرگترین رشد نقدینگی ایجاد شد.

وی ادامه داد: همچنین این دو شوک نفتی موجب رشد بودجه در سال ۵۳ و پس از آن در سال ۸۴ شد.

مشاور اقتصادی رئیس جمهور با بیان اینکه سال ۹۱ نیز عوامل اقتصادی در نظر گرفته شده رشد اقتصادی منفی بوده است، تصریح کرد:‌ دو عامل اصلی در رشد اقتصادی وجود دارد که نشان می‌دهد، ارتباط نزدیکی میان رشد اقتصادی و رشد موجودی سرمایه وجود دارد.

به گفته نیلی رشد موجودی سرمایه در ۴ دهه اخیر مثبت بوده و این در حالی است که رشد نیروی عوامل کار در اقتصاد نزدیک به صفر بوده است . همچنین نوسانات رشد اقتصادی از موجودی سرمایه بیشتر بوده و دیگر نمی‌توان در سال‌های آینده از محل رشد اقتصادی کنونی رشدی داشته باشیم. رشد موجودی سرمایه از محل درآمدهای نفتی بوده است و این موضوع نشان می‌دهد، نقش بهره‌وری کل عوامل تولید در بلندمدت صفر بوده و در کوتاه مدت نیز منفی بوده است و برای اینکه بتوانیم رشد اقتصادی مستمر در سال‌های آینده داشته باشیم، باید روی بهره‌وری کل عوامل تولید متمرکز شویم، تا منجر به رشد پایدار اقتصادی شود.

وی ۸ عامل را در بهره‌روی کل عوامل تولید موثر دانست و افزود: ثبات اقتصاد کلان روابط خارجی پایدار، حکمرانی خوب بخش خصوصی قوی پویا، بخش کارآمد، نظام تامین اجتماعی مناسب، حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست و ذخایر معدنی را شامل می‌شود.

نیلی یادآور شد: بدون فضای با ثبات کلان اقتصادی نمی‌توان رشد اقتصادی مستمر داشت، همچنین بخش خصوصی پویا محور بنگاه‌داری باشد و نظام مالی بخش درست ایفا کند.

وی تاکید کرد: عملا رشد اقتصادی کشور از محل ذخایر معدنی فراهم شده و نیز به غیر از بخش نفت و گاز سرمایه‌گذاری بلند مدتی در دیگر بخش‌ها صورت نگرفته است. مسیر فعلی رشد اقتصادی دیگر جوابگوی رشد ترسیم‌شده نیست و برای رسیدن به رشد اقتصادی بالا باید الزامات آن در مستقر شدن عوامل بهره‌وری کل تولید فراهم شود.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن