دیدبان

برخورد گزینشی اروپا با حقوق مسلمانان

برخورد گزینشی اروپا با حقوق مسلمانان

به گزارش دیدبان به نقل از ایرنا ، در حالی که کشورهای غربی هر روز اتهامات جدیدی را در خصوص نقض حقوق بشر، علیه سایر کشورهای جهان مطرح می کنند، گویا قوانین اروپایی هنوز مسلمانان را در دایره حقوق بشر قرار نداده و نگاه گزینشی این قوانین، حوادث دردناکی را از این نوع نژادپرستی به همراه داشته است.

امروز اسلام به عنوان یکی از ادیان اصلی دنیا، دامنه خود را روز به روز بر قلوب مردم جهان گسترش می دهد و همین قدرت نفوذ و منطق بالای اسلام و اصول حاکم بر آن که بر پایه حمایت از مستضعفان و مقابله با زورگویان است، ترس کشورهای استعمارگر برای از دست دادن قدرتشان و فروپاشی از درون را به همراه داشته است.

وقایع اخیر سوئد در به آتش کشیده شدن چندین مسجد مسلمانان طی ۱۰ روز گذشته و عدم برخورد با عوامل آن، نشان از نوعی برنامه فوق شخصی در مقابله با مسلمانان و ایجاد ترس بین آنها دارد، بطوری که به گزارش روزنامه انگلیسی گاردین، خانم 'آلیس به کوهنک' وزیر فرهنگ و دموکراسی سوئد در جمع تظاهر کنندگان روز جمعه در استکهلم گفت: حملات با هدف ارعاب و تحقیر مردم انجام شده و به همین دلیل یکی از مهمترین کارهایی که ما باید انجام دهیم این است که بخودمان اجازه ندهیم که مورد ارعاب قرار بگیریم.

'آلیس به کوهنگ 'همچنین از ترسیم راهبردی علیه اسلام هراسی با همکاری جمعیت های مسلمان محلی این کشور خبر داد و گفت دولت سوئد در صدد است با ارائه اطلاعات بیشتر درباره اسلام با تعصبات مذهبی مقابله کند.

وعده وزیر فرهنگ سوئد درباره مشورت با سازمان های مسلمان از فوریه سال جدید میلادی (بهمن) در حالی مطرح می شود که بر اساس گزارش روزنامه گاردین و به گزارش مجله ضد نژادپرستی 'اکسپو'ی سوئد، طی یکسال گذشته چندین حمله به مساجد این کشور انجام شده که تعداد قابل توجهی از آنها گزارش نشده است و بر اساس تحقیقات ماه نوامبر(آبان) دولت سوئد در خصوص جنایات ستیزه جویانه دو سوم جامعه مسلمانان سوئد گفته اند که منازلشان تخریب شده است.

به همین دلیل بیش از هزار معترض سوئدی روز جمعه و یک روز پس از سومین حمله به مساجد طی هفته گذشته به خیابان ها آمدند و خواستار پایان سیل آتش سوزی مساجد، درکنار افزایش تنش های ناشی از افزایش گروه های ضد نژادپرستی شدند. این تظاهرات با حضور بیش از هزار نفر و در سه شهر بزرگ سوئد، استکهلم, مالمو و کوتنبرگ انجام شد.

'محمد خراکی' سخنگوی جامعه مسلمانان سوئد در بزرگترین تظاهرات در استکهلم پایتخت این کشور گفت: ما می خواهیم این پیام را منتقل کنیم که این تنها مشکل مسلمانان نیست بلکه مشکل تمام جامعه است. این در خصوص مردمی است که از حقوق اولیه خود محرومند. همه سیاستمداران و شهروندان باید از خودشان سووال کنند که آیا این همان جامعه ای است که آنها می خواهند؟

آنچه اهمیت وقایع سوئد را دو چندان می کند افزایش موج اسلام ستیزی در کنار گسترش تحرکات ضد مهاجرت در غرب است. چرا که اغلب جامعه مسلمانان در اروپا را مهاجران تشکیل می دهند و ترس از تغییر چینش مذهبی در غرب، تحرکات ضد مسلمانان را به همراه داشته است.

طی ماه های اخیر ظهور و بروز گروه های ضد مهاجرت و ضد مسلمانان از جمله اقدامات مقابله ای برای کاهش آمار مسلمانان است بطوری که در آخرین مورد، گروهی موسوم به پگیدا (PEGIDA) که خود را «اروپائیان میهن پرست ضد اسلامی کردن غرب» می نامند طی تظاهراتی در برخی شهر های آلمان خواستار مخالفت با فعالیت اسلام گرایی افراطی و حفظ فرهنگ غربی- مسیحی شدند .

این رویه در فضای مجازی نیز بخوبی خودنمایی می کند بطوری که روزنامه انگلیسی ایندیپندنت در گزارشی از افزایش فعالیت های ضد اسلامی نژادپرستان در شبکه های اجتماعی خبر داد و اعلام کرد، این شبکه ها برای جلوگیری از انتشار مطالب ضد اسلامی اقدامی انجام نمی دهند.

عدم توجه به حقوق اولیه مسلمانان اروپایی از جمله امنیت شخصی و اماکن مذهبی آنها، توجه به حقوق بشر در غرب را با ابهاماتی روبرو کرده و بی توجهی به برخورد با افراد افراطی مهاجم به مسلمانان ، گزینشی بودن قوانین اروپا را بخوبی نمایان می کند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن