دیدبان

روایتی از برنامه سیا برای براندازی در ایران

روایتی از برنامه سیا برای براندازی در ایران

به گزارش دیدبان به نقل از تسنیم ، پیش از این اخباری مبنی بر ساخت فیلمی مستند از ماجرای «ادوارد اسنودن»، کارمند اسبق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا که اطلاعات محرمانه‌ای را در ژوئن ۲۰۱۳ افشا کرد، توسط «اولیور استون» کارگردان سیاسی سینمای جهان منتشر شده بود.

این فیلم که یک محصول مشترک اروپایی خواهد بود از اواخر سال جاری میلادی فیلم‌برداری خود را با فیلم‌نامه‌ای براساس کتاب «پرونده اسنودن: داستان تحت تعقیب‌ترین مرد دنیا» نوشته «لوک هاردینگ» خبرنگار نشریه گاردین مقابل دوربین می‌برد.

«اولیور استون» دو روز گذشته با انتشار مطلبی در صفحه مجازی خود به روند ساخت این فیلم اشاره کرده بود و گفته است: هنوز درگیر روند ساخت این فیلم در آلمان و انگلستان هستم که مجبور شدم سفری به مسکو داشته باشم. در این سفر مصاحبه‌ای ۴ساعته با ویکتور یانوکویچ برای یک مستند انگلیسی جدید داشتم. او رئیس جمهوری قانونی اوکراین بود که در ۲۲ام فوریه این ماه ناگهان برکنار شد. جزئیات این ماجرا در این مستند می‌آید ولی بسیاری از افراد و خود یانوکویچ اعتقاد دارند که گروه‌هایی که آن قتل‌ها و آسیب‌ها را رساندند از حامیان غرب بوده‌اند.

وی افزود: همان‌طوری که در سال ۲۰۰۲ همین‌کار را با چاوز انجام دادند و بیرون کاخ ریاست جمهوری مردم را به گلوله بستند همین کار در اوکراین و با همکاری CIA انجام شده است. همان‌طوری که CIA با مادورو، ایران، شیلی و برخی دیگر از کشورها برای تغییر حکومتشان این کار را انجام داد. این تکنیک قدرت نرم آمریکا است که به «تغییر رژیم ۱۰۱» معروف است.

استون تصریح کرد: این یک داستان کثیف ادامه‌دار است که همواره غرب در آن نقش داشته است. حقیقت در غرب خود را نشان نمی‌دهد. این یک انحراف سورئال تاریخ است که دوباره تکرار می‌شود، همان‌طوری که بوش در حمله به عراق از آن روش استفاده کرد، ولی من باور دارم که در نهایت حقیقت خود را نمایان می‌کند.

وی پس از انتشار این متن با واکنش‌های مختلفی مواجه می‌شود و در پاسخی دیگری با عنوان «بلبل در اوکراین» می‌گوید: برای آنهایی که از نتیجه‌گیری‌های من درباره اوکراین ناراحت شده‌اند باید بگویم که تصویر بزرگ‌تری را ببینند. من هیچ نظری در مورد ویکتور یانوکویچ ندارم اما باید بگویم که اوکراین تاریخ گسترده‌ای از تخریب و فساد را به خود دیده است.

این کارگردان ادامه داد: این اقدامات غیر از اینکه از طرف مخالفان او انجام شده است هم اسنادی وجود دارد که نام افرادی همچون ویکتوریا نولاند، جان مک‌کین، مجموعه‌هایی که شبکه‌های اجتماعی جهانی را هدایت می‌کنند و ... در صورت گرفتن این اتفافات تأثیر داشته‌اند.

استون افزود: مسئله بعدی که این تصور را به واقعیت نزدیک‌تر می‌کند به سال ۱۹۴۹ برمی‌گردد زمانی که CIA در این کشور گروهکی را با نام مخصوص «بلبل» نام‌گذاری می‌کند که مقابل نازی‌ها بایستند. تصویر بزرگتر آن است که آمریکا هیچ‌گاه از این کشور برای دست‌یابی به شوروی سابق یا روسیه کنونی کمکی نگرفته است. این دومین جنگ سرد به بدترین شکل خود ادامه دارد و آنها اگر این را بدانند یا ندانند مردم اوکراین در این بین سختی‌های بسیاری را در این جنگهای صلیبی ایدئولوژیک تحمل کرده‌اند.

اولیور استون پیش از این ضمن انتقاد شدید از سیاست‌های دولت اوباما اظهار کرده بود: «اسنودن» را یک قهرمان می‌دانم، چراکه اسراری را درباره اعمال غیرقانونی دولت آمریکا منتشر کرده است.

الیور استون، کارگردان، نویسنده و تهیه‌کننده ضدجنگ است که به‌واسطه کارگردانی سری فیلم‌هایی که درباره جنگ ویتنام ساخت به شهرت رسید و تا کنون دوبار موفق به دریافت جایزه اسکار شده است. «جوخه» (۱۹۸۶)، «متولد چهارم جولای» (۱۹۸۹) و «بهشت و زمین» (۱۹۹۳). او این سه فیلم را سه‌گانه نامیده، هرچند هریک جنبه‌های مختلفی از جنگ را به‌تصویر کشیده است.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن