دیدبان

نظر رهبران حماس درباره مواضع مقام معظم رهبری

نظر رهبران حماس درباره مواضع مقام معظم رهبری

به گزارش دیدبان به نقل از تسنیم ، محمود زهار از رهبران برجسته حماس در مصاحبه با بی‌بی‌سی در پاسخ به سؤالی مبنی بر "رابطه حماس با ایران یک رابطه استراتژیک است یا یک رابطه برادری؟" آن را فراتر از این سطح دانست و گفت: اول از همه یک رابطه استراتژیک است زیرا ما به ایده امت اسلامی اعتقاد داریم که شامل همه ملیت‌ها می‌شود.

وی موضع رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در خصوص مسلح کردن کرانه باختری را موضعی اصولی خواند و گفت: رهبر ایران از یک موضع اصولی سخن می‌گوید زیرا این حق ماست که مسلح باشیم چرا که سیاست مذاکره با اسرائیل شکست خورده. این حرف رهبر ایران یا رهبر هر کشور عربی که گزینه درست مبارزه مسلحانه با اسرائیل است یک حرف اصولی است، اما به این معنی نیست که ایران به کرانه باختری سلاح می‌دهد چرا که امکان این کار وجود ندارد. ولی باعث خواهد شد آنهایی که معتقد به مبارزه مسلحانه در کرانه باختری هستند تشویق شوند.

وی شعارهای فتنه‌گران در حوادث 88 علیه غزه را نشئت گرفته از کوته‌فکری آنها دانست و گفت: به‌نظر من این یک ذهنیت کوته نگرانه است. اگر آنها از حکومتشان بخواهند که دست از حمایت از حماس بردارد بهای این کار را با موجودیت خودشان خواهند داد. اسرائیل اولین و بزرگترین دشمن ایران است. وقتی شما از طریق حمایت از حماس و حزب الله باعث تضعیف اسرائیل بشوید دارید به نجات خودتان کمک می‌کنید، این از نقطه نظر مادی، از نقطه نظر معنوی هم مسلمانان باید همواره به یاری دیگر مسلمانانی که گرفتارند بشتابند و برادران دینی خود را تنها نگذارند.

وزیر خارجه سابق فلسطین، ایران را تنها دوست و یاور اصلی این جنبش در منطقه دانست و گفت: ما به نظام ایران اعتقاد داریم چرا که آنها بدون هیچ چشمداشتی از ما حمایت کردند.

الزهار در بخش دیگری از سخنانش از توانمندی هسته‌ای ایران دفاع و تأکید کرد: اسرائیل سلاح هسته‌ای دارد، آمریکا دارد، هند دارد، پاکستان دارد، چرا ایران نداشته باشد؟ ما باید از همه مؤلفه‌های قدرت برخوردار باشیم، از جمله سلاح هسته‌ای، نه به‌خاطر اینکه دنبال تجاوزگری هستیم، بلکه به‌خاطر اینکه نگذاریم اسرائیل به فکر حمله به کشورهای عربی و اسلامی بیفتد.

وی اختلافات بین مسلمانان و شیعه و سنی را خلاف ایده امت اسلامی دانست و افزود: فقط دشمن امت اسلامی از این اختلاف‌ها بهره خواهد برد.

این رهبر برجسته حماس در این مصاحبه خواستار همکاری ایران و عربستان در حل مسائل منطقه شد و تصریح کرد: احساس ما این است که این دو کشور باید علیه دشمن اصلی منطقه همکاری کنند، هر دو باید سعی کنند به تفاهم برسند.

الزهار با تأکید بر اینکه این جنبش هرگز از مرزهای 1948 کوتاه نخواهد آمد، گفت: ما هرگز اسرائیل را حتی در یک وجب از خاک فلسطین به رسمیت نخواهیم شناخت و موضع ما کاملاً از این جهت با موضع سازمان آزادی‌بخش فلسطین فرق دارد.

انتهای پیام/ر*

 

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن