دیدبان

۱۹ نوع برنج آلوده وارد کشور شده است

۱۹ نوع برنج آلوده وارد کشور شده است

به گزارش دیدبان به نقل از وطن امروز ، سال‌هاست بر سر سرانه مصرف برنج ایرانیان میان وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و فعالان و تولیدکنندگان این محصول اختلاف‌نظر وجود دارد و در این میان تنها برنده اصلی واردکننده برنج‌های بی‌کیفیت هندی و پاکستانی بوده که هیچگاه تنور وارداتش سرد نشده و همیشه پررونق بوده است. برای اثبات این ادعا همین بس که با وجود ممنوعیت واردات برنج از ۲۷ مهر امسال، تنها در آبان‌ماه حدود ۹۲ هزار تن برنج به کشور وارد شده است. پیش از این هم علی اکبریان، نایب‌رئیس انجمن برنج ایران در گفت‌وگو با «وطن امروز» درباره نامرغوب بودن برنج‌های وارداتی هشدار داده و از این تعبیر استفاده کرده بود که «برنج هندی را موش هم نمی‌خورد».

مجوزهای واردات باز هم تمدید می‌شود
در همین حال قائم‌مقام دبیرکل خانه کشاورز با بیان اینکه واردات برنج در حال حاضر ممنوع است اما واردکنندگان مجوزهایی را در اختیار دارند که
۶ ماه اعتبار دارد و متاسفانه وزارت جهاد کشاورزی این مجوزها را تا ۶ ماه دیگر قابل تمدید کرده است تا آنها یک‌سال اجازه واردات برنج داشته باشند، گفت: متاسفانه سازوکارهای حاکم بر واردات به شکلی است که هرگاه تصمیمی درباره عدم واردات کالایی گرفته می‌شود، نمی‌توان انتظار داشت که واردات همان لحظه متوقف شود که این مساله آسیب‌های جدی را به تولیدکننده داخلی وارد می‌کند.

عنایت‌الله بیابانی با بیان این مطلب به نسیم افزود: برنج باید براساس نیازهای کشور و سرانه مملکت وارد شود زیرا ما در حال حاضر ۲ میلیون تن برنج تولید می‌کنیم و ظرفیت تولید یک‌میلیون تن نیاز مازاد را هم داریم. بیابانی با بیان اینکه دلیل اصلی واردات برنج عدم برنامه‌ریزی و ضعف مدیریت است، خاطرنشان کرد: دلیل اصلی واردات برنج و عدم خودکفایی در این محصول عدم برنامه‌ریزی و ضعف در مدیریت است در غیر این صورت ما نباید این قدر نسبت به واردات این کالای استراتژیک وابستگی داشته باشیم. وی با انتقاد از نامشخص بودن چگونگی اعطای مجوز به واردات برنج در کشور، تصریح کرد: در حال حاضر نیاز مملکت برای واردات ۸۰۰ هزار تا یک میلیون تن است و برای این حجم واردات باید سازوکار مشخصی وجود داشته باشد که متاسفانه این سازوکار به هیچ وجه وجود ندارد. وی با بیان اینکه واردکننده و کشور مبدأ در واردات برنج نامعلوم است، خاطرنشان کرد: اعطای مجوز برای واردات برنج در کشورمان سازوکار فاسدی دارد به شکلی که نه واردکننده مشخص است و نه کشور مبدأ، بنابراین مسؤولیت عواقب این واردات متوجه هیچکس نیست.

بیابانی با اشاره به واردات برنج آلوده تصریح کرد: موسسه استاندارد اعلام کرده است ۱۹ نوع برنج آلوده وارد کشور شده و با توجه به سازوکارهای غلط حاکم نه واردکننده مشخص است و نه حتی به‌درستی می‌توان کشور واردکننده را مشخص کرد. وی ادامه داد: ما مخالف واردات برنج برای برطرف کردن نیازهای داخلی خود نیستیم اما این واردات نباید به قیمت زیر سوال رفتن تولیدات خودمان تمام شود زیرا با اندکی حمایت و سرمایه‌گذاری در برنج خودکفا خواهیم شد و نیازی به واردات نداریم. قائم‌مقام خانه کشاورز با اشاره به ورود سازمان توسعه روستایی برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی برنج در شمال کشور تأکید کرد: اقدامات سازمان توسعه روستایی در واقع نوشدارو بعد از مرگ سهراب است و تصمیمات اشتباهی که مسؤولان گرفته‌اند باعث شده است عرصه برای واسطه‌ها فراهم شود و تولیدکنندگان بیشترین ضرر را متحمل شوند. بیابانی با بیان اینکه عدم قابلیت رقابت تولیدکننده داخلی برنج با تولیدکنندگان خارجی را قبول ندارم، بیان کرد: اگر سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف کشاورزی بموقع انجام شود، ما قابلیت رقابت با تولیدکنندگان خارجی را داریم و می‌توانیم برنج ایرانی را به همان قیمتی که برنج خارجی عرضه می‌شود تولید کنیم. وی اضافه کرد: حل مشکلات تولیدکنندگان داخلی برنج وابسته این است که هنگام برداشت محصول روی برنج قیمتگذاری شود تا هم تولیدکننده و هم مصرف‌کننده از سود برنج بهره‌مند شود.

واردکنندگان بی‌شناسنامه برنج
از سوی دیگر محمدحسین برخوردار، رئیس مجمع عالی واردات درباره آمار بالای واردات برنج در ۸ ماه نخست امسال که از سوی گمرک اعلام شده است، اظهار داشت: ثبت سفارش‌ها سقف اجازه ورود دارند اما هرگاه وزارت جهاد کشاورزی دستور ممنوعیت واردات کالایی را صادر کند ثبت سفارش این کالا قیمت پیدا می‌کند. برخوردار در پاسخ به این پرسش که وزارت جهاد کشاورزی مجوز واردات برنج را در ۸ ماه نخست امسال صادر کرده است یا خیر؟ گفت: بله؛ مجوز از سوی وزارت جهاد کشاورزی صادر شده و ثبت سفارش‌ها در سازمان توسعه تجارت انجام گرفته است. رئیس مجمع عالی واردات با انتقاد از اعطای مجوز به هر واردکننده‌ای برای واردات برنج تصریح کرد: سطح مصرف کشور مشخص است و باید مابه‌التفاوت این سقف در اختیار واردکنندگان شناسنامه‌دار قرار بگیرد تا واردات به این شکل کنترل شود.

برخوردار ادامه داد: کنترل واردکنندگان انحصار نیست بلکه امکان سودجویی واردکنندگان خاص را از بین می‌برد. وی با بیان اینکه واردات غیرمجاز صورت نگرفته است، خاطرنشان کرد: واردات صورت‌گرفته مشکل قانونی ندارد اما وزارت جهاد کشاورزی با این فرض به واردکنندگان برنج مجوز داده که همه مجوزها به واردات منجر نمی‌شود. رئیس مجمع عالی واردات ادامه داد: بعد از اعلام ممنوعیت، واردکنندگان برنج با استفاده از مجوزهایی که قبلا داشتند اقدام به واردات برنج کردند و به این وسیله واردات برنج افزایش یافت. برخوردار در پاسخ به این پرسش که مجوز واردات در حال حاضر چه مدت اعتبار دارد، گفت: در دولت قبل هر واردکننده سه ماه بعد از دریافت مجوز فرصت برای واردات داشت که این فرصت در دولت یازدهم به ۶ماه رسیده است بنابراین واردکنندگان فرصت بیشتری برای واردات دارند.

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران