دیدبان

دبیرکل جمعیت الوفاق بحرین کیست؟

دبیرکل جمعیت الوفاق بحرین کیست؟

به گزارزش دیدبان به نقل از ایسنا ، شیخ علی سلمان دبیرکل جمعیت الوفاق بحرین بزرگترین تشکل‌های سیاسی مخالف در این کشور، عالم دینی بحرینی و یکی از برجسته‌ترین رهبران مخالفان کشور به شمار می‌رود.

به گزارش شبکه المنار، شیخ علی سلمان احمد سلمان، دبیرکل جمعیت الوفاق بحرین در سال ۱۹۶۵ در یکی از روستاهای واقع در منطقه "بلاد القدیم" متولد شد.

وی در سال ۱۹۸۴ برای در رشته ریاضیات به دانشگاه الملک فیصل در شهر دمام عربستان رفت اما پس از گذشت سه سال به منظور گذراندن دروس حوزوی در قم به ایران آمد.

علی سلمان پس از بازگشت از شهر قم در سال ۱۹۹۳ به جای عیسی احمد قاسم که به منظور تکمیل تحصیلات حوزوی به قم سفر کرده بود امام جمعه مسجد امام صادق در منطقه الدراز را بر عهده گرفت. پس از بازگشت عیسی احمد قاسم از ایران و با آغاز فضای باز سیاسی در بحرین، علی سلمان به عنوان امام جمعه مسجد الصادق (ع) در منطقه القفول واقع در منامه انتخاب شد.

در سال ۱۹۹۲ میلادی شیخ علی سلمان به همراه ۲۸۰ تن از شخصیت‌های بحرینی توماری را به عیسی بن سلمان آل خلیفه، پدر پادشاه کنونی بحرین ارائه کردند و در آن از وی خواستند تا دستور برگزاری انتخابات پارلمانی را صادر کند. امری که پادشاه بحرین با آن مخالفت کرد.

شیخ علی سلمان با هدف تحقق خواسته‌های قانونی مردم بحرین و با همراهی جریان‌های راست‌گرا، لیبرال‌ها و اسلام گراها در انتفاضه‌ای که از سال ۱۹۹۴ میلادی تا ۲۰۰۰ ادامه داشت، فعالانه شرکت کرد.

این مطالبات شامل بازگرداندن دموکراسی به کشور از طریق برگزاری انتخابات پارلمانی بود که از سال ۱۹۷۵ به طور غیر قانونی منحل شده بود و از چهار بند اساسی تشکیل می شد.

۱- آزادی تمامی زندانیان سیاسی و بازگشت تبعید شدگان به کشور

۲- اعطای حقوق مدنی و سیاسی به زنان

۳- تضمین برقرای عدالت برای تمامی شهروندان

۴- اجرای اصلاحات اقتصادی

شیخ علی سلمان در جریان برگزاری انتفاضه‌های مردمی در سال‌های ۱۹۹۳ م تا ۱۹۹۴ بارها بازداشت شد و سرانجام در پایان سال ۱۹۹۴ میلادی به امارات تبعید شد.

پس از ارائه طرح منشور ملی در بحرین، شیخ علی سلمان در سال ۲۰۰۱ میلادی و به کشورش بازگشت تا به عنوان به عنوان دبیر کل جمعیت الوفاق وارد روند سیاسی کشور شود.

پس از تصمیم جمعیت اسلامی الوفاق برای مشارکت در روند سیاسی و انتخابات سال ۲۰۰۶ میلادی، شیخ علی سلمان به عنوان نماینده‌ مردم منامه وارد پارلمان بحرین شد.

با آغاز خیزش مردمی در سال ۲۰۱۱ و سرکوب آن توسط نظام، جمعیت الوفاق کوشید مانع سرکوب شود اما پس از آنکه تلاش‌هایش برای متوقف کردن کشتار غیر نظامیان به دست دستگاه‌های امنیتی و نظامی با شکست رو به رو شد، اعلام کرد که از پارلمان خارج می‌شود.

پس از این اتفاقا شیخ علی سلمان به عنوان دبیرکل جمعیت الوفاق بحرین، بزرگترین گروه شیعه مخالف دولت سخنان و خطبه‌های خود را در مسجد امام صادق در منطقه الفقول ایراد می‌کرد و یکی از برجسته‌ترین رهبران مخالف بحرینی به شمار می‌رود.

شیخ علی سلمان طی فعالیت‌های سیاسی خود توانست به طور مسالمت آمیز و به دور از هرگونه خشونت مخالفت‌ نسبت به اقدامات دولت را سازماندهی کند.

شیخ علی سلمان پس از اینکه در کنگره سراسری جمعیت الوفاق برای چهار سال دیگر به دبیر کلی این جمعیت انتخاب شد، روز یکشنبه به مقر وزارت کشور فرا خوانده شد و توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن