دیدبان
حسن هانی زاده:

جنگ اقتصادی عربستان علیه ایران با کمک آمریکا و اسرائیل

جنگ اقتصادی عربستان علیه ایران با کمک آمریکا و اسرائیل

به گزارش دیدبان به نقل از ایران اسلامی، حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل و خاورمیانه، در گفتگو با ایران اسلامی با بیان اینکه ایران از مشکلات به وجود آمده به دلیل کاهش قیمت نفت، قطعا عبور خواهد کرد، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران با اتخاذ ساز و کارهای خاص اقتصاد مقاومتی تلاش می کند که بودجه کشور را نسبت به اتکا به درآمدهای نفتی کاهش دهد و لذا علیرغم فشارهای موجود به نظر می آید ایران از این مرحله عبور خواهد کرد، ضمن اینکه جمهوری اسلامی ایران درصدد افزایش تولیدات داخلی و صادرات به خارج از کشور است تا بتواند جبران کسری بودجه را که در مقابل کاهش قیمت نفت در واقع به شدت دچار تزلزل شده است، جبران کند.

وی درباره اقداماتی که لازم است از سوی دولت برای افزایش قیمت جهانی نفت صورت گیرد، گفت: دولت ایران باید با کمک کشورهای عضو اوپک و حتی کشورهای خارج از آن باید تلاش کنند تا سقف قیمت نفت را در حد فعلی نگه دارند چون عربستان سعودی تلاش می کند که قیمت نفت را به پایین تر از ۵۰ دلار هم برساند.

هانی زاده افزود: جمهوری اسلامی ایران باید صادرات غیر نفتی خود را افزایش دهد و به صورت فاینانس های خارجی مثل فاینانسی از چین و روسیه و کره جنوبی به نوعی کمبود ارزی را جبران کند و شرایطی فراهم کند که از این مرحله عبور کند و باتکیه بر اقتصاد مقاومتی و همچنین افزایش حجم صادرات در مقابل توطئه های جنگ اقتصادی علیه ایران ایستادگی کند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه صلاح نیست که ایران وارد بازی کاهش قیمت نفت شود، افزود: در واقع کاهش قیمت نفت به نفع ایران نیست .البته عربستان سعودی در طول ۳هفته گذشته به دلیل کاهش قیمت نفت ۴۲ میلیارد دلار از درآمدهای نفتی خود را از دست داد اما از آنجایی که عربستان سعودی درآمدهای سرشاری از گذشته دارد و می تواند کاهش قیمت نفت را جبران کند. بنابراین بیشترین آسیب را از این اتفاق کشورهایی می بینند که متکی به درآمد های نفتی هستند و لذا جمهوری اسلامی نباید خارج از قیمت بازار نفت خودش را به فروش برساند.

وی در خصوص اینکه برخی کارشناسان معتقدند وزیر نفت با ترک اجلاس اوپک، می توانست جلوی توطئه عربستان در کاهش نفت را بگیرد، بیان داشت: این مسئله درست نیست، به هر حال حضور وزیر نفت کشورمان در اوپک و رایزنی با سایر وزرا برای کاهش تاثیر حضور وزیر نفت عربستان کاملا لازم بود و وزیر ما نباید جلسه را ترک می کرد چون خروج از آن جلسه این فرصت را به عربستان می داد که بر اساس منافع خودش و ضربه زدن به اقتصاد ایران مدیریت جلسه را به عهده گیرد و نقطه نظرات خودش را به سایر کشورها تحمیل کند.

هانی زاده تصریح کرد: به هرحال عربستان سعودی با کمک آمریکا و رژیم صهیونیستی توطئه جنگ اقتصادی را علیه ایران سازماندهی کرده است هرچند که خودعربستان سعودی هم در این میان ضرر خواهد کرد.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن