دیدبان
بررسی عملکرد شهرداری تهران و سپاه پاسدارن در پیاده روی اربعین حسینی

نگاهی بر عملکرد دستگاه های خادم زائران اربعین

نگاهی بر عملکرد دستگاه های خادم زائران اربعین

دیدبان: شیعه، سنی، عرب، فارس، افغان، همه و همه جذب مغناطیس حسین(ع) شده‌اند و زائران همچون قطره‌ای در  دریای محبت حسین (ع) شناورند. برگردیم به سال 61 هجری قمری، جابربن عبدالله انصاری اولین زائر کربلا در اربعین این سال است. در برخی از روایات تاریخی بیان شده که زیارت کربلا با پای پیاده در زمان "شیخ انصاری" متوفی سال 1281 قمری رسم بوده،‌ اما در برهه‌ای از زمان به ورطه فراموشی سپرده می‌شود که در نهایت توسط "شیخ میرزا حسین نوری" دوباره احیا می‌شود.

این عالم بزرگوار اولین بار در عید قربان به پیاده‌روی از نجف تا کربلا اقدام کرد که 3 روز در راه بود و حدود 30 نفر از دوستان و اطرافیانش وی را همراهی می‌کردند، نیز با وی بودند، "محدث نوری" از آن پس تصمیم گرفت، هر سال این کار را تکرار کند، ایشان آخرین بار در سال 1319 هجری با پای پیاده به زیارت حرم اباعبدالله حسین(ع) رفت.(1) دوست داران اهل بیت (ع) از آن تاریخ به بعد این سنت را ادامه دادند.

حضور نمایندگان واتیکان در راهپیمایی اربعین حسینی

اما با روی کار آمدن حکومت صدام وقفه ای در این سنت اتفاق افتاد و حکومت با مردم برخورد می کرد و حتی زائرین پیاده را دستگیر می نمود اما همچنان مخفیانه و دور از چشم شرطه‌ها این حرکت انجام می شد با سقوط صدام،کم کم جمعیت محبان امام حسین(ع) زیاد شد و نه تنها شیعیان، بلکه اهل سنت و حتی مسیحیان نیز محبت خود به امام(ع) را در اربعین ابراز می نمایند. اکنون پیاده روی اربعین مراسم اربعین به مانور بزرگ مسلمانان و عشاقی تبدیل می شود که حول محور ابا عبدالله (ع) گرد هم جمع شده اند. در خلق این حماسه  نهادهای مختلف در حال خدمت رسانی بودند همچون سازمان حج و زیارت، نیروی انتظامی، سپاه، شهرداری، وزارتخانه‌های مختلف و...  اما هدف این نوشته پرداختن به اقدامات دو نهاد یعنی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شهرداری تهران است که انصافا تلاش‌هایی شایسته‌ای انجام دادند و با وجود حجم زیاد زائران خیلی از کمبود‌های سازمان حج و زیارت را جبران نمودند.

اقدامات سپاه در برگزاری باشکوه پیاده روی اربعین

از سپاه شروع می کنیم، اقدامات سپاه چند حوزه را شامل می‌شد. یکی از حوزه ها، حوزه امنیت بود که با همت سپاه های استان‌ها و قرارگاه‌های نیروی زمینی سپاه، امنیت جاده‌ها و معابر در داخل کشور و تا مرزها با همکاری نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات تامین شد و در مورد امنیت مراسم عظیم اربعین نیز سپاه قدس تعاملات و همکاری‌هایی با نهادهای امنیتی عراقی داشت. کما اینکه قبلا نیز نماینده عصائب در ایران گفته بود که با همکاری ایرانی‌ها امنیت اربعین را تامین می کنیم والحمد لله یکی از امن ترین مراسمات برگزار شد و حال جمله آن نویسنده که 10 سال پیش اول کتابش نوشت که "عراق ناامن‌ترین جای دنیاست" باید جای خود را با این جمله که "عراق جای امنی است حتی برای 22میلیون نفر زائر" عوض کند. البته پیام این امنیت به گروهک‌های تروریستی و حامیان عبری، عربی شان  نیز دیکته شد. حوزه‌ی دیگر، حوزه فرهنگی بود که اقدامات مختلفی چون ارائه محصولات فرهنگی به زائران چه در داخل چه در طول مسیر، برپایی موکب‌ها در مسیر و نمایشگاه‌ها و مراسمات سخنرانی در بین راه و پشتیبانی از پذیرائی زائران از جمله اقداماتی است که در این حوزه انجام شده است.

اما نقش سپاه در عرصه عزیمت و بازگشت زائران و مدیریت امور آنان برجسته است، سپاه با بکارگیری ظرفیت امکاناتی راهیان نور با همکاری سردار فضلی و یعقوب سلیمانی تلاش کرد تا در حوزه حمل و نقل، ترابری، اسکان، پذیرایی و خدمات بهداشتی زائران نقش مطلوبی ایفا کند. در این بین نقش سپاه استان ایلام و خوزستان و لرستان نیز نقش مهمی در بسیج امکانات داشتند. برای  نمونه سپاه امیرالمومنین(ع) ایلام برای حمل و نقل زائران 130 دستگاه کامیون و310 اتوبوس به کار گرفت و 18 مرکز اقامتی مستقر کرد. نکته‌ای که در این باره باید گفت این است که حجم بسیار زیاد زائران چه در مسیر عزیمت به عراق و در شهر مهران و چه در مسیر بازگشت در شهر بدره عراق و نجف جز با این بسیج امکانات قابل مدیریت نبود. چراکه بازگشت حدود دومیلیون زائر در عرض یک الی سه روز بعد از اربعین توان امکاناتی بالایی نیاز دارد تا به صورت مطلوب وارد کشور شوند هر چند باز هم امکانات بیشتری نیز نیاز هست.

در این باره آقای اوحدی  رئیس سازمان حج و زیارت نیز گفت: "از جمله اقدامات بسیار ارزشمند سپاه می توان به شبی که با ترافیک شدید جمعیت در مسیرهای منتهی به مرز مواجه بودیم اشاره کرد که سپاه مسیری را که از زمان جنگ شناسایی کرده بود به عنوان مسیر فرعی باز کرد و با نقش آفرینی سیستم خدمات فنی مهندسی سپاه امکان تردد زائران و شکستن بار ترافیکی در مدت زمان کمی میسر گردید".

نقش شهرداری تهران در پیاده روی اربعین

نهاد دیگری که به دعوت سازمان حج و زیارت برای همکاری در برگزاری امور مراسم اربعین لبیک گفت، شهرداری تهران بود. شهرداری سه هزار نیروی داوطلب برای امور خدماتی و نظافتی کربلا به این شهر فرستاد و در 50 چادر مستقر شدند تا در اوقات معین امر نظافت را انجام دهند و فقط قرار بود شهرداری تهران در امور خدماتی به زائران خدمت رسانی کند ونه اینکه شهرداری تهران وظیفه اداره کربلا را بر عهده بگیرد. بسیج شهرداری هم 100 داوطلب خود را در 4 موکب مستقر کرده اند تا خدماتی همچون شستن پای زائرین، کفاشی، خیاطی، تعمیر دوچرخه و کالسکه کودکان، پذیرایی و... را ارائه نمایند. در مسیر نجف به کربلا موکب‌هایی با نام علی بن موسی الرضا(ع) حضور داشتند بچه‌های شهرداری در یکی از این موکب‌ها روزی 10 هزار وعده غذا آماده می‌کردند. البته اینها اساساً چیزی جز توفیق نیست. اما نقش پررنگ شهرداری همچون سپاه در زمینه حمل و نقل و اسکان است که شهرداری 108دستگاه اتوبوس به صورت 24ساعته برای انتقال زائران از مهران به نجف در قسمت انتهایی‌اش اختصاص داده، وهمچنین اتوبوس‌های شهرداری در مسیر بازگشت زائران از نجف به مهران نیز به خدمت رسانی مشغول بودند البته در کنار حجم عظیم کامیون‌ها و سایر وسایل نقلیه خود عراقی ها، که باز هم برای این خیل عظیم زائران کفایت نمی کند.

جمع بندی

درآخر هم باید به نکته‌ای در مورد فعالیت این نهادها اشاره کنیم که اهمیت دارد و ما آن را از زبان شهردار تهران در دیدار با مسئولین یکی از موکب‌ها  بیان می کنیم: سعی کنید این مراسم حکومتی نشود. این مراسم باید مردمی باقی بماند و امثال شهرداری فقط متولی باشند.

منابع:

1- http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13911005001128

2-http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930928000548

3- http://www.mashreghnews.ir/fa/news/373716

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن