دیدبان

مردم توهین به اصل ولایت‌فقیه را برنمی‌تابند

مردم توهین به اصل ولایت‌فقیه را برنمی‌تابند

به گزارش دیدبان به نقل از تسنیم ، برنامه «دیروز، امروز، فردا» شب گذشته با حضور عباس سلیمی‌نمین، فعال سیاسی اصولگرا و مصطفی کواکبیان، دبیرکل حزب مردم سالاری به موضوع حماسه ۹ دی از شبکه سوم سیما پخش شد.

مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم‌سالاری در ابتدای برنامه گفت: جمهوریت و اسلامیت دو پایه اساسی حاکمیت کشور ماست. اینگونه نیست که چون کشورهای غربی بحث رأی مردم را مطرح کردند، جمهوریت برای آنهاست. در ذات اسلام جمهوریت نهفته است. مقام معظم رهبری می‌فرماید رأی مردم حق‌الناس است، تنها مربوط به انتخابات اخیر نیست و برای همه انتخابات است. هرجایی که مردم احساس کنند کلیت نظام و انقلاب در خطر است و به ارزش‌هایشان توهین می‌شود و قرار است کشورهای غربی سوء‌استفاده‌ای انجام دهند، هوشیاری‌شان را به نمایش می‌گذارند و در عرصه حاضر می‌شوند.

وی افزود: مردم در هر جایی که احساس کردند برای حفظ کشور و منافع ملی باید اقدام کنند، خوب درخشیدند. در موضوع ۹ دی ۸۸ سه عامل اساسی مردم را به صحنه کشاند. اول اینکه به ارزش‌های اسلامی اهانت شده بود و ملت حسینی ما احساس کردند که در عاشورا عده‌ای این اهانت را روا داشتند. ملتی که امسال ۲ میلیون نفر از آنها در پیاده‌روی اربعین حضور داشتند، توهین به امام حسین(ع) را نمی‌پذیرند. حالا اینکه کی بوده و چه جریانی بوده، جای بحث است ولی اصل این اهانت را هیچکس نمی‌پذیرد.

دبیرکل حزب مردم سالاری ادامه داد: عامل دوم، توهین برخی به میراث گران‌قدر امام خمینی(ره) بود. برخی شعار مرگ بر اصل ولایت فقیه را سر دادند که باعث به صحنه آمدن مردم شد. عامل سوم نیز حفظ نظام بود، مردم احساس کردند باید اینجا به صحنه بیایند و کلیت نظام را حفظ کنند.

کواکبیان تأکید کرد: مردم در خلق ۹ دی ۲ پیام اصلی داشتند. پیام اول آنها برای داخلی‌ها این بود که انتخاباتی برگزار شده و حوادثی افتاده است، اما باید تمامش کرد. برخی تازه پس از ۹ دی شروع کردند. آنها گفتند که تمام آن نامزدهای انتخاباتی را باید اعدام کرد. پیام دیگر نیز به خارجی‌ها این بود که شما نباید در مسائل داخلی ما دخالت کنید.

وی در ادامه گفت: متأسفانه ما باید اینجا مقداری شفاف صحبت کنیم. صداوسیما خیلی بهتر می‌توانست عمل کند. ۲۴ خرداد ۸۸ بنده چند نکته را تذکر دادم. اول اینکه انتخابات تمام و نتیجه معلوم شد، پس باید مسئله را همین جا تمام کنیم. ثانیا بنده معتقدم که تخلفات زیادی در انتخابات صورت گرفته است، اما تقلب در انتخابات صورت نگرفته است. ولی باید تخلفات را پیگیری کرد؛ نکته بعد این است که بین معترضان به انتخابات و ضد انقلاب و کسانی که می‌خواهند به انقلاب ضربه بزنند را باید تفکیک کرد، متأسفانه این تفکیک صورت نگرفت. در ۲۵ خرداد ۲ یا ۳ میلیون نفر به خیابان‌ها آمدند و راهپیمایی سکوت کردند و واقعا هم برای آنها شبه بود.

دبیرکل حزب مردمسالاری افزود: این را می‌شد خیلی بهتر مدیریت کرد اما این صورت نگرفت. الان هم که من برای این برنامه آمدم که در مورد ۹ دی صحبت کنم، پیامک‌های زیادی با این مضمون داشتم که فلان شده تو باز می‌خواهی بروی در برنامه ۹ دی شرکت کنی. من گفتم اتفاقا ما باید برویم حرفهایمان را بزنیم. ما چه کردیم که ۹ دی مصادره جناحی شد. من معتقدم بخشی از افرادی که در راهپیمایی ۲۵ خرداد شرکت کردند، در راهپیمایی ۹ دی هم شرکت کردند. اما ما به گونه‌ای عمل کردیم که ۹ دی سمبل یک جریان سخت شد.

کواکبیان گفت: ما نباید بگوییم که فقط نخبگان اصلاح‌طلب، اگر مجموعه همه نخبگان کشور را در نظر بگیریم باید بگوییم همه اشتباه کردند. من در دیدارهای نمایندگان مجلس می‌گفتم که شورای نگهبان یک مکانیسمی برای انتخاب نامزدهای ریاست جمهوری دارد، شما که با این مکانیسم آمدید حالا نمی‌توانید بگوئید تأیید صلاحیت شورای نگهبان خوب است، اما در ادامه کارشان درست نیست. البته برخی از اعضای شورای نگهبان خیلی بد عمل کردند. آنها باید حداقل ظاهر را حفظ کنند. در یکی از برنامه‌های انتخاباتی در مصلی، کاندیدای بعدا پیروز، به برنامه نرسید و یکی از اعضای شورای نگهبان به جای او رفت و سخنرانی کرد.

**آسیب‌شناسی فتنه ۸۸ باعث مکدر شدن خاطرها می‌شود

وی در ادامه تصریح کرد: بنده معتقدم که مجلس باید قاتونی بگذارد تا حداقل ظواهر بی‌طرفی حفظ شود. اگر ارزیابی کنیم، می‌بینیم که همه در این مباحث شریک هستند و اشتباهاتی صورت گرفت. ما باید به عبرت‌ها و نتایج بپردازیم، زیرا اگر بخواهیم آسیب‌شناسی کنیم، باعث مکدر شدن خاطرها می‌شود.

دبیرکل حزب مردمسالاری همچنین، تأکید کرد: بنده به وزیر اقتصاد گفتم که او دادن سهام عدالت را برای شب انتخابات گذاشته است؛ این که بگوییم قضیه محدود به این است که مثلا فقط فردی با دو شناسنامه رأی داده است، درست نیست.

کواکبیان گفت: تقلب به این مفهوم که مردم یک رأی دادند و نظام یک نفر دیگر را به عنوان منتخب ملت اعلام می‌کند، اصلا در سازوکار انتخابات ما امکان‍پذیر نیست. ولی تخلفاتی می‌تواند صورت بگیرد که تأثیرگذار باشد. آیت‎الله هاشمی رفسنجانی به این انتخابات اعتراض‌هایی داشت، اما در نهایت گفت به خدا واگذار می‎کنم.

وی در ادامه در پاسخ به این سؤال که اگر مردم در ۹ دی حاضر نمی‌شدند، می‌توانستیم فتنه را با اقدامات امنیتی جمع کنیم؟ گفت: در آن زمان تدبیرهایی هم اندیشیده شد. من آن موقع عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس بودم. ما یک طرحی را ارائه کردیم و چند جلسه هم خدمت آیت‌الله مهدوی‌کنی رسیدیم؛ طرحی با نام لویی جرگه ایرانی مطرح شد. البته این را برخی افراد تمسخر می‌کردند. من نمی‌گویم حتما باید با حادثه ۹ دی این موضوع تمام می‌شد، می‌شد در همان ماه‌های اول با برخی تدابیر، این مسئله را جمع کرد. در هر حال حضور مردم همیشه تأثیرگذار است. ۹ دی پیام اساسی مردم به خارجی‌ها بود. کسانی که از سفا‌رت‌ها و تریبون‌های خارجی استفاده می‌کردند، این پیام را گرفتند.

دبیرکل حزب مردمسالاری در ادامه برنامه به مسئله‌‌ای خارج از موضوع برنامه اشاره کرد و به مسائل انتخاب وزیر علوم پرداخت و گفت: عده‌ای ۹ دی را چماقی بر سر هر کسی که نمی‌پسندند، کردند.

کواکبیان در پایان برنامه خاطر نشان کرد: از مقام معظم رهبری می‌خواهم که در هفته وحدت، در مورد رفع حصر تدبیر بفرمایند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن