دیدبان

عدم کیفیت بلای جان بازار کتاب

عدم کیفیت بلای جان بازار کتاب

به گزارش دیدبان به نقل از ایرنا ، بازار کتاب برای ادامه فعالیت خود نیاز به مخاطب دارد در حالی که علاقه مندان در این بازار نمی توانند کتاب های مورد علاقه خود را پیدا کنند.

اکنون بازار کتاب بیش از هر زمان دیگر به کتاب های کیفی نیاز دارد آثاری که مخاطبان و علاقه مندان را پای ثابت فروشگاه های کتاب نگه دارد.

بازار پر از کتاب های غیرکیفی است و حتی برخی نویسندگان نیز بر آن صحه می گذارند.

بهروز نهاوندی در این باره گفت: در بازار کتاب آثار مورد علاقه مردم کمتر ارائه می شود و این بازار انباشته از کتاب های بی کیفیت است.

بهروز نهاوندی عدم نگارش کتاب بر اساس نیاز جامعه و گروه های سنی را از دیگر دلایل افول مطالعه و کتابخوانی در جامعه دانست.

وی ادامه داد:کتاب های تولید شده در کشور تنها مصرف داخلی دارد و عملا قابل عرضه به مجامع بین المللی نیست، به این علت، نویسندگان ما هم انگیزه ای برای پرداختن به موضوعات بیرونی ندارند.

این نویسنده تصریح کرد: اگر کتاب های خوب انتخاب شود و با کیفیت مناسب به بازار بیاید، حتما مورد استقبال قرار می گیرد.

نهاوندی خاطرنشان کرد: همچنین از مهمترین دلایلی که سطح مطالعه را پایین آورده ، این است که مردم از آن چه مطالعه می کنند، لذت نمی برند، باید نویسنده با تفسیر و تحلیل خلاقانه خود در متن ، لذت مطالعه را در خواننده ایجاد کند.

** گسترش نهادهای توزیع کتاب

وی در ادامه به گسترش نهادهای توزیع کتاب اشاره کرد و گفت: افزایش تقاضای کتاب با روی کار آمدن نهادهای توزیع کتاب بصورت خودجوش ، حوزه نشر را رونق می دهد.

این نویسنده افزود: برای افزایش تقاضای کتاب باید در مردم احساس نیاز به خرید کتاب، کتابخوانی و انگیزه مطالعه تقویت شود.

وی با بیان اینکه تولید انبوه برخی از موضوعات خاص باعث سردرگم شدن مخاطب می شود، اظهار داشت: فعالیت نویسندگان و مترجمانی که حرفه ای نیستند و موضوعات پیش پا افتاده و تکراری را منتشر می کنند، باعث می شود، مخاطب از مطالعه کتاب دور شود.

نهاوندی ادامه داد: همچنین بسیاری از ناشران اگر اثر ارزشمندی را چاپ می کنند صرفا هدف آنها چاپ کردن کتاب است و ارزشمند بودن آن کتاب برایشان اهمیتی ندارد، در نتیجه وقتی خواننده آثار دلخواه خود را در بازار کتاب پیدا نمی کند، از مطالعه فاصله می گیرد.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن