دیدبان

میران وابستگی بودجه ۹۴ به درآمد نفت

میران وابستگی بودجه ۹۴ به درآمد نفت

به گزارش دیدبان به نقل از تسنیم ، یکی از اجزای منابع عمومی بودجه در ایران که سهم بالایی هم دارد، صادرات نفت است و چون این منابع به دلار دریافت می شود، حجم آن در بودجه عمومی دولت به میزان زیادی متاثر از قیمت فروش نفت خام و نرخ تبدیل ارز به ریال است.

در لایحه بودجه ۹۴ کل کشور، قیمت هر بشکه نفت خام و میعانات گازی ۷۲ دلار، نرخ برابری دلار معادل ۲۸۵۰ تومان و منابع ناشی از نفت و میعانات گازی حدود یک میلیون و ۴۱۴ هزار بشکه در روز فرض شده است که از این میزان روزانه یک میلیون بشکه صادرات نفت خام، ۳۰۰ هزار بشکه صادرات میعانات گازی و ۱۲۰ هزار بشکه فروش میعانات گازی به پتروشیمی هاست.

این ارقام در قانون بودجه ۹۳ به این صورت بوده که قیمت هر بشکه نفت ۱۰۰ دلار، نرخ برابری دلار ۲۶۵۰ تومان و صادرات نفت و میعانات یک میلیون و ۴۱۷ هزار بشکه در نظر گرفته شده بود.

فرمول محاسبه منابع حاصل از نفت در بودجه سال ۹۴ به این صورت است که حاصل ضرب ۱.۴۱۴ میلیون بشکه در ۳۶۵ روز، ضرب در ۲۸۵۰ تومان، ضرب در ۷۲ دلار، ضرب در سهم بودجه از نفت می شود کل منابع حاصل از نفت در بودجه سال آینده. لازم به ذکر است که سهم بودجه از نفت لایحه سال آینده ۶۷ درصد درنظر گرفته شد و مابقی آن به صندوق توسعه ملی و حساب شرکت ملی نفت واریز می شود.

با این ارقام، وابستگی بودجه به نفت در لایحه بودجه سال ۹۴ کل کشور حدود ۳۶.۳ درصد خواهد بود که این رقم در قانون بودجه سال ۹۳ کل کشور ۳۹.۲ درصد بوده است. البته باید توجه داشت که این نسبت ممکن است کمتر از میزان واقعی برآورد شده باشد زیرا منابع غیرنفتی لایحه بودجه مثل مالیات خوشبینانه برآورد شده و تحقق کامل آن بعید است.

در مجموع میزان استفاده از منابع نفتی در لایحه بودجه سال ۹۴ کل کشور حدود ۸۷ هزار میلیارد تومان برآورد می شود.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن