دیدبان
حجت الاسلام ادیب یزدی:

تعظیم شعائر الهی نسبت به سنت های ایرانی اولویت دارد

تعظیم شعائر الهی نسبت به سنت های ایرانی اولویت دارد

به گزارش دیدبان به نقل از ایران اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین مرتضی ادیب یزدی در گفتگو با ایران اسلامی، مردم را به تعظیم شعائر در واپسین روزهای عزاداری در ماه صفر توصیه کرد و در عین حال تاکید کرد که مردم می توانند به دلیل تقارن آخرین شب پاییز با ایام شهادت حضرت رسول (ص)، مراسم شب چله یا شب یلدا را با دو یا چهار شب تاخیر برگزار کنند.

مشروح سخنان حجت الاسلام ادیب یزدی را در ادامه دنبال نمائید:

همانطور که در ایام و سنوات گذشته، تقارن هایی در خصوص پیش آمدن ایام عزاداری و ایام شادی داشتیم، مانند چند سال پیش که عید نوروز با ایام عاشورا تقارن پیدا کرده بود و به دلیل اینکه گردش ایام و فاصله ده روزه بین سالهای قمری و شمسی چرخش آن گاهی ما را به این تقارن می کشاند، بدیهی است در چنین تقارنی آنچه اصل است تعظیم شعائر الهی و هم نوا شدن با لسان حضرت حق تعالی و معصومین و ملائکه الهی است.

سنت های مقطعی و گذرایی وجود دارند که حتی ترک آن چندان ضرری به جایی نمی رساند و باید در چنین تقارن هایی اولویت مسلم تعظیم شعائر الهی باشد.

«وَ مَنْ یُعَظِّمْ شَعائِرَ اللَّهِ فَإِنَّها مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ»

قرآن کریم هم امر می فرماید به مسلمین در جهت تعظیم شعائر الهی تا نهایت تلاش خود را در این راه به کار گیرند. شعائر الهی عبارت است از آن شعورهای خفته ای که با توسل و دست یافتن به منابع عظیم عصمت و علم و نورانیت و هدایت رسول خدا (ص) و خاندان بزرگوارش می تواند ما را در تشخیص مسیر، بصیرت کافی ببخشد و تشویق برای ادامه مسیر را در ما ایجاد کند.

شعائر الهی چیست؟

شعائر الهی عبارتست از آن شعارها و پرچم هایی که باید برای تعظیم دین خدا علی الدوام در اهتزاز باشد.
یکی از موثرترین آنها را در سالهای اخیر در روز اربعین مشاهده کردید؛ جمعیت انبوهی که به سمت کربلا حرکت کردند به نگاه عالم به شیعه و طرفداران اهل بیت را عوض کردند. یعنی عالم فهمید یک امت به پا خواسته و یک ملت زنده و پایدار دنباله رو اهداف مبارک سیداشهدا هستند و این به جدّ تعظیم شعائر الهی است.

به جهت جایگاه عظیم پیامبر(ص)، تعظیم در پیشگاه خدا و حفظ حرمت آن بزرگوار اوجب واجبات است و می تواند ما را به بسیاری از اهدافمان نائل کند و حال آنکه مسئله شب یلدا یک مسئله مقطعی و گذراست.


مردم مراسم شب یلدا را با تاخیر برگزار کنند

درست است که این شب در سنت ما ایرانی ها جا دارد و جزء فرهنگ ما ایرانیان است، اما در تقارن این دو با هم آنچه اولویت دارد، قطعا تعظیم شعائر الهی است.

در اینصورت مردم برای شب یلدا می توانند دو یا چهارشب دیرتر مراسم خود را برگزار کنند، ضمن اینکه حتی بعضی کارها در شب یلدا مانعی هم ندارد مثل صله رحم، دید و بازدید و پای صحبت بزرگان نشستن که اینها از سنت رسول خدا (ص) هم هست.

اما اینکه ما بیاییم شب یلدا که مصادف با رحلت رسول خدا(ص) است را دور هم باشیم و شادی کنیم و کف بزنیم خلاف شرع و خلاف اخلاق است و حتی ممکن است غضب الهی را هم در پی داشته باشد.
امیدواریم ملت شریف، ولایتمدار، بصیر و ارجمند ایران اسلامی به تکلیفی که وژدان و شرف و عزت ما اقتضا می کند عمل کنیم.

انشاالله که عاقبت همه به خیر باشد.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن