دیدبان
نگاهی به الگوگیری دیگر کشورها از تفکر بسیج

بسیج؛ تفکری که از انقلاب اسلامی به دنیا صادر شد

بسیج؛ تفکری که از انقلاب اسلامی به دنیا صادر شد

دیدبان: وقوع انقلاب اسلامی ایران را در فضای بین الملل می توان مقاومتی سرسختانه و پاسخی منفی در برابر استکباری دانست که روز به روز در حال پیشرفت و دنیا را به دو جبهه شرق و غرب تقسیم کرده بود. انقلاب اسلامی برای آنکه بتواند خود را از گزند و آسیب شرق و غرب مصون بدارد و در برابر آنان ایستادگی کند، می بایست به راه حلی درونی و مستقل از قدرت ها روی می آورد. بنیانگذار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی(ره) به این منظور دستور تشکیل بسیج را صادر کردند، نیرویی برخاسته از متن مردم و با دو ویژگی اصلی احساس مسئولیت و بصیرت برگرفته از دین مبین اسلام که موجب شکست ناپذیری جمهوری اسلامی شده است. پس از مقاومت روز افزون جمهوری اسلامی مقابل مستکبرین عالم و تزلزل هیمنه پوشالی آنها، دیگر کشورها با تاثیر از ایستادگی جمهوری اسلامی ایران به الگوگیری از شیوه مقاومت ایران پرداختند.

به بیان دیگر هنگامی که  انقلاب اسلامی در اوج فضای دوقطبی و استیلای اندیشه های کمونیسم و لیبرالیسم به وقوع پیوست و علاوه بر آنکه معادلات منطقه‌ای در منطقه را تغییر داد، موجب احیای جنبش های اسلامی و نهضت های رهایی بخش شد. جهانیان شاهد بودند که انقلاب اسلامی با استفاده از نیروی ایمان و اتکا به درون توانست موفق شود و همین مساله باعث الگوگیری از تفکر بسیجی شد، تفکری که بن‌مایه انقلاب اسلامی بود.

به علاوه عامل مهمتری که در الهام گیری از بسیج موثر واقع شد، ایدئولوژی جهان شمول امام خمینی (ره) بود که در سخنان حضرت امام (ره) به روشنی واضح است که فرمودند: "ما می‏گوییم تا شرک و کفر هست، مبارزه هست. و تا مبارزه هست، ما هستیم. ما بر سر شهر و مملکت با کسی دعوا نداریم. ما تصمیم داریم پرچم «لا اله الاّ اللّه‏» را بر قلل رفیع کرامت و بزرگواری به اهتزاز درآوریم".

 یا آن هنگام که فرمودند: «این وظیفۀ اولیۀ ما و انقلاب اسلامی ماست که در سراسر جهان صلا زنیم که ای خواب رفتگان! ای غفلت‏زدگان! بیدار شوید و به اطراف خود نگاه کنید که در کنار لانه‏های گرگ منزل گرفته‏اید. برخیزید که اینجا جای خواب نیست! و نیز فریاد کشیم سریعاً قیام کنید که جهان ایمن از صیاد نیست! امریکا و شوروی در کمین نشسته‏اند، و تا نابودی کاملتان از شما دست بر نخواهند داشت.» باعث می شود روح آزادی خواهی را در بین همه ملت های جهان بدمد.

مقاومت اسلامی لبنان

یکی از ثمرات بین المللی تفکر بسیج شکل‌گیری مقاومت اسلامی لبنان بود که پایه‌های آن با تاثیر از انقلاب اسلامی و تفکر استکبار ستیزی شکل گرفته است. سید حسن نصر الله دبیر کل فعلی حزب الله، در مورد بنیان گذار انقلاب اسلامی می گوید: «ایشان سمبل و نماد انقلاب علیه طاغوت ها و مستکبران و نظام های استبدادی می باشد. به طوری که موفق شد روح امید را در جان های مستضعفان بدمد. ایشان، نظریه اراده ملت ها در مقابل اراده مستکبران را احیا کرد. بدین ترتیب، امام برای ما بیش از یک سمبل دینی مطرح است، نه تنها برای ما، بلکه برای همه مستضعفان جهان این رابطه روحی و معنوی بین ما و امام، حتی قبل از تجاوز نظامی اسرائیل در سال 1982 نیز وجود داشت.» این سخن دبیرکل کنونی حزب الله نشان دهنده باوری است که پس از انقلاب اسلامی در اذهان شکل گرفت تا با تکیه بر آن اعتقادات به رویارویی با نظام های استبدادی برخیزند.

از شکل‌گیری تا شکست دادن رژیم صهیونیستی

جنوب لبنان در سال 1982.م (1361) به صورت همه جانبه مورد هجوم رژیم صهیونیستی قرار گرفت و به دست صهیونیست‌ها اشغال شد. در واکنش به این اشغال‌گری جناح مذهبی جنبش امل، اتحادیه علمای مسلمان بقاع و هیئت‌های اسلامی به فکر سازماندهی مجدد شیعیان با رویکرد مقاومت افتادند و هر گروه، سه نماینده به دیدار امام خمینی(ره) فرستادند. حسین الموسوی، حسین الخلیل، حسین عبید (از امل)؛ سید عباس موسوی، شیخ محمدعلی المقداد و شیخ محمد یزبک (از اتحاد علما)؛ محمد رعد، هانی قاسم و شیخ حسان عبدالله (هیات‌های اسلامی) گزارشی از اوضاع لبنان دادند و خواستار ارائه‌ رهنمود شدند. امام خمینی ضمن تأیید توافق آنان مبنی بر اتحاد، از مقاومت حمایت کرده و وعده‌ پیروزی به آنان دادند.

تا مدت‌ها، تشکیل گروه جدید مخفی ماند، امّا فعّالیت‌ها به صورت غیر رسمی آغاز شد. گروه های مقاومت در دره‌ی بقاع لبنان شکل گرفته و پس از آموزش، به مقابله با اشغالگران پرداختند. رژیم صهیونیستی تحت ضربات حزب الله به ناچار سال 1985.م (1363) از بیروت و سپس از صیدا عقب‌نشینی کرد و به باریکه‌ امنیتی جنوب لبنان پناه برد. حزب الله نه تنها توانسته بود با مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی، اشغالگران را متوقف سازد بلکه آنان را از جنوب لبنان خارج کرد. تا سال 2000 نیروهای مقاومت عملیات های متعددی ضد رژیم صهیونیستی با موفقیت به انجام رساندند و در ماجرای تبادل ۴۲۰ اسیر و تحویل ۵۹ شهید در قبال اجساد ۳ کشته ی اسرائیلی و سرتیپ تننباوم در ۲۹ فوریه ۲۰۰۰؛ ذلت رژیم صهیونیستی را در سراسر جهان به نمایش گذاشتند. موفقیتی که در سال 2006 هم پس از 33 روز مقاومت، در برابر رژیم صهیونیستی به دست آوردند.

به این ترتیب حزب الله توانست در مقابل مستکبرین با همان راهبردی که حضرت امام (ره) در ایران پایه ریزی کرده بودند به پیروزی هایی برسد که هم اکنون خواب سران رژیم صهیونیستی را آشفته کرده است. به طوری که گادی ایزنکوت فرمانده جدید ستاد ارتش رژیم صهیونیستی پس از اعتراف به اینکه رژیم صهیونیستی در جنگ 33 روزه نتوانست به هیچ‌یک از اهداف مورد نظر خود دست یابد، اعلام کرده  حزب‌الله صد هزار موشک داراست که بسیاری از آن‌ها مجهز به سامانه‌های هدف‌گیری دقیق هستند. آنها می‌توانند اهدافی مانند تأسیسات برق یا مرکز فرماندهی نظامی در مرکز تل‌آویو یا فرودگاه بین‌المللی را هدف قرار دهند.

فلسطین

در رابطه با استکبارستیزی گروه های فلسطینی جایگاه بالایی دارند، گروه هایی که پس از آنکه کشورشان اشغال شد و مورد بیشترین تبعیض‌ها قرار گرفتند. در حالی که کشورهای عربی پس از شکیت مفتضخانه از رژیم صهیونیستی در جنگ 6 روزه نه تنها اختلافات خود را با رژیم صهیونیستی کنار گذاشته بودند، بلکه علنا با آنان همکاری می کردند، اما در همین شرایط گروه های فلسطینی به مقاومت برخاستند و برای مقابله با جبهه مستکبرین صف کشیدند و گروه‌های مقاومت را تشکیل دادند و آرمان  آنها از بین بردن از بین بردن رژیم صهیونیستی  با استفاده از روش های مسلحانه و یا اهدافی چون فلج کردن توانایی نظامی رژیم صهیونیستی است و برای تحقق این آرمان حتی از جان خود دریغ نمی کنند. برتر از گروه ها مردم عادی فلسطین در مقابل نظام استکبار سالهاست به ایستادگی مداومت دارند و از هر فرصتی برای ایجاد انتفاضه ای پرشور استفاده می کنند.

از گروه های مسلح فلسطینی می توان گرو های حماس، جهاد اسلامی، فتح و غبره ر ا نام برد گروه هایی که با تکیه بر ظرفیت محدود داخلی علاوه بر آنکه توانستند در مقابل ارتش تا بن دندان مسلح رژیم صهیونیستی مقاومت کنند، بلکه شروط خود را برای صلح به رژیم صهیونیستی تحمیل کنند.

یمن

در یمن حوثی ها علم مبارزه با استکبار را بر دوش گرفته اند. مبارزان حوثی یا شباب‌المؤمنین نام گروهی از مبارزان شیعه زیدی یمن است. این گروه نام خود را از رهبرشان، حسین بدرالدین حوثی گرفته‌اند که در سال ۲۰۰۴ توسط نیروهای ارتش یمن کشته شد. همان کسی که شعار «الله اکبر، الموت لآمریکا، الموت لاسرائیل، اللعنة علی الیهود، النصر للاسلام» را در میان حوثی ها رواج داد که هم اکنون شعار اصلی آنان شده است.

وی یکی از مریدان انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره) بود که به گفته مطلعان در دهه شصت برای آشنایی با اندیشه‌های امام خمینی (ره) به قم سفر کرد و بسیاری از کتاب‌های او را مطالعه کرد. وی در یکی از معروف‌ترین سخنرانی‌های خود با عنوان «خطر ورود آمریکا به یمن» تاثیرات اندیشه‌های جنبش خود از انقلاب امام خمینی (ره) را ارائه داد. او در این سخنرانی می‌گوید: "امام خمینی (ره) آمریکا را «شیطان بزرگ» نامید چراکه او [آمریکا] ورای همه شرور است و آنکه بر آمریکا حکم می‌راند و بر آمریکا مسلط است یهود است و یهود همانی است که خدا در قرآن کریم از آن در آیات بسیاری حکایت کرده است. دشمنی با امریکا بر بصیرت ما می افزاید اگر ببینم آمریکا به من به چشم دوست می‌نگرد در خودم شک می‌کنم."

تشییع میلیونی پیکر حسین بدر الدین حوثی رهبر حوثی های یمن

حتی هنگامی که ده سال پس از شهادت او کنفرانسی برای یادبود او برگذار می شود، سخنرانان تاکید می کنند موسس جنبش حوثی به این علت جان خود را از دست داد که در برابر آنچه که آنها از آن به عنوان «دستور کار امریکا و اسرائیل در جهان اسلام» نام بردند تسلیم نشد و یا سرهنگ نجیب المنصوری گفت: "آنها حسین را کشتند چرا که وی احساسات را برای مقابله با دستورکار جهانی مستکبرانه‌ی امریکا و اسرائیل برانگیخت. هر چند آنان توانستند وی را به قتل برسانند اما قادر به از بین بردن ایده‌های او نبودند."

سوریه و عراق

امریکا، رژیم صهیونیستی و هم‌پیمانان آنها پس از آنکه موفق به متوقف ساختن گروه های فلسطینی از راه های مختلف نشدند، بر آن شدند تا برای رسیدن به اهداف خود از فضای بیداری اسلامی ایجادشده در منطقه سوء استفاده کنند و به محور مقاومت هجوم ببرند. از این رو برای مبارزه با محور مقاومت به گروه هایی روی آوردند که به ظاهر رنگ و بویی از دین را به همراه داشتند اما  مصداق بارز کفرپیشگان بودند و نماینده آنها به شمار می آمدند. این بار جبهه استکبار به رویارویی مستقیم با مسلمانان نپرداخت بلکه آنان را مقابل یکدیگر قرار داد تا علاوه بر آنکه هزینه های کمتری متحمل شود، با غبارآلود کردن فضا تشخیص حق را سخت کند.

از این رو همه جانبه به سوریه که یکی از کشورهای اثرگذار در جبهه مقاومت بود، هجوم آوردند تا محور مقاومت را با مشکل مواجه کنند. اما با همه تلاش های مستکبرین مردم سوریه به یاری ارتش شتافتند و برای عقب راندن دشمن پشت سر دولت ایستادند و توانستند در برابر آنها مقاومت کنند.

تکفیری ها به نمایندگی از عده ای که به دنبال تضعیف محور مقاومت بودند پس از آنکه در سوریه کاری از پیش نبردند، به سوی عراق راهی شدند تا علاوه بر اهداف قبلی قضیه فلسطین را در حاشیه قرار دهند، در ابتدا موفقیت هایی به دست آوردند اما مردم پس از لبیک به دعوت مراجع تقلید برای مقابله با تکفیری ها به حمایت از دولت شتافتند و به مقاومت در برابر عده ای برخاستند که با تحریک جبهه استکبار برای از بین بردن جبهه مقاومت به تحریف فرهنگ جهاد مشغول بودند.

تفکربسیجی، حکومت اسلامی و تمدن نوین اسلامی

به این ترتیب در جهان اسلام هر جا که راهبرد حضرت امام(ره) برای مقابله با نظام استکبار به کار گرفته شد شکوفایی در پی داشت و گروه های مقاومت توانستند مستکبرین را متوقف کنند و یا شکست دهند و گام هایی برای تحقق حکومت بزرگ اسلامی بردارند و در راستای تمدن نوین اسلامی حرکت کنند. نکته ای که امام راحل(ره) در آخرین پیام برای بسیج طلبه و دانشجو بر آن تاکید کردند: "که اگر بر کشوری نوای دلنشین تفکر بسیجی طنین‌انداز شد، چشم طمع دشمنان و جهان‌خواران از آن دور خواهد گردید؛ والا هر لحظه باید منتظر حادثه ماند. ... باید بسیجیان جهان اسلام در فکر ایجاد حکومت بزرگ اسلامی باشند و این شدنی است، چرا که بسیج تنها منحصر به ایران اسلامی نیست ، باید هسته‌های مقاومت را در تمامی جهان به وجود آورد و در مقابل شرق و غرب ایستاد. شما در جنگ تحمیلی نشان دادید که با مدیریت صحیح و خوب می‌توان اسلام را فاتح جهان نمود."

و یا در پیامی پس از پذیرش قطعنامه 598 اعلام می دارند: "من به صراحت اعلام می‏کنم که جمهوری اسلامی ایران با تمام وجود برای احیای هویت اسلامی مسلمانان در سراسر جهان سرمایه‏گذاری می‏کند و دلیلی هم ندارد که مسلمانان جهان را به پیروی از اصول تصاحب قدرت در جهان دعوت نکند و جلوی جاه‏طلبی و فزون‏طلبی صاحبان قدرت و پول و فریب را نگیرد. ما باید برای پیشبرد اهداف و منافع ملت محروم ایران برنامه‏ریزی کنیم. ما باید در ارتباط با مردم جهان و رسیدگی به مشکلات و مسائل مسلمانان و حمایت از مبارزان و گرسنگان و محرومان با تمام وجود تلاش نماییم. و این را باید از اصول سیاست خارجی خود بدانیم. ما اعلام می‏کنیم که جمهوری اسلامی ایران برای همیشه حامی و پناهگاه مسلمانان آزادۀ جهان است. کشور ایران به عنوان یک دژ نظامی و آسیب‏ناپذیر نیاز سربازان اسلام را تأمین و آنان را به مبانی عقیدتی و تربیتی اسلام و همچنین به اصول و روشهای مبارزه علیه نظامهای کفر و شرک آشنا می‏سازد."

منابع:

 

http://www.pajoohe.com/fa/index.php?Page=definition&UID=30285

http://www.tasnimnews.com/Home/Single/574478

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13920313001421

http://www.presstv.ir/farsi/detail/1393/03/04/4080/

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن