دیدبان
دنیایی به رنگ اربعین

پیامی که اربعین امسال به گوش دنیا رساند

پیامی که اربعین امسال به گوش دنیا رساند

دیدبان: با تأکیدات فراوانی که از اهل بیت(ع) بر زیارت حضرت سیدالشهدا(ع) شده، زیارت امام حسین(ع) از جایگاه ویژه‌ای در میان شیعیان و حتی غیر آن برخوردار است. در میان مناسبت‌های مختلفی که به عنوان روزهای زیارت ایشان معروف است، زیارت اربعین، دارای ارزش فراوان و قدمتی طولانی است، به گونه ای که در حدیثی، از جمله علائم مؤمن را زیارت سیدالشهدا در روز اربعین و خواندن زیارت اربعین برشمرده اند. در این روز، جابربن عبدالله انصاری، از اصحاب رسول خدا(ص)، در سال 61هجری قمری خود را به مرقد مطهر امام حسین(ع) رساند و در فضایی بسیار دلسوز و با چشمانی نابینا، به زیارت حضرت پرداخت.

در طول سالیان سال، زیارت امام حسین(ع) به خصوص در اربعین حسینی رواج داشته و بنا بر نقل‌های موجود، سنت پیاده روی به سوی کربلا تا زمان شیخ انصاری(ره) در ایام اربعین معمول بوده است. با این حال، وقفه‌ای در انجام این سنت حسنه رخ می‌دهد تا اینکه در زمان حاجی نوری(ره)، این کار از سر گرفته می‌شود.

سنت پیاده‌روی اربعین حسینی، از زمان حاجی نوری، عمری حدودا 100ساله دارد و حتی در سخت‌ترین سال‌های شیعیان و در دوران حکومت صدام، برخی با از جان‌گذشتگی، این سنت حسنه را تاکنون ادامه دادند، چرا که رژیم بعثی در صورت اطلاع از این کار، افراد را دستگیر و مجازات می‌کرد. با تمام این تلاش‌ها، هم اکنون تعداد زائرین پیاده اربعین، تبدیل به چندین میلیون نفر شده اند که هر سال به شمار آنان افزوده می‌شود. این گرهمایی بزرگ و مانور قدرت شیعیان، ما را بر آن داشت تا نکاتی را در مورد اثرات منحصر بفرد این اجتماع بی‌نظیر در دنیا، به خصوص در سال جاری عرضه بداریم:

دفع خشونت از چهره اسلام و شیعیان

ارادت زائرینی که با پای پیاده، روزهای زیادی را در راه و در سختی می‌گذرانند، یک مفهوم بسیار روشن و واضح است و آن اینکه، دین اسلام و به خصوص مذهب شیعه، آیین محبت و دوستی است. این نکته، بر خلاف آن چیزی است که عده ای سعی دارند از اسلام جلوه دهند و با طرح چهره‌ای خونخوار و جنگ‌طلب، اسلام هراسی و شیعه هراسی را در دنیا رواج دهند. اربعین سیدالشهدا(ع)، چهره‌ای جهانی از امام حسین(ع) را نشان می‌دهد که کوچک و بزرگ و زن و مرد را به سوی امام خود می‌کشاند.

جنبه مردمی پیاده‌روی اربعین

از مهمترین ویژگی‌های پیاده‌روی اربعین، جنبه مردمی آن است. هر چند برخی تمهیدات دولتی برای بهتر برگزار شدن مراسم اربعین حسینی، هرساله فراهم می‌شود و امسال نیز با قوت تمام انجام گردید، اما نقش مردم و قبیله‌ها را در باشکوه برگزار شدن این اجتماع بزرگ نمی توان نادیده گرفت. چندین روز قبل و بعد از اربعین، تمام امکانات کشور عراق، به خصوص در مناطق شیعه‌نشین آن، برای برگزاری این مراسم بسیج می‌شوند، تا حدی که دو شهر نجف و کربلا، حالتی تعطیل به خود می‌گیرند و همگان در تدارک این حماسه عظیم هستند. به طور خاص، در میزبانی از زائرین امام حسین(ع)، می‌توان نقش جدی مردم را مشاهده کرد. به این منظور، هر کس، چه دارا و چه فقیر، با تمام آنچه در اختیار دارد، به استقبال از اربعین حسینی و زائرین کربلا می‌آید.

وحدت حول محور اباعبدالله الحسین(ع)

نماز 30کیلومتری امسال در مسیر نجف-کربلا، حاوی یک پیام روشن بود و آن، اینکه نام پربرکت امام حسین(ع)، می‌تواند محور وحدت شیعیان عالم، با گرایش‌های متفاوت باشد و چه خوب است که شیعیان، پس از این حادثه عظیم و شگفت، وحدت کلمه و هماهنگی خویش را بیش از پیش حفظ نمایند. حتی این وحدت کلمه به شیعیان محدود نمی‌شود و به پیروان ادیان دیگر نیز راه یافته است، به گونه‌ای که می‌توان ادعا کرد اربعین حسینی، بستری را برای نقش‌آفرینی معنویت‌گرایان الهی فراهم نموده است. تصاویر متعددی از حضور مسیحیان در پیاده روی اربعین منتشر شد که مؤید همین نکته است.

اربعین نماد استقامت شیعیان

پیش از اربعین امسال، ابوبکر البغدادی در یک فایل صوتی، شیعیان را چنین تهدید کرد:

«چند سالی است که حضور شیعیان در اربعین رشد کرده، ما امسال با تمام قوا وارد عمل خواهیم شد و در اربعین امسال، همانند عاشورای ۶۱ هجری، تمامی شیعیان را به خاک و خون می کشانیم ... زیارت حسین (حضرت سیدالشهداء علیه السلام) در اربعین، به نماد اتحاد شیعیان معروف شده است و ما باید به این اتحاد و همدلی ضربه ای اساسی وارد کنیم.»

با تمام این تهدیدات، هرچه سعی شد شرایط امنیتی بد جلوه داده شود، افراد بیشتری انگیزه پیدا کردند تا تروریست‌ها را به چالش کشانده و به آن‌ها ثابت کنند که نمی‌تواند سد راه زائرین شوند. بنابراین، این مراسم سوگواری تنها یک مراسم مذهبی نیست، بلکه نشانه ی پر رنگی از مقاومت است.

حتی اگر داعشی ها از آسمان ببارند باز هم به زیارت امام حسین(ع) می‌رویم

در نهایت، سیل خروشان عاشقان امام حسین(ع) در پیاده‌روی اربعین که متشکل از جمعیتی حدود 22میلیون نفر بود، تهدیدات داعش را خنثی نمود و به آنان نشان داد مذهب شیعه، بر روی اصول خود پابرجا بوده و تهدید و رعب‌افکنی، هراسی در دل شیعیان به وجود نمی‌آورد. پایگاه ایندپندنت انگلیس، در مقاله‌ای چنین یاد آور شد که یکی از بزرگترین و خطرناک ترین زیارت‌ها در جهان، در حال جریان است.

دردمندی زائران امام حسین(ع)

طبق اخبار منتشره، حدود چهار و نیم میلیون زائر خارجی در ایام اربعین برای ادای مراسم اربعین حسینی از گذرگاه‌های گوناگون زمینی و هوایی وارد عراق شدند. این حجم عظیم از زائرین که از کشورهای منطقه و غیر آن حاضر بودند، ارتباطی میان مسلمانان مناطق مختلف به خصوص شیعیان ایجاد می‌کند و آنان نسبت به کمّ و کیف وضعیت مسلمانان و شیعیان مناطق مختلف اطلاع پیدا می‌کنند. بنابراین، ایام اربعین، فرصت مناسبی است تا درد شیعیان بحرین و عربستان و ...، به دیگران اطلاع‌رسانی شود. شاید به همین دلیل است که به تعبیر تحلیل‌گر پایگاه اینترنتی فاینگتن پست، بزرگترین اجتماع مردمی جهان، در سانسور خبری به سر می‌برد. تحلیل‌گر سایت هافینگتن پست(شبکه خبری آنلاین در آمریکا که گرایشات لیبرالی دارد) در یادداشتی می‌نویسد:

اگر تنها صدها نفر از معترضان در لندن به خیابان‌ها بیایند و شعار بدهند و یا در هنگ کنگ راهپیمایی‌هایی اتفاق بیافتد و یا در روسیه مردم تظاهرات ضد پوتین انجام دهند، میگوییم سطح بالایی از دموکراسی در این کشورها وجود دارد و به سرعت در رسانه‌ها منعکس می‌شود، اما یک گردهمایی ۲۰ میلیونی با وجود وحشت و سرو صدای عراق، حتی موفق نمی‌شد به زیرنویس اخبار راه پیدا کند. علیرغم این که این رخداد دارای تمام عناصر حیاتی و ویژگی‌های چشم نواز: ارقام بزرگ و گیج کننده، اهمیت سیاسی، پیام انقلابی، پیشینه تاریخی و اصل وجود است، یک تحریم غیر رسمی رسانه ای به این رویداد بسیار بزرگ تحمیل شده است.

جمع بندی

اربعین امسال با تمام تمهیدات و تصمیمات اتخاذ شده و همه نقاط قوت و ضعف، با شکوه فراوان برگزار گردید. آنچه در نظر برخی از مخاطبین ایرانی از وضعیت عراق شکل گرفته، فضایی ناآرام است که صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران سعی کرد امسال با نشان دادن زیبایی‌های این برنامه، متن را مهم‌تر از حاشیه گرداند که تا حد بسیار زیادی، موفق نیز بود. در این حال، به عقیده دیدبان لازم است همکاری میان مسئولان ایران و عراقی در هر چه بهتر برگزار شدن این مراسم عبادی-سیاسی تداوم یابد تا در سال‌های آینده، حتی کوچکترین ناهماهنگی در اجرای این مراسم مشاهده نشود. مشکلات اساسی در حمل و نقل زائرین و محل اسکان آنان به خصوص در شهر مقدس کربلا، از نخستین نیازهایی می‌باشد که حدود یک سال برای رفع آن فرصت باقیست.

منابع:

http://www.qudsonline.ir/detail/News/252176

http://jahannews.com/vdcizwapvt1a3w2.cbct.html

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13911005001128

http://www.abna.ir/persian/service/middle/archive/2014/11/27/654315/story.html

http://www.mashreghnews.ir/fa/news/307720

http://fa.alalam.ir/news/1658798

http://www.isna.ir/fa/news/93091911790

http://www.independent.co.uk/news/world/middle-east/one-of-the-worlds-biggest-and-most-dangerous-pilgrimages-is-underway-9882702.html

مرتبط‌ها

راه کاهش ظلم در خانواده افزایش حرمت پدر است

خروجی قرمز حمل سلاح آسان در ایران

خادمیاران رضوی: طلیعه‌ای نو از «آفتاب» فرهنگ شیعی

تحلیلهای رنگین برای عمامه خونین

سبکِ زندگی پرونده‌ساز!

تعداد بالای پرونده در قوه؛ آسیب اجتماعی یا اشکلات ساختاری؟