دیدبان
حجت‌الاسلام آل‌هاشم:

دشمن به دنبال دور کردن قشر تحصیل کرده از مسائل دینی است

دشمن به دنبال دور کردن قشر تحصیل کرده از مسائل دینی است

به گزارش دیدبان به نقل از تسنیم، حجت‌الاسلام سید محمدعلی آل‌هاشم رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش صبح امروز در جمع فرماندهان، دانشجویان و اساتید مرکز آموزش 01 نیروی زمینی ارتش ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن 28 صفر سالروز رحلت پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص) و سبط رسول اکرم(ص) حضرت امام حسن مجتبی(ع)، فرارسیدن  27 آذر، سالروز شهادت آیت‌الله مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه را گرامی داشت.

وی با اشاره به تلاش استعمارگران برای مسخ کردن نسل جوان در کشورهای اسلامی، افزود: استعمارگران برای دور کردن جوانان از اسلام ناب و بیگانه کردن آنان از تعالیم اسلام و روحیه دینی و علمی، توطئه‌ها و ترفندهای گوناگونی را شکل دادند، اما آنان برای اجرای نقشه‌های خود به مانع بزرگی برخورد کردند که آن اعتقادات اسلامی ملت‌های مسلمان سراسر جهان بود.

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، تأکید کرد: در گذشته اولین تحصیل‌کردگان ایرانی در غرب عمدتاً کسانی بودند که به خاطر ضعف نفس و فقدان شناخت کافی از مبانی و تعالیم اسلام ناب، نسبت به دین احساس بیگانگی می‌کردند، در آن دوران دانشگاه که می‌بایست برای پیشرفت‌های علمی در خدمت مردم قرار می‌گرفت، در مسیر جدایی از دین حرکت می‌کرد و نه تنها نسبت به دین بی اعتنا بود، بلکه به مقابله با دین نیز می‌پرداخت و این همان فرهنگی بود که استعمارگران در دانشگاه‌ها ایجاد کرده بودند تا حوزه‌های علمیه از پیشرفت‌های علمی روز به اندازه کافی مطلع نباشند و این در حالی بود که ملت ایران همواره پیشرفت‌های علمی را در پرتو باورهای دینی خود به دست آورده است.

حجت‌الاسلام آل‌هاشم یکی از اهداف عالی انقلاب اسلامی ایران را تقویت روشنفکری دینی از طریق افزایش هم‌اندیشی و تعامل فکری میان دو نهاد حوزه و دانشگاه دانست و تصریح کرد: طرح مسئله وحدت میان حوزه و دانشگاه توسط امام راحل را می‌توان از آثار پر برکت انقلاب اسلامی دانست که با بهره‌گیری از رهنمودهای امام(رضوان‌الله تعالی علیه) انجام گرفت.

وی خاطرنشان کرد: امام‌خمینی(ره) با آگاهی کامل نسبت به واقعیت‌های اجتماعی، راه حل مشکلات کشور را وحدت روشنفکران و تحصیل‌کردگان جدید با دین و آشنا کردن روحانیون با پیشرفت‌های علمی جهان می‌دانستند تا هم روشنفکران و هم روحانیون با پیشرفت‌های علمی جهان با دین بیشتر آشنا شوند.

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش اظهار داشت: آیت‌الله مفتح یکی از شاگردان برجسته حضرت امام راحل از جمله افرادی بودند که توطئه جدا نگه داشتن دو قشر روحانیون و دانشگاهیان را با تمام وجود احساس کرده بودند و در راه تحقق بخشیدن به آرمان‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و ایجاد وحدت میان این دو قشر مهم، تلاش و مجاهدات‌های بسیار مهمی انجام داد.

حجت‌الاسلام آل‌هاشم تأکید کرد: شهید آیت‌الله مفتح اندیشمندی بزرگ و عالمی متعهد بود که در تحصیلات حوزوی و دانشگاهی به درجات عالیه رسیده بود، وی در زمان طاغوت نیز در کنار مردم به مبارزه می‌پرداخت و پس از پیروزی انقلاب نیز نقش  ارزشمندی را در راه به ثمر نشستن انقلاب ایفا کرد.

وی وحدت مورد نظر حضرت امام خمینی(ره) میان حوزه و دانشگاه را یک راهبرد اساسی برای تحقق اسلام ناب و دستیابی به یک جامعه اسلامی و فرهنگی دانست و تصریح کرد: شکل‌گیری این وحدت تنها یک شعار نبود، بلکه وحدت میان این دو قشر به عنوان دو پایگاه مهم جامعه برای حرکت در مسیر پیشرفت از اهمیت بسیار زیادی برخودار بوده است و جا دارد برای مقابله با تهاجم فرهنگی و محدودیت‌های علمی همه آگاهی داشته باشند که وحدت و همکاری میان این دو نهاد نه یک وحدت شکلی بلکه همفکری در مبانی معرفت شناختی ارزش‌های فرهنگی و حرکتی جهت رفع نیازهای علمی جامعه است.

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش با بیان اینکه رهبر فرزانه انقلاب، وحدت حوزه و دانشگاه را در اهداف کلی، وحدت در کامل ساختن ملت و کشور تعیین و تعریف فرمودند، گفت: ایشان حرکت حوزه و دانشگاه را در دو مسیر متفاوت اما موازی با یکدیگر و برای رسیدن به یک هدف که همان ساختن یک کشور و ملت است، تشریح فرموده‌اند.

حجت‌الاسلام آل‌هاشم تصریح کرد: در مقطع فعلی که کشور عزیزمان از یک سو مورد تهاجم گسترده فرهنگی قرار دارد و شبانه روز هزاران سایت اصلی و صدها سایت فرعی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران برنامه‌ریزی می‌کند و از سوی دیگر در اقدامی ظالمانه و متکبرانه کشور با تحریم‌ها و محدودیت‌های علمی مواجه شده است، وحدت حوزه و دانشگاه می‌تواند ضمن سرعت بخشیدن به پیشرفت‌های علمی، حرکت جامعه علمی کشور را معنا و جهت ببخشد که این وحدت باید روز به روز گسترش پیدا کند.

وی افزود: روحانیون و دانشگاهیان باید در حوزه‌های مختلف علمی و دینی با یکدیگر هم‌اندیشی داشته باشند و در این بین وحدت علمای دینی نیز می‌تواند انگیزه‌های لازم را در این حرکت تقویت کند.

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش خاطرنشان کرد: بحمدالله امروز حوزویان و دانشگاهیان به خوبی به اهمیت وحدت میان خود آگاهی کافی دارند و در این راه نیز اقدامات اثربخش زیادی را انجام داده‌اند که انشاءالله امیدواریم با وحدت بیشتر میان این دو نهاد شاهد تحقق آرمان‌های ارزشمند امام راحل و منویات حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب باشیم تا کشور از آثار و برکت این حرکت مهم بهره‌مند شود و بسوی قله‌های پیشرفت حرکت کند و ما این روز را به کلیه حوزویان ودانشگاهیان تبریک می‌گوئیم.

حجت‌الاسلام آل‌هاشم با اشاره به برگزاری آئین باشکوه اربعین حسینی در کربلا، خاطر نشان کرد: البته همه ساله در آستانه فرارسیدن اربعین اباعبدالله‌الحسین(ع) مشتاقان زیادی به کربلا می‌رفتند اما اربعین امسال با توجه به تهدیدات از معنای خاصی برخوردارد و بسیار پرمغز و پرمعنا بود.

وی زنده نگهداشتن فرهنگ عاشورا را نیاز امروز جهان اسلام دانست و برپایی عزاداری، تشرف به زیارت، یادکردن امام حسین(ع) هنگام نوشیدن آب، شعرگویی و شعرخوانی در وصف آن امام و تعطیل کردن کسب و کار در ایام عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) را از جمله راهکارهای زنده نگهداشتن فرهنگ عاشورا دانست.

مرتبط‌ها

راه کاهش ظلم در خانواده افزایش حرمت پدر است

خروجی قرمز حمل سلاح آسان در ایران

خادمیاران رضوی: طلیعه‌ای نو از «آفتاب» فرهنگ شیعی

تحلیلهای رنگین برای عمامه خونین

سبکِ زندگی پرونده‌ساز!

تعداد بالای پرونده در قوه؛ آسیب اجتماعی یا اشکلات ساختاری؟