دیدبان

اولین سفر چاووش اوغلو به تهران

اولین سفر چاووش اوغلو به تهران

به گزارش دیدبان به نقل از ایسنا، دیدار دو جانبه ظریف و چاووش اوغلو، وزیران دو کشور مهم و تاثیرگذار منطقه همیشه آبستن بحران‌های ریز و درشت خاورمیانه، از اهمیت بالایی برخوردار است. از محورهای این دیدار می‌توان به ارتقای روابط دوجانبه به خصوص در حوزه سیاسی به عنوان دو بازیگر مهم منطقه‌یی در حل و فصل چالش‌های موجود، تاکید بر افزایش حجم مبادلات اقتصادی تا ۳۰ میلیارد دلار، تلاش برای اجرای مفاد شورای عالی همکاری راهبردی و تاکید بر احقاق حقوق مردم فلسطین و محکومیت اقدامات توسعه‌طلبانه رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین اشاره کرد.

اگر چه روابط تهران و آنکارا از قدمتی چند صد ساله برخودار است اما در دهه اخیر پس از روی کار آمدن حزب عدالت و توسعه دو کشور توانسته‌اند فصل جدیدی از روابط را به عنوان دو کشور مهم جهان اسلام آغاز کنند. در سال‌های اخیر دولتمردان ایرانی و ترکی درباره سوریه و عراق با یکدیگر اختلاف نظرهایی پیدا کردند، با این حال هر دو طرف گفت‌وگو و راه‌حل‌های منطقه‌یی برای برون رفت از چالش‌های موجود را مفید ارزیابی می‌کنند و همواره اعلام کرده‌اند که این اختلافات نمی‌تواند خدشه‌ای بر روابط دو کشور بیاندازد و چندان نیانداخته است.

این سفر، اولین سفر مولود چاووش اوغلو به تهران پس از عهده‌گیری وزارت امور خارجه ترکیه در دوران نخست‌وزیری احمد داوود اوغلو است.

پیش از این داوود اوغلو که سکان وزارت خارجه ترکیه را برای چندین سال بر عهده داشت، به داشتن روابط صمیمی و دوستانه با همتای ایرانی‌اش محمدجواد ظریف معروف بوده و دو طرف در دیدارهای دوجانبه و در حاشیه کنفرانس‌ها و نشست‌های بین‌المللی با یکدیگر درباره مسایل منطقه‌ای و بین‌الملل دیدار و تبادل نظر می‌کردند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن