دیدبان

کاهش قیمت نفت رکورد زد

کاهش قیمت نفت رکورد زد

به گزارش دیدبان به نقل از نسیم ، دست اندرکاران بازار نفت با ارایه تحلیل های سنتی، کاهش فعالیت کارخانجات چین برای نخستین بار در هفت ماه گذشته و کاهش ارزش پول ملی بازارهای نوظهور را  از دلایل مهمتر افت شدید قیمت نفت ذکر کرده اند، هرچند که به واقع، رقابت برای افزایش تولید در بین اعضای اوپک و همچنین افزایش عرضه شیل اویل ها هم از مدتها  قبل به دلایل پایه ای افت قیمت نفت مبدل شده اند.

با این حال، برخی از نهادهای مهم اقتصادی، پیش بینی کرده اند که بهای نفت برنت دریای شمال در شش ماهه نخست 2015 همچنان کاهش یابد و ممکن است حتی در سه ماهه دوم 2015 به 43 دلار در هر بشکه هم برسد.

در صورت تحقق چنین فرضیه ای، بازار بین الملل نفت با چالش های مهمی روبرو خواهد شد که یکی از مهمترین آنها تبعات سقوط ٤٠ درصدی بهای نفت بوده که مسئولیت بخشی از این امر متوجه تولید کنندگان غیر عضو اوپک و نفت شیل است که میزان تولیدشان را بر اساس بازار تنظیم نکرده اند.

آژانس بین المللی انرژی درگزارشی، تقاضای جهانی نفت خام در سه ماهه نخست ٢٠١٢ تا پایان سه ماهه سوم ٢٠١٤ را  با افزایش ٣,٥٥ میلیون بشکه ای ٩٢.٩٨ میلیون بشکه براورد کرده که روندی افزایشی داشته  که البته در  نقطه مقابل  صادرات در این دوره  با افزایش 2.4 میلیون بشکه ای به ٩٣.٢٢ میلیون بشکه در روز رسیده است

این آمار نشان می دهد صادرات روزانه نفت اوپک در این دوره با کاهش ٨٦٠ هزار بشکه ای روبرو بوده و به ٣٠,٤٥ میلیون بشکه رسیده  که عمده آن مربوط به کاهش عرضه نفت خام ایران به دلیل تحریم ها است.

در واقع، افزایش تولید نفت غیر اوپک خیلی زودتر از این باید به کاهش قیمت نفت می‌انجامید اما از آنجا که مشکلات دیگری همچون توقف تولید نفت لیبی و نیجریه و تحریم نفتی ایران وجود داشت، افزایش تولید نفت آمریکا باعث کاهش قیمت نشد.

استخراج نفت از ماسه های رسی در آمریکا از سال ٢٠٠٨ تا اکنون از ٦٠٠ هزار بشکه به بیش از 3.5 میلیون بشکه رسیده و حجم سرمایه گذاری های این حوزه نیز روز به روز افزایش یافته است.

 اما این روند با کاهش بهای نفت در ماه های اخیر با مخاطره مواجه شده و بازار نفت شیل را با ابهام روبرو کرده است.

بدی داستان تنها همین نیست، افزایش بدهی های شرکت های نفت شیل هم سرسام آور شده است.

کاهش تقاضای جهانی به همراه رکود اقتصادی اروپا ، کاهش رشد اقتصادهای نوظهور و ابهام در مورد بهبود وضعیت اقتصادی آمریکا، به همراه تصمیم اخیر اوپک مبنی بر تثبیت ٣٠ میلیون بشکه ای تولید و به تاخیر افتادن خریدها از سوی مشتریان نفت، کاهش هر چه بیشتر قیمت نفت در سه ماهه ابتدایی سال ٢٠١٥ را رقم خواهد زد.

دست اندر کاران بازار نفت، معتقدند بسیاری از چاه های شیل اویل موجود در کانادا و امریکا وارد مرحله از دست دادن امکان سنجی اقتصادی خود شده اند و تنها دو راه در پیش روی آنها باقی است، یا تولید را متوقف کنند و یا به تولید زیان آور خود ادامه دهند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن