دیدبان

فرهنگی که ازدواج رابه حاشیه برده است

فرهنگی که ازدواج رابه حاشیه برده است

به گزارش دیدبان به نقل از مهر ، ازدواج یک امر ساده و یک نیاز طبیعی است و تنها امریست که در آن دقت در انتخاب یار و همراه همیشه زندگی مهم است اما متاسفانه عدم درآمد مالی برای مرد، ادامه تحصیل، خدمت سربازی، نداشتن مورد مناسب برای ازدواج، رسوخ فرهنگ های بیگانه و تمایل به زندگی مجردی وغیره از عواملی است که ازدواج جوانان را به حاشیه برده است.

ازدواج و تأسیس کانون زندگى مشترک خانوادگى یکى از بهترین و مهم‏ترین رسوم اجتماعى انسان‏هاست که از فطرت و آفرینش ویژه آنها مایه مى‏گیرد و سنتى بسیار مقدس و مفید است که مورد قبول انسان‏ها در طول تاریخ بوده به گونه ای که ازدواج از ضروریات زندگى انسان‏ها به شمار میرود و ترک آن، امرى غیر متعارف و خروج از سنت اجتماعى محسوب میشود.

ازدواج اگر با اندیشه و طبق معیارهای صحیح انجام بگیرد فواید و منافع مهمی از جمله کسب استقلال، انس و آرامش، حفظ عفت و مصونیت از گناه، آرامش و تعادل اعصاب، تولید و تکثیر نسل، تعاون در اطاعت و نیل به ثواب، سلامت و امنیت اجتماعی، لذّت‌جویی‌های جنسی و غیره را در بر خواهد داشت .

اما نگاهی به وضعیت شمار افراد مجرد در سن ازدواج استان همدان نیز بیانگر این واقعیت است که هنوز شرایط برای ازدواج آسان جوانان مهیا نشده است.

از هر پنج ازدواج یکی به طلاق منجر شده است

در همین زمینه معاون فرهنگی و امورجوانان اداره کل ورزش و جوانان استان همدان گفت: از ابتدای سالجاری تا کنون ۱۲ هزار و ۳۰۶ ازدواج و دو هزار و ۱۶۵ طلاق در همدان به ثبت رسیده که از هر پنج ازدواج یکی به طلاق منجر شده است.

اسدالله ربانی مهر با اشاره به اینکه در این مدت ۲۸ هزار نفر وام ازدواج دریافت کرده اند، افزود: امیدورایم این میزان تا پایان سال جاری ۴۰ درصد در مقایسه با مدت مشابه پارسال افزایش یابد.

وی با تاکید براینکه در حال حاضر ۱۰ بانک شامل صادرات، ملت، ملی، رفاه، کشاورزی، سپه، تجارت و غیره در حوزه پرداخت وام ازدواج فعال هستند، یادآورشد: بانک ملی با پرداخت بیش از هفت هزارو ۶۰۰ فقره وام ازدواج بیشترین پرداختی وام ازدواج را در استان همدان به خود اختصاص داده است.

وی در ادامه با بیان اینکه تاکنون بیش از ۸۰ میلیارد تومان وام ازدواج پرداخت شده است، اظهارداشت: تعداد وام های ازدواج پرداخت شده در سال گذشته ۲۱ هزار فقره بوده و افزایش پرداختی های وام ازدواج به دلیل پیگیری های استاندار همدان در این زمینه بوده است .

ربانی مهر با اشاره به اینکه اختلافات فرهنگی و مشکلات اقتصادی مهمترین علل افزایش سن ازدواج جوانان است، گفت: فاصله گرفتن از سبک زندگی اسلامی و کم توجهی به آموزه های دینی از جمله مهمترین مشکلات حوزه فرهنگی ازدواج جوانان است .

وی مشکلات فرهنگی، اقتصادی و آسیب های اجتماعی مواد مخدر را از دیگر عوامل موثر در افزایش سن ازدواج جوانان بیان کرد و افزود: اختلافات خانوادگی در این موارد نیز منجر به افزایش طلاق در جامعه می شود.

ماهواره و ترویج سبک زندگی غربی در بین خانواده های ایرانی از در افزایش طلاق موثر است

ربانی اظهار داشت: یکی از مهمترین عوامل موثر در افزایش طلاق بحث ماهواره و ترویج سبک زندگی غربی در بین خانواده های ایرانی است .

معاون فرهنگی و جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان همدان با تاکید براینکه از زمانی که ماهواره وارد خانه های ایرانیان شده، طیف گسترده ای از شبکه های ماهواره ای مورد توجه و استقبال مخاطبان قرار گرفت، عنوان کرد: با توجه به جوان بودن جمعیت کشور، علاوه بر تاثیر شبکه های ماهواره ای بر نحوه نگرش جوانان به مسائل دینی و سیاسی، شاهد تغییر در الگوهای فرهنگی جوانان کشور نسبت به بسیاری مسائل از جمله مدل لباس و آرایش و ازدواج در سنین بالا نیز هستیم.

ربانی مهر در ادامه گفت: نکته قابل توجه در زمینه تغییر دیدگاه جوانان نسبت به نوع پوشش و آرایش آنها این است که الگوهای جمعی در جامعه بشدت درحال تضعیف و زندگی مجردی، در حال رشد است.

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی در حوزه ازدواج جوانان از جمله تورم، اشتغال و مسکن که در بالارفتن سن ازدواج نیز تاثیردارد، یادآورشد: براساس تحقیقات مشکلات فرهنگی تاثیر بیشتری در بالارفتن سن ازدواج داد چرا که درحال حاضر بیش از چهار هزار و ۵۰۰ کارمند مجرد در دستگاه های اداری استان وجود دارد که با توجه به اینکه این افراد از لحاظ اقتصادی مشکلی ندارند تمایلی هم به ازدواج ندارند.

ربانی مهر به برنامه های اداره کل ورزش و جوانان در حوزه ازدواج جوانان اشاره کرد و با بیان اینکه در ستاد ساماندهی امور جوانان استان همدان طرح جامع ازدواج آسان به تصویب رسیده و وظایف تمام دستگاه های اجرایی مشخص شده است، گفت: تمام دستگاه های اجرایی باید با یک عزم ملی برای بر طرف کردن مشکلات جوانان بسیج شوند .

وی در ادامه به تشکیل مجمع خیرین ازدواج که به حل مشکلات اقتصادی جوانان کمک می کند اشاره و عنوان کرد: تشکیل ۲۱ جلسه ستاد ساماندهی امورجوانان در استان همدان و شهرستان ها با موضوع ازدواج آسان از دیگر برنامه های افزایش ازدواج و کاهش طلاق جوانان است.

معاون فرهنگی و جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان همدان یادآور شد: طرح جامع ازدواج آسان بیش از ۱۱۱ مصوبه شامل برگزاری همایش ها، کلاس های آموزشی و کارگاه مهارت های زندگی، تشکیل مجمع خیرین ازدواح، راه اندازی سازمانهای مردم نهاد با موضوع ازدواج داشته و تمامی این برنامه ها در قالب طرح جامع ازدواج به عنوان یک طرح ابتکاری به وزارت ورزش و جوانان پیشنهاد شده است .

۱۰ سمن در حوزه فرهنگی خانواده و ازدواج فعالیت می کنند

ربانی مهر با بیان اینکه ۱۰ سمن در حوزه فرهنگی خانواده و ازدواج فعالیت می کنند، افزود: برگزاری جشنواره پیوند آسمانی با حضور ۴۰۰ زوج، تجلیل از زوج های جوان بامهریه ۱۴ سکه و غیره از جمله فعالیت سمن ها در حوزه ازدواج جوانان است .

وی با تاکید براینکه دستگاه ها و مراکز فرهنگی و مذهبی باید در زمینه تعیین مهریه های پایین فرهنگ سازی کنند، بیان کرد: برگزاری کلاس های مهارت های زندگی با موضوع مهریه پایین، تهیه برنامه های آموزنده به منظور فرهنگ سازی تعیین مهریه های پایین و به تصویر کشیدن عواقب تعیین مهریه های بالا در صدا و سیما و فرهنگ سازی در دانشگاه ها از جمله مهمترین برنامه هایی است که در حوزه ازدواج جوانان می توان انجام داد.

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان همدان با بیان اینکه نخستین سالهای پس از بلوغ، بهار جوانی است و مناسب ترین سن برای ازدواج انسان است، تاکید کرد: بنابراین اگر چه برای ازدواج باید شرایط و لوازم دیگر آن نیز مهیا باشد اما باید بکوشیم که تدارک و تحصیل این شرایط سن طبیعی ازدواج را به تاخیر نیندازد .

ربانی مهر با تاکید بر اینکه بی توجهی به سن مناسب ازدواج، پیامدهای اجتماعی و فردی بسیاری به همراه دارد، گفت: هنگامی که در جامعه ای سن ازدواج بالا می رود تغییرات اخلاقی فراوانی در آن جامعه رخ می دهد که شوم ترین آنها بی بند و باری اخلاقی است .

مسئول دارالقران کریم اداره کل تبلیغات اسلامی استان همدان نیز در این خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه اسلام به منظور ادامه نسل انسان ها دستور تشکیل خانواده را داده است، گفت: در روایتی پیامبر اکرم (ص) می فرماید کسی که اردواج کند نصف دینش را تکمیل کرده است .

رضا فرهادی با اشاره به اینکه ازدواج فوایدی به دنبال دارد که انسان می تواند از آن فواید در شرایط خاص بهره مند شود، اظهار داشت: اگر فردی ازدواج نکند نمی توانند لذت فرزندداری، محبت به فرزند و تربیت فرزند را بچشد بنابراین یکی از مهمترین اهداف تاکید اسلام بر ازدواج بقای نسل انسان است .

وی در ادامه با بیان اینکه برخی به اشتباه ازدواج را وسیله ای به منظور اطفاء شهوت می دانند، اظهارداشت: خداوند در قرآن می فرماید از خود شما برای شما زوجی قرار دادیم که شما در کنار او به آرامش می رسید .

فراهم کردن آرامش برعهده زن است و باید آرامش محیط منزل را برای خانواده فراهم کند

فرهادی با تاکید براینکه درمسئله ازدواج دو بحث آسایش و آرامش وجود دارد، گفت: آسایش مسائل مادی را شامل می شود که مرد وظیفه فراهم کردن آن را برعهده دارد و فراهم کردن آرامش برعهده زن است که باید آرامش محیط منزل را برای خانواده فراهم کند.

این مسئول یاداور شد: متاسفانه درعصر حاضر وظایف زن و مرد جابجا شده و دخترانی که وظیفه آنها خانه داری است شغل هایی را برعهده گرفته اند که مختص مردان است و برعکس در پسران نیز به همین صورت است .

مسئول دارالقران کریم اداره کل تبلیغات اسلامی استان همدان با بیان اینکه یکی از دلایل افزایش طلاق در جامعه به این موضوع مربوط می شود، افزود: در روایاتی نقل شده زنی به محضر پیامبر رسید و گفت من به نمایندگی از تمام زنان از شما می پرسم که چرا تمام فضیلیت ها مثل جهاد و شهادت در این راه به مردان اختصاص داده شده و زنان از این موهبت الهی بی بهره هستند که رسول خدا در جواب این زن فرمودند جهاد زنان در شوهرداری آنان است .

فرهادی با اشاره به نفوذ ماهواره در بنیان خانواده ها یادآورشد: نفوذ ماهواره درمیان خانواده ها باعث پایین آمدن سطح رضایتمندی همسران، اختلاف بین همسران، شکسته شدن مرزها و حریم خانواده ها، طلاق و جدایی شده است.

وی مهمترین هدف راه اندازی شبکه های ماهواره ای را از بین بردن و سست کردن پایه های اعتقادی و مذهبی مردم به خصوص جوانان دانست و گفت: ارائه تصویرهای مبتذل و خلاف عفت عمومی از طریق ماهواره و نمایش آنها، یکی از عوامل گسترش بی بند و باری و به فحشا کشاندن جوانان از نوع جرایم جنسی است که از دیدگاه و منطق قرآن، بازگو کردن زشتی ها و ارائه و ترویج آنها نهی شده زیرا موجب آشکارسازی زشتی ها و برملا شدن آنها می شود.

فرهادی در ادامه با بیان اینکه یکی از معضلات بزرگ در جامعه کنونی این است که با بروز اندک اختلاف و تنشی میان زوجین، بدون توجه به رفع اختلاف اقدام به طلاق می کنند، گفت: اغلب این جدایی ها با ندامت و حسرت ابدی همراه خواهد بود در حالی که پیش از طلاق راهکارهای متعددی برای رفع اختلاف وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه دین مبین اسلام درست به همان نسبت که ازدواج را امری مقدس و مطلوب می داند، از طلاق اظهار نفرت و انزجار می کند، افزود: طلاق منفورترین و بدترین حلال های خداوند است لذا از دیدگاه اسلام طلاق باید به عنوان آخرین راه حل باشد نه نخستین و ساده ترین راه.

با این تفاسیر اگر ازدواجی از ابتدا با بصیرت و رضایت کامل طرفین صورت گرفته و طرفین حقوق یکدیگر را به طور کامل رعایت کرده باشند و اساس زندگی را بر پایۀ محبت و اعتماد و احساس مسئولیت و همکاری های متقابل بنا کنند هیچگاه طلاقی صورت نخواهد گرفت بلکه پیوند همسری ریشه و دوام بیشتری پیدا خواهد کرد

مرتبط‌ها

راه کاهش ظلم در خانواده افزایش حرمت پدر است

خروجی قرمز حمل سلاح آسان در ایران

خادمیاران رضوی: طلیعه‌ای نو از «آفتاب» فرهنگ شیعی

تحلیلهای رنگین برای عمامه خونین

سبکِ زندگی پرونده‌ساز!

تعداد بالای پرونده در قوه؛ آسیب اجتماعی یا اشکلات ساختاری؟