دیدبان

ارسال حکم انفصال دائم «سعید مرتضوی» از قضاوت به اجرای احکام

ارسال حکم انفصال دائم «سعید مرتضوی» از قضاوت به اجرای احکام

به گزارش دیدبان "محسن افتخاری" سرپرست دادگاه‌های کیفری استان تهران در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به آخرین وضعیت پرونده قضات متهم در حادثه بازداشتگاه کهریزک اظهار داشت: اصل حکم سعید مرتضوی در ارتباط با  انفصال دائم وی از قضاوت تایید شده و برای اجرا به اجرای احکام ارسال شده است.

گفتنی است؛ آذرماه سال 91 بود که رسانه‌ها اعلام کردند پرونده 3 قاضی مرتبط با پرونده کهریزک به نام‌های قاضی حداد معاون وقت امنیت دادسرای تهران، قاضی علی‌اکبر حیدری فر معاون دادستان و قاضی سعید مرتضوی دادستان وقت تهران روی میز قاضی مدیرخراسانی است. بعد اعلام شد که دادستانی تهران علیه این سه قاضی ۳ هزار صفحه پرونده و ۸۵ صفحه کیفرخواست آماده کرده و به قاضی مدیرخراسانی ارائه کرده است. 
 
قضات متهم در حادثه بازداشتگاه کهریزک در ۱۱ جلسه از سوی شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی سیامک مدیر خراسانی در 10 تیرماه 1392 محاکمه شدند و پس از گذشت حدود یک ماه از زمان آخرین جلسه محاکمه، دادگاه رای خود را درباره متهمان این پرونده صادر کرد.

همچنین بر اساس این گزارش اواخر آبان ماه سال جاری شعبه 38 دیوان عالی کشور با رسیدگی به پرونده موسوم به جنایت کهریزک، محکومیت دادستان سابق تهران به انفصال دائم از خدمات قضایی و انفصال 5 ساله از خدمات دولتی را تایید کرد و این در حالی است که «سعید مرتضوی» مدعی شده که مطابق ماده 261 و 262 آیین دادرسی کیفری و همچنین ماده 390 و 391 قانون آیین دادرسی مدنی وقتی پرونده به دیوان عالی ارجاع شد نمی‌توان تغییر شعبه داد به همین دلیل وی خواهان تقاضای اعمال ماده 18 شده است. 

لازم به ذکر است؛ ماده واحده قانون اصلاح ماده(۱۸) اصلاحی قانون تشکیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب که به ماده ۱۸ موسوم شده است یک رسیدگی فوق‌العاده، پس از قطعیت آراء قضائی است، برای آگاهی از شرایط اعمال و تقاضای ماده ۱۸ قانون، اینجا کلیک کنید.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن